May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۶۹۹۰
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
0
پول‌نیوز - مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد: با توجه به قانون اخیر مجلس در اصلاحیه بودجه از محل تسعیر نرخ ارز، بانک توسعه صادرات با افزایش 8800 میلیارد ریالی سرمایه مواجه خواهد شد.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، دکتر علی صالح آبادی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به عدم اضافه برداشت بانک توسعه صادرات از منابع بانک مرکزی افزود: وجوه نزد این بانک متعلق به خطوط اعتباری است که از این محل 8800 میلیارد ریال برای افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و از محل تسعیر ارز با توجه به مصوبه اخیر مجلس پیش‌بینی شده است.

به گفته وی هم اکنون سرمایه بانک توسعه صادرات 25 هزار میلیارد ریال است.

پرداخت 49 میلیاردریال یارانه سود تسهیلات صادراتی به صادرکنندگان

دکتر صالح آبادی با اشاره به پرداخت یارانه سود به تسهیلات صادراتی براساس تفاهم نامه منعقده با سازمان توسعه تجارت گفت : به این منظور 220 میلیارد ریال اختصاص یافته است که در سراسر کشور تاکنون نزدیک به 49 میلیارد ریال به حساب صادرکنندگان واریز شده است. در ضمن ارقام یاد شده برای امسال فراتر از گذشته بوده و حدود سه هزار میلیارد ریال خواهد بود.

پرداخت تسهیلات 2384 میلیارد ریالی به بنگاههای کوچک و متوسط

وی با اعلام این مطلب که بنگاههای کوچک و متوسط توانمندی ایجاد اشتغال پایدار را در کشور دارا هستند افزود : بانک در این زمینه عملکرد قابل توجهی داشته است به بیش از 98 شرکت بالغ بر دوهزار و 384 میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده است و مهمترین استانهای دریافت کننده این تسهیلات از شعب این بانک تهران ، کرمان، فارس ، خراسان رضوی و یزد هستند.

حمایت بیشتر از شرکت های دانش بنیان

صالح آبادی در زمینه حمایت از تولیدکنندگان جوان و پروژه های دانش بنیان گفت: در راستای تامین مالی این شرکت ها، بانک توسعه صادرات ایران یک خط اعتباری 200 میلیارد ریالی اختصاص داده است که قرار است این خطر اعتباری به 500 میلیارد ریال افزایش یابد. تسهیلات ارائه شده تا کنون در حوزه های برق، الکترونیک، شیمی، دارو، مکانیک و IT بوده است.

راه اندازی نخستین مکان بازار اینترنتی

وی اضافه کرد: باحمایت بانک توسعه صادرات ایران نخستین مکان‌بازار 20 زبانه عرضه محصولات صادراتی ایران در مهرماه سال جاری در استان فارس ایجاد خواهد شد. این مکان بازار زمینه فعالیت صادرکنندگان کشور به منظور معرفی محصول خود برای کشورهای مختلف فراهم می سازد و بانک توسعه صادرات نیز تسهیلات ویژه ای را برای صادرکنندگانی که محصولات خود را ازطریق این سامانه عرضه کنند، درنظر خواهد گرفت.

ارتباط با 90 بانک خارجی

به گفته دکتر صالح آبادی درزمینه بانکداری بین المللی بانک توسعه صادرات با 90 بانک رابطه کارگزاری برقرار کرده و امکان حواله و گشایش اعتبار با 65 کشور فراهم گردیده است . همچنین به منظور نقل و انتقال وجوه در 21 بانک خارجی افتتاح حساب شده است.

صالح‌آبادی در پاسخ به سؤالی درباره محدودیت مبادلات مالی با کشورهای اروپایی اظهار داشت: نقل و انتقالات ارز بین بانک توسعه صادرات و بانک‌های آلمان،‌ اسپانیا، سوئیس، ایتالیا و بلژیک به راحتی انجام می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی بااشاره به دریافت خط اعتباری سه هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی برای شرکت های صادرکننده گفت: همچنین یک میلیارد دلار خط اعتباری ارزی در قالب اعتبار خریدار برای صادرات خدمات فنی مهندسی در نظر گرفته شده است به این شرط که 60 درصد کالای ایرانی برای ساخت در آن کشور استفاده شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره کارت اعتباری ارزی گفت: هماهنگی ها در این خصوص در بانک مرکزی در حال انجام است و مقرر شده است در این زمینه رقابتی بین بانک ها صورت نگیرد تا دستور العمل نهایی در این زمینه صادر و براساس آن عمل شود.

امکان مبادلات بانکی با 6 بانک روسی / عرضه محصولات ایرانی در فروشگاه مگنت روسیه

صالح‌آبادی با اشاره به ارتباطات بین بانکی با 6 بانک روسی گفت: با کشور روسیه هماهنگی هایی انجام داده‌ایم تا صادرات محصولات ایرانی در یکی از بزرگترین فروشگاه‌های این کشور به نام" مگنت" عرضه شود که این ابتدای همکاری ایران با کشور روسیه برای توسعه صادرات محسوب می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در کشور عراق، گفت: با توجه به هزینه‌های جنگ با داعش، دولت عراق بازپرداخت پول صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران را با تأخیر انجام می‌دهد و به همین دلیل مقرر شد بانک توسعه صادرات به صادرکنندگانی که از دولت عراق طلب دارند، تسهیلات پرداخت کند که حجم اعتبار آن 200 میلیون دلار است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه برقراری ارتباط اقتصادی پایدار با کشورهای همسایه یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، گفت: علاوه بر برقراری ارتباط با روسیه طرح انتقال برق بین ارمنستان و ایران در یک سال پیش شروع شده و همچنان در حال پیگیری است. امیدواریم سال آینده این طرح به بهره‌برداری برسد، پس از بهره‌برداری مبادله برق بین ایران و ارمنستان انجام خواهد شد.

وی همچنین به تأسیس شرکت در قالب مدیریت خدمات صادرات با مشارکت بانک کشاورزی، توسعه تعاون و توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: معمولاً در تمام کشورها وظیفه این شرکت‌ها فراهم کردن زمینه صادرات به کشورهای هدف است و این شرکت ایرانی با همین هدف تأسیس شده که به زودی به صادرکنندگان در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رشد 125 درصدی مانده سپرده های ریالی

وی در تشریح عملکرد اعتباری بانک توسعه صادرات گفت: تسهیلات اعطایی در طی پنج ماه سال جاری بالغ بر 798ر17 میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل 36 درصد رشد داشته است. در پایان مرداد ماه سال جاری مانده تسهیلات بانک بالغ بر 643ر133 میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4ر36 درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، مانده تسهیلات اعطایی بانک در پایان مرداد ماه 5ر18 درصد به صورت ریالی و 5ر81 درصد به صورت ارزی است.مانده سپرده‌های ریالی اشخاص در پایان مرداد ماه سال جاری معادل 152ر17 میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 125 درصد رشد داشته است. مانده سپرده‌های ارزی اشخاص در پایان مرداد ماه سال جاری معادل 523 میلیون دلار است که این میزان، مشابه سال گذشته است.

وی ادامه داد: اعتبار اسنادی در 5 ماهه اول سال جاری معادل 561 میلیون بوده در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم 50 میلیون دلار بوده است که حدودا 11 برابر سال گذشته است. مبلغ ضمانتنامه‌های صادره در طی پنج ماه سال جاری بالغ بر 1265 میلیارد ریال 130 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است، حواله جات 2137 فقره حواله به میزان یک میلیارد و 706 میلیون دلار انجام شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 440 میلیون دلار بوده است.

پتروشیمی بوشهر و بزرگترین اعتبار اسنادی تاریخ بانک توسعه صادرات

وی با اشاره به طرح های مهم تامین مالی شده بانک توسعه صادرات اعلام کرد: بزرگترین اعتبار اسنادی بانک توسعه صادرات ایران در سال 1394 به ارزش 2میلیارد و 200میلیون یورو برای پروژه پتروشیمی بوشهر گشایش یافته است با ارزش‌ترین پروژه بانک در طول دوران فعالیت است. این پروژه از محل فاینانس چین انجام شده و سالانه سه میلیارد دلار صادرات غیر نفتی را افزایش خواهد داد.

تصویب مبلغ 800 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی جهت تامین مالی طرح شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند برای توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه ، تصویب مبلغ 220 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی جهت تامین مالی طرح شرکت پتروشیمی گچساران ، تصویب مبلغ 109 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح شرکت فولاد کاوه جنوب کیش از جمله دیگر پروژه های مورد اشاره دکتر صالح آبادی بود که تامین مالی آن توسط بانک در حال انجام است.

وی تصریح کرد : تصویب مبلغ 127 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح شرکت قطار شهری مشهد جهت احداث خط 2 متروی شهری مشهد به منظور تسهیل در تردد زائران که مبلغ 43 میلیون یورو پرداخت شده است.

دکتر صالح آبادی همچنین با اشاره به تصویب مبلغ 68 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح شرکت فولاد آلیاژی ایران جهت احداث مجتمع تولید فولاد یادآور شد: تصویب مبلغ 80 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح گروه صنعتی و پژوهشی زرنام جهت احداث واحد تولید قند مایع که مبلغ 77 میلیون یورو پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص طرح توسعه سواحل مکران، گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران طرح توسعه بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8 میلیون تن به مرحله اجرا رسیده است و طی قرارداد 334 میلیون دلاری این طرح پیش می‌رود که البته اولین ال‌سی گشایش شده برای این طرح 20 میلیون دلار بوده و امیدواریم این طرح ظرف سه سال به بهره‌برداری برسد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: