پولنیوز - در هفته گذشته اكثرخودروهاي چيني موجود در بازار افزايش قيمت محسوس چند ميليون توماني را تجربه كردند تا جایی که اين افزايش قيمت تا سقف ١٠ ميليون تومان نيز ادامه يافت مثلا ليفان ٨٢٠ كرمان موتور، با افزايش قيمت ١٠ ميليون توماني به قيمت ٩٢ ميليون تومان رسيد يا چري تيگو ٥ نيز با تجربه افزايش قيمت ٧ ميليونتوماني به محدوده قيمت ٩٩ ميليون تومان وارد شد.
به گزارش روزنامه دنیای خودرو، دليل اين اتفاق افزايش تعرفه واردات مجموعه قواي محركه يعني موتور و گيربكس در پی حذف سهمیه ارز مبادلهای برای این قطعات بود. از سوی دیگر، وزارت صمت اخيرا اقدام به افزايش تعرفه واردات مجموعه قواي محركه كرده است. اين افزايش تعرفه باعث شده است توليدكنندگان عمده خودروهاي چيني يعني كرمان موتور و مديران خودرو اقدام به افزايش قيمت محصولات خود كنند. اما حقيقت اين افزايش تعرفه به چه دليل است؟!
در نگاه خوشبينانه افزايش تعرفه باعث خواهد شد توليدكنندگان بخش خصوصي از CKD كاري فاصله بگیرند و بهسمت واردات قطعات منفصله بيشتر بر روند و روي توليد يا حداقل مونتاژ مجموعههای قواي محركه سرمايهگذاري كنند. تا امروز عمده سرمايهگذاري این مجموعه روي سالن مونتاژ پنلهای بدنه، خط رنگ و سالن مونتاژ نهايي خودرو بوده است و وارد سرمايهگذاري براي توليد قطعات بدنه (سالنهای پرس) و توليد يا مونتاژ موتور، گيربكس و مجموعه متعلقات قواي محركه نشدهاند.
بهطور عمده هيچكدام از اين محصولات از حالت فول CKD يا SKD خارج نشده و حجم داخليسازي آنها از مونتاژ قطعات بدنه و ساخت اتاق خودرو و رنگ و مجموعههای قطعات پلاستيكي و تريمهای داخل اتاق جلوتر نرفته است. در اين نگاه وزارت صمت با افزايش تعرفهها قصد دارد اين دسته از توليدكنندگان بخش خصوصي را بهسمت افزايش ميزان توليد داخلي قطعات و فاصله گرفتن از CKD كاري سوق دهد.
قطعا سرمايهگذاري روي توليد بدنه يا قواي محركه نياز به نقدينگي و هزینه زيادي دارد اما در جهت افزايش اشتغال و كارآفريني اقدام مناسبي خواهد بود. اما با توجه به تنوع توليد مدلهای هر يك از برندهای چيني در بازار ايران و غيراقتصادي بودن تيراژ توليد بسياري از آنها بايد ديد كه شركتهای خودروسازي چيني تمايلي به انجام اين نوع سرمايهگذاري براي توليد قواي محركه يا ايجاد سالنهای پرس توليد قطعات بدنه دارند؟
اما در نگاه بدبينانه وزارت صمت با افزايش تعرفه واردات فول CKD قواي محركه خودرو سعي كرده است با افزايش قيمت خودروهاي چيني موجود در بازار حاشيه قيمتي امن براي خودروهاي جديد جاده مخصوص كه از توليدات پژو و سيتروئن هستند، ايجاد كند. با وجود تبليغات انجام شده براي محصولات جديد ايران خودرو و سايپا، در صورت ورود به بازار، آنها رقابت سختي را با خودروهاي چيني موجود در بازار خواهند داشت.
بدينترتيب شايد اين اقدام وزارت صمت بهعنوان اقدامي در جهت ايجاد حاشيه قيمتي امن براي محصولات جديد جاده مخصوص بتوان در نظر گرفت بهخصوص براي خودروهايی چون پژو ٢٠٧، ٢٠٨و ٣٠١ كه به احتمال زياد با موتور TU5 داخليسازي شده ايران خودرو به بازار ايران عرضه خواهند شد و مشمول اين مصوبه جديد درخصوص حذف سهمیه ارز مبادلهای و افزايش تعرفه قواي محركه نخواهند شد. بدينترتيب ايرانخودرو خواهد توانست براي اين پژوهای جديد خود فاصله قيمتي معنادار با رقباي چينيشان ايجاد كند.