April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۷۷۸۲
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
0
پول‌نیوز -مدیرعامل شرکت ملی نفت با از افت تولید گاز پارس جنوبی از سال ١٤٠٢ خبر داد و گفت: کشورهای همسایه با سرعت طرح های توسعه ای خود را پیش می برند و ما نیز باید برداشت از میدان های مشترک را تسریع کنیم.

«علی کاردر» امروز (شنبه) در نشست «هم اندیشی شرکت های بالادستی نفت و گاز» یکی از مشکلات اصلی شرکت ملی نفت ایران را ضریب بازیافت ناچیز برخی مخزن های نفتی عنوان کرد و گفت: با توجه به هدف گذاری تولید نفت و گاز، باید بیشتر تلاش خود را روی ازدیاد برداشت از میدان های در حال بهره برداری متمرکز کنیم.

کاردر ادامه داد: باید بپذیریم تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز، ظرفیت مناسبی برای جهش های اقتصادی کشور نیست و این میزان باید افزایش یابد.

وی از پیشرفت چند طرح پالایشگاهی در کشور خبر داد و گفت: پرهیز از خام فروشی بحث کاملا درستی است اما با ضرورت بهره مندی بیشتر از ظرفیت های موجود و تلاش برای ازدیاد برداشت مغایرتی ندارد و امیدواریم با تعریف و تکمیل طرح های پایین دستی، این مهم نیز محقق شود.

** رشد ٩ درصدی صنعت نفت در گرو جذب ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه

معاون وزیر نفت یادآوری کرد: دستیابی به اهداف بالادست صنعت نفت در برنامه ششم توسعه به بیش از ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و رشد ٩ درصدی صنعت نفت در پایان برنامه نیز با احتساب جذب این میزان سرمایه هدف گذاری شده است. 

کاردر با یادآوری این که شرکت ملی نفت ایران بسته ای از قراردادها را در دستور کار دارد، گفت: در برخی میدان های موضوع قرارداد، شرکت ایرانی به عنوان محور اصلی فعالیت می کند و می تواند از همکاری شرکت خارجی بهره مند شود اما در شماری دیگر مانند میدان های بزرگ، شرکت خارجی محور اجرای قرارداد است و باید با همکاری شریک ایرانی فعالیت های توسعه ای را انجام دهد.

وی ادامه داد: شرکت های ایرانی بهتر است در تعیین شریک های خارجی خود، از ظرفیت شرکت های نفتی بین المللی (IOC) استفاده کنند؛ زیرا این شرکت ها قادرند منابعی خارج از سقف ECA (پوشش بیمه ای) را به کشور وارد کنند و از این نظر، منابع مالی جدیدی برای کشور تعریف می شود؛ همچنین شرکت های خصوصی می توانند از منابع صندوق توسعه ملی بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآوری کرد با تمهیدات اندیشیده شده برای تامین مالی پروژه های غرب کارون و پارس جنوبی، در این دو بخش نگرانی جدی وجود ندارد.

وی افزود: با این همه باید به طور جدی در فکر جذب سرمایه باشیم؛ پارس جنوبی از سال ١٤٠٢ به بعد با افت تولید گاز روبرو می شود و نگهداشت تولید در این میدان به تامین منابع مالی و فناوری های روز نیازمند است.

کاردر گفت: فاز ١١ به عنوان محور استفاده از فناوری در دستور کار قرار می گیرد و با انتقال فناوری در سایه طرح توسعه این فاز پارس جنوبی، امکان تعمیم فناوری ها به دیگر فازهای پارس جنوبی بویژه در بخش نگهداشت تولید فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره لایه نفتی پارس جنوبی نیز تاکید کرد هدف گذاری تولید روزانه ٣٥ هزار بشکه از این میدان، رقم مناسبی نیست. 

کاردر ادامه داد: طبق برنامه، امیدواریم تولید از لایه نفتی تا پایان سال آغاز شود.

وی درباره ایجاد فضای مناسب برای همکاری بیشتر با شرکت های خصوصی در پروژه های شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: طرح های ان.جی.ال به طور کامل در اختیار بخش خصوصی گذاشته می شود.

این مسئول ادامه داد: همچنین در بخش ال.ان.جی که تازگی فرمول نهایی آن از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است، مصمم به بهره مندی از ظرفیت های بخش خصوصی هستیم و باید ال.ان.جی به جایگاه مناسبی در سبد صادراتی گاز کشور دست یابد.

چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی در هیات دولت تصویب شده و قرار است نخستین مناقصه بین المللی قراردادهای جدید نفتی در هفته پایانی مهرماه برگزار شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: گاز ، پارس جنوبی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: