کد خبر: ۱۹۶۲۸۲
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
0
به گفته هاشمی ۴۷ نوع ماده معدنی در استان سمنان وجود دارد که ۳۰ نوع آن استخراج می شود که مهم ترین آنها به ترتیب حجم تناژ گچ، مارن، نمک و مصالح ساختمانی به شمار می رود.
 پول‌نیوز -معاون امور معادن و صنایع معدنی استان سمنان با اشاره به فعالیت ۳۵۰ معدن در این استان گفت: سمنان از برخوردارترین استان های معدنی محسوب می شود و در بخش زغال سنگ حائز رتبه سوم است.

علی اکبر هاشمی در حاشیه سومین همایش ملی زغال سنگ ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن انتقاد از جمله معادن به جای نفت، اظهار داشت: تا زمانی که زیر ساخت ها در کشور فراهم نشده باشد این ایده نمی تواند به عنوان استراتژی محسوب شود به طوری که اگر درآمد معادن هزار برابر باشد دولت نیز به همین میزان تعداد معادن و تولید را باید افزایش دهد و از زمانی که واحد تولیدات صنایع از کیلوگرم به تن تغییر یافت فروش این محصولات به سوی مفت فروشی پیش خواهد رفت که باید برای حل آن چاره ای اندیشید.

وی با یادآوری اینکه ایران از نظر معادن رتبه پنجم و ششم جهان را دارد، افزود: استان سمنان ۸۰ درصد گچ، پنج درصد نمک سنگی، ۴۰درصد سولفات سدیم کشور را تامین می کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان سمنان با تاکید بر اینکه مواد غنی در کشور داریم که رقیب ندارد، افزود: استان سمنان در تولید زغال سنگ و کرومیت در رتبه سوم کشور جای دارد.

به گفته هاشمی ۴۷ نوع ماده معدنی در استان سمنان وجود دارد که ۳۰ نوع آن استخراج می شود که مهم ترین آنها به ترتیب حجم تناژ گچ، مارن، نمک و مصالح ساختمانی به شمار می رود.

وی همچنین تصریح کرد: ۴۰معدن در استان سمنان با ظرفیت یک هزار تا ۹۰۰تن در سال قابلیت بهره برداری دارند که متاسفانه هیچ کدام در مقیاس اقتصادی در دنیا نیستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان سمنان در ادامه با بیان اینکه خام فروشی کار معدن است و در کنار آن باید به صنایع تبدیلی توجه کرد،   افزود: بهره بردار با در دست داشتن پروانه کار معدن اقدام به خام فروشی می کند.

هاشمی تصریح کرد: دولت هنوز شاخصه مشخصی برای اختصاص یارانه به بخش معدن ندارد و تا زمانی نخواهد از معدن کاران حمایت کند نمی توان در راستای اقتصاد پویا حرکت کرد.

وی با یادآوری اینکه در استان سمنان۵۳۰ معدن پروانه دار داریم که از این تعداد ۳۵۰ فعال هستند، افزود: در پنج ماهه نخست سال جاری نیز ۲۸ پروانه بهره برداری صادر شد که پنج معدن دیگر در پروسه صدور پروانه هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان سمنان به صدور۱۳ گواهی نامه کشف معادن، ۱۶ اجازه برداشت موقت و ۱۳ پروانه اکتشاف معدن از ابتدای در استان اشاره کرد و گفت: اقدامات این سازمان زمانی موثر است که دولت حمایت کند و تحت نظر سیاست های دولتی واقع شود.

هاشمی در خاتمه تاکید کرد: سپردن امور به نظام مهندسی معدن کار درستی نیست چرا که معتقدیم نمی توانند در اداره آن موفق عمل کنند.
منبع: مهر
برچسب ها: ماده معدنی ، سمنان ، معدن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: