May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۳۳۵
۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
0
پول‌نیوز -وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تا زمان حاضر در حدود 70 میلیارد دلار توافق نامه سرمایه گذاری با طرف های خارجی از جمله کره، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، روسیه و چین امضا شده است.

علی طیب نیا روز جمعه در مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی پس از اینکه در جریان دغدغه ها و مشکلات نمایندگان استان قرار گرفت ، اظهارکرد: به عنوان نمیانده دولت در این استان حضور یافته ام تا مسایل و مشکلات را بررسی کنم.

وی با اشاره به ذهنیت نادرستی که در جامعه در خصوص وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود دارد ، اظهار کرد: مسئولیت هرموضوعی که به اقتصاد مربوط می شود با این وزارت نیست ، برای مثال نظارت بر عملکرد بانک ها و سیاست گذاری بانک ها وظیفه بانک مرکزی است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سیاست های تجاری و بازرگانی گمرک تنها مجری است ، گفت: سیاست گذاری این زمینه در 2 وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام می شود.

طیب نیا با بیان اینکه نظام بانکی کشور بیمار است ، اظهارکرد: برنامه عملیاتی زمان بندی شده مفصلی تدوین و عملیاتی شده تا نظام بانکی از وضعیت سردرگم خارج شود.

وی ادامه داد: در جلسه ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودم ایشان به طور خاص از من خواستند که دانش و تجربه ام را در خدمت نظام بانکی بکار گیرم و کاری کنم که نظام بانکی از وضعیت سردرگم بیرون آید و بتواند منابعش را برای بخش تولید بکارگیرد و من این را تکلیف جدی خود می دانم.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بر اساس اقداماتی که در دولت تدبیر و امید در این راستا انجام گرفته وضعیت ما نسبت به قبل بهتر شده است، افزود: اگر تورم را 10 درصد در نظر بگیریم قدرت خرید تسهیلات سیستم بانکی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 34 درصد افزایش یافته است.

وی اظهارکرد: در این مدت نسبت تسهیلات به سپرده در بیشتر استان ها افزایش یافته و مشارکت سیستم بانکی در طرح تسریع نیز خوب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مصمم هستیم که تا پایان سال جاری هفت هزار واحد تولیدی که از چرخه تولید خارج شده و دچار مشکل شده اند را به چرخه تولید بازگردانیم و در این زمینه نیز در آذربایجان شرقی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

طیب نیا با بیان اینکه سیاست های کلی اصل 44 که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده می تواند انقلاب بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد کند، گفت: هدف این سیاست های ابلاغی کاهش تصدی گری دولت و افزایش ایفای نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور است .

وی با اشاره به قانون اجرای سیاست های اصل 44 افزود: بیشتر مواد این قانون عین احکام ابلاغی رهبری است که مجلس نیز نمی تواند در آن تغییراتی ایجاد کند.

وی ادامه داد: در این قانون بنگاه های دولتی به سه دسته تقسیم شده اند که در آن گروه سه قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند و باید در بخش دولتی باقی بمانند، گروه دوم بنگاه هایی هستند که پیش از این مشمول اصل 44 قانون اساسی بودند و در زمان حاضر اجازه واگذاری داده شده که باید حداقل 80 درصد آن واگذار شود و گروه یک شرکت هایی است که 100 درصد آن ها باید واگذار شوند و دولت حق سرمایه گذاری در این شرکت ها را ندارد.

وزیر اقتصاد و داریی تاکید کرد: شرکت ماشین سازی تبریز در این طبقه بندی به طور قطعی از گروه سه نیست و در دولت قبل طبقه بندی و نسبت به واگذاری آن به شرکت فولاد اقدام شده است.
وی با بیان ینکه مالکیت ماشین سازی تبریز با صندوق بازنشستگی فولاد است ، ادامه داد: سازمان خصوصی سازی به وکالت صندوق بازنشسگی فولاد می تواند ماشین سازی تبریز را بفروشد و واگذار کند و پولش را به خزانه واریز کند.

وی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی مورد تایید از سوی مدیریت ارشد آذربایجان شرقی معرفی شود حتما ماشین سازی تبریز واگذار می شود، تاکید کرد: آمادگی داریم اگر خریدار اهل و مناسب معرفی شود با قیمت و شرایط مناسب واگذاری صورت گیرد.

طیب نیا اظهارکرد: اگر خریدار اهل و مناسب وجود نداشته باشد با سازمان تامین اجتماعی صحبت شده تا مسئولیت مدیریت این شرکت را به عهده بگیرد.

وی در خصوص استفاده از منابع فاینانس ها اظهارکرد: وظیفه این وزارت درقبال فاینانس ها مذاکره با طرف خارجی و گرفتن خط اعتباری است و در این زمینه نیز توافق های خوبی با بانک های مختلف انجام شده است .

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست خواستار جذب فاینانس به پروژه های مختلف اجرایی در این استان شد .

اسماعیل جبارزاده با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص استفاده از فاینانس در پروژه های استان گفت: بر اساس این مطالعات امکان استفاده از فاینانس در بخش عمده ای از پروژه های زیربنایی استان وجود دارد .

وی با اشاره به اقدام های انجام شده برای جذب سرمایه گذاری خارجی برای تعدادی از پروژه های استان از جمله ساخت پنج نیروگاه ، همکاری دولت و دستگاه های ملی در تحقق این سرمایه گذاری ها را خواستار شد.

جبارزاده همچنین با اشاره به تاخیر در آغاز عملیات اجرایی آزاد راه تبریز- بازرگان گفت: متاسفانه با کاهش نرخ سود بانکی وزارت راه و شهرسازی به دنبال اصلاح قرارداد سرمایه گذاری در این پروژه است که این موضوع مورد قبول سرمایه گذار خارجی نیست.

وی ادامه داد: برای عملیاتی کردن این پروژه اجرای قرارداد منعقد شده با طرف خارجی ضروری است و نیازمند مساعدت دولت هستیم.

وزیر اقتصاد در سفر دو روزه خود به تبریز در آئین تجدید میثاق با شهدا در گلزار شهدای تبریز شرکت ، با امام جمعه تبریز دیدار در نشست شواری اداری استان آذربایجان شرقی همچنین در جمع فعالان اقتصادی استان سخنرانی کرد. 

با حضور وی همچنین طرح های گازرسانی به 83 روستای استان آذربایجان شرقی و 65 طرح آموزش و پرورش استان بهره برداری شد . 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: