May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۷۲۱۱
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
0
پول‌نیوز -مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با تشریح برنامه های آتی برای صدور این محصول گفت: تراز تجاری صادرات و واردات گاز برای دومین سال پیاپی مثبت شد.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت صادرات سالیانه 80 میلیارد مترمکعب گاز وجود خواهد داشت که ایران در نظر دارد50 میلیارد مترمکعب از آن را به کشورهای همسایه صادر کند.

همچنین ایران قصد دارد در سال های آتی، صادرات گاز خود را به 200 میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

اکنون بزرگ ترین خریدار گاز ایران یعنی ترکیه، روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز از کشور ما وارد می کند.

ایران قردادی را نیز با عراق برای صادرات گاز به بغداد و بصره امضا کرده که قرار است تا پایان امسال، صادرات گاز به بغداد اجرا شود.

کشور ما با هدف تامین گاز مناطق شمال شرقی کشور در ماه های سرد سال، این ماده را از ترکمنستان وارد می کند.

پس از افزایش تولید گاز، ایران به واردات آن نیازی ندارد اما به دلیل برنامه ریزی برای حضور فعال در بازار جهانی به واردات از ترکمنستان ادامه داده و حتی اعلام کرده است تمایل دارد گاز این کشور را به بازارهای جهانی سواپ کند.

در همین پیوند، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد پارسال با وجود افزایش قابل توجه تولید گاز، مازاد تولید حاصل نشد که علت آن انتقال گاز به نیروگاه ها بود.

به گزارش شرکت ملی نفت، «علیرضا کاملی» افزود: خوراک 95 درصد نیروگاه ها از سوخت مایع به گاز تغییر کرده است؛ بنابراین گاز تولیدی به نیروگاه منتقل و سوخت مایع صادر شده است.

وی اضافه کرد: فارغ از میزان گاز مصرفی داخل و خوراک نیروگاه ها، از این پس هر افزایش تولیدی به منزله مازاد عرضه و برای صادرات گاز است.

کاملی درباره برنامه ریزی برای صادرات گاز تولیدی حاصل از افزایش ظرفیت امسال گفت: برنامه و حجم صادرات گاز از سوی معاونت برنامه ریزی نفت ابلاغ می شود اما مذاکره با شرکت های متقاضی دریافت گاز از سوی شرکت ملی صادرات گاز ایران انجام می شود.

وی ادامه داد: زمانی که مذاکره با شرکت های خارجی درباره صادرات گاز، به مرحله نهایی شدن می رسد، مجوز تضمین عرضه گاز به کشور مورد نظر برای دوره ای مشخص از معاونت برنامه ریزی نفت دریافت می شود.

به گفته کاملی، به طور طبیعی توانایی ایران در افزایش صادرات گاز از سال 1396 به بعد افزایش چشمگیری می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران ادامه داد: از میان مذاکره های انجام شده با شرکت های خارجی برای انعقاد قراردادهای جدید صادرات گاز می توان به مذاکره با شرکت های متقاضی مشارکت در پروژه های اف.ال.ان.جی (تولید گاز طبیعی مایع شده در شناورها) یا مینی ال.ان.جی (تاسیسات کوچک گاز طبیعی مایع شده) اشاره کرد که در صورت توافق با این شرکت ها درباره دوره قرارداد و میزان گاز صادراتی، مجوزهای لازم از معاونت برنامه ریزی شرکت نفت گرفته می شود.

کاملی صدور مجوز صادراتی را تضمینی برای شرکت های متقاضی مشارکت در پروژه های صادراتی خواند تا سرمایه گذاری و ساخت تاسیسات را آغاز کنند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: صادرات گاز ، ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: