May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۷۳۲۱
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
0
شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از اساسنامه جدید تعاونی‌های سهامی عام که در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد، گفت: با رونمایی از اساسنامه جدید، مقدمات پذیرش این شرکتها در بورس و فرابورس مهیا شود.
شمارش معکوس برای ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایهپول‌نیوز - با اصلاح اساسنامه تعاونی‌های سهامی عام، مقدمات حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه و انجام معاملات آنها فراهم شد.

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از اساسنامه جدید تعاونی‌های سهامی عام که در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد، ابراز امیدواری کرد: با رونمایی از اساسنامه جدید، مقدمات پذیرش این شرکتها در بورس و فرابورس مهیا شود.

وی گفت: اگر چه شروع این کار در زمان دکتر فطانت، ریاست سابق سازمان بورس بود و تلاشهای بسیاری برای اجرایی شدن آن صورت گرفت اما نقش محوری کار با وزارت تعاون و اتاق تعاون ایران بود.

محمدی ادامه داد: یکی از محدودیتهایی که در اساسنامه قبلی وجود داشت بحث سهامداری و میزان سهام بود که خوشبختانه در اساسنامه جدید امکان مالکیت بیشتر شده و این اجازه به افراد و شرکتهای حقوقی که سهامدار تعاونی‌های سهامی عام می‌شوند داده شده که سهام خود را از ۵ درصد به ۱۰ درصد برسانند و تا ۱۰ درصد سهامدار باشند.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، این امر تا حد زیادی به نقد شوندگی بیشتر سهام تعاونی‌ها در بورس کمک می‌کند و با این کار شرکتهای تعاونی از برخی جنبه‌ها به شرکتهای سهامی عام نزدیک شده و از سوی دیگر سیاستهای کلی بخش تعاون را رعایت خواهند کرد.

وی امیدواری کرد: با توجه به اینکه‌ حضور پر رنگ تعاونی‌ها یکی از راه‌های تحقق مردمی کردن اقتصاد در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است، ورود تعاونی‌ها به بورس زمینه‌ساز مردمی کردن اقتصاد باشد.

رییس شورای عالی بورس با اشاره به وجود ۱۴ تعاونی سهامی عام گفت: در راستای توافقات قبلی با اتاق تعاون امکان ورود آنها به فرابورس مهیا شده و محدودیتی از جانب بازار سرمایه برای ورود بخش تعاون به بورس وجود ندارد.

بهمن عبدالهی، رییس اتاق تعاون ایران نیز در این مراسم با اشاره به پیش‌بینی حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه در قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ اظهار کرد: در چند سال گذشته بانکها امکان تامین مالی تعاونی‌ها را نداشتند و به دلیل نیاز مالی شدید در بخش تعاون ضرورت استفاده از ابزارهای مالی و حضور تعاونی‌ها در بورس بیش از گذشته احساس می‌شد لذا طی مذاکرات صورت گرفته با مسئولان سازمان بورس و قول مساعد آنها مقرر شد تیم مشترکی مسئولیت پیگیری کار و تعیین راهکارهای قانونی ورود تعاونی‌ها به بورس را دنبال کند.

وی گفت: بر اساس ماده ۷۵ الحاقی به قانون تعاون مصوبه سال ۱۳۹۳ مقرر شد تا آیین نامه مربوطه از سوی اتاق تعاون، وزارت تعاون و سازمان بورس آماده و اجرایی شود که پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی امروز با رونمایی از اساسنامه جدید تعاونی‌ها مقدمات حضور تعاونی‌ها در بورس، استفاده از ابزارهای مالی و پذیرش تعاونی‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

عبدالهی گفت: اصلاح اساسنامه شرکتهای سهامی عام فرصت مناسبی برای حضور تعاونگران و فعالان اقتصادی تعاون در بازار سرمایه و موجب افزایش سهم تعاون در مردمی‌سازی اقتصاد می‌شود.

رییس اتاق تعاون ایران در پایان ابراز امیدواری کرد:‌ در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، کم کاری‌ها و ناکامی‌های بخش تعاون در برنامه پنجم جبران شود و احکام پیش‌بینی شده در سطح بالاتر و بهتر از برنامه پنجم باشد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: بورس ، تعاونی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: