کد خبر: ۱۹۹۴۹۴
۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵
0
در آینده نه‌چندان دور در رده قیمتی زیر 30 میلیون تومان شاهد خودروهای به‌روز در بازار داخلی خواهیم بود اما زمان، برند و خودروساز تولیدکننده داخلی آن هنوز مشخص نیست.
پول‌نیوز - بحث توقف خط تولید و لزوم ورود و تولید جایگزین‌های مناسب برای پژو 405 و پراید در حالی مطرح می‌شود که به عقیده برخی کارشناسان، جایگزینی برای این دو خودرو در حال حاضر در صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد.

مشاور انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو، با بیان اینکه ما هنوز جایگزینی برای پراید و پژو نداریم، گفت: در این خصوص ابتدا باید محصولی جدید به تیراژ بالا برسد که پژو و پراید را خارج کنیم. دلیل اینکه چرا این دو محصول همچنان تولید می‌شوند این است که باید یک جایگزین داشته باشند. مثلا وقتی شما 200هزار دستگاه پژو و پراید تولید می‌کنید، باید یک جایگزین مناسب داشته باشید و به میزان 200هزار دستگاه تولید کنید تا کم‌کم جایگزین محصول قدیمی شود. اگر نتوانیم محصول جدید را به تیراژ خودروی قدیمی برسانیم، جایگزینی هم صورت نمی‌‌گیرد.

داوود میرخانی‌رشتی می‌گوید: اگر قرار باشد خودروسازان محصول جدیدی را عرضه کنند، بسیار علاقه‌مند هستند هرچه سریع‌تر محصول را برای جایگزینی عرضه کنند. اما برای عرضه محصول جدید نیاز است که قطعات، ساخت داخل شوند. یعنی قطعه‌ساز سرمایه‌گذاری کند و قالب‌های این قطعات ساخته شود. برای انجام این کار، شرکت‌های خودروساز تا حد زیادی به داخلی‌سازی قطعات وابسته‌اند.

این درحالی است که حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ورود قریب‌الوقوع خودروهای زیر 30 میلیون تومان به بازار ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «براساس مذاکرات بین خودروسازان داخلی و برخی خودروسازان خارجی در آینده نه‌چندان دور در رده قیمتی زیر 30 میلیون تومان شاهد خودروهای به‌روز در بازار داخلی خواهیم بود اما زمان، برند و خودروساز تولیدکننده داخلی آن هنوز مشخص نیست.» 

این نماینده مجلس با انتقاد از کیفیت و فناوری خودروهای پراید و پژو405، آنها را از رده خارج، توصیف و اظهار کرد: کیفیت و فناوری پراید و پژو، مربوط به 30 سال قبل است و به‌هیچ‌وجه قابل‌دفاع نیست.  قطعا باید خودروهای به‌روز و در توان مالی طبقات متوسط در دسترس مردم قرار گیرد.درخصوص اینکه آیا ورود خودروهای به‌روز و  زیر30 میلیون تومان در قراردادهای اخیر با شرکت‌های فرانسوی پیش‌بینی شده یا شرکت‌های خودروساز جدید قرار است این کار را انجام دهند.

رضا نورقلی‌پور، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به روزنامه دنیای خودرو گفت: در قراردادهایی که اخیرا با پژو و سیتروئن امضا شده، هیچ بحثی در زمینه واردات یا تولید خودروهای زیر 30 میلیون تومان نشده است. شرکت‌هایی مثل رنو، پژو و سیتروئن و همچنین خودروسازان آلمانی که بحث حضورشان در کشور مطرح شده است، خودروهایی با این رده قیمت تولید نمی‌کنند. بعید می‌دانم خودروسازان اروپایی چنین خودروهایی را در خطوط تولید داشته باشند. شاید چینی‌ها در این محدوده قیمت خودرو داشته باشند اما اروپایی‌ها خیر.
 
نورقلی‌پور، درخصوص اینکه آیا امکان توقف تولید خودروهای پژو و پراید وجود دارد یا خیر، معتقد است: نه اینکه به لحاظ فنی، امکان توقف تولید این خودروها نباشد، موضوع این است که امکان توقف وجود دارد اما باید نیاز بازار را در نظر گرفت. متاسفانه ما هنوز خودرویی مثل پیکان را بعد از چند دهه همچنان تولید می‌کنیم. قطعا پراید و پژو تکنولوژی بالاتری نسبت به پیکان دارند.
 
او می‌افزاید: مخالف تولید پژو و پراید هستم اما مقتضیات بازار ما ‌به‌گونه‌ای است که تولیدکننده بر بازار تسط دارد. مشتری انتخاب دیگری به غیر از این محصولات ندارد، به جای اینکه تولید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد؛ در این محدوده قیمتی انتخاب دیگری نداریم.

این نماینده مجلس معتقد است:‌ زمانی که سازوکار بازار خودرو به گونه‌ای باشد که رقابت واقعی به‌وجود آید و بحث پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسبی ایجاد و همچنین نیاز واقعی مصرف‌کننده به خودرو در نظر گرفته شود، آن وقت تولید خودروهای پژو پارس و 405 و پراید متوقف خواهد شد.

او با بیان اینکه دلیل ادامه تولید این خودروها، انحصاری است که وجود دارد، گفت: خیلی وقت است که ما نیازی به تولید این خودروها نداریم. اما همچنان به تولید آن ادامه می‌دهیم، به این دلیل که بازار خودرو انحصاری است و تولیدکننده خودرو بدون در نظر گرفتن نیاز و احترام به مشتری، به دلیل سودآور بودن، تولید این خودروها را متوقف نمی‌کند.

بحث ورود و تولید خودروهای زیر 30 میلیون تومان در حالی دوباره مطرح می‌شود که پیش از این هم قرار بود خودروی ال90 به عنوان جایگزینی برای پراید، وارد و تولید شود اما در ادامه نه‌تنها این جایگزینی صورت نپذیرفت، بلکه قیمت این خودرو از قیمت برخی دیگر از محصولات مشابه بیشتر شد و به بیش از 40 میلیون تومان رسید. خودرویی که زمانی گفته می‌شد با قیمت زیر 10 میلیون  تومان عرضه می‌شود و ارزان‌ترین خودروی کشور لقب گرفت، حالا جزو خودروهایی با محدوده قیمتی متوسط است.

تندر90 که در ابتدای تولید با بحث تحریم‌ها مواجه و در آن زمان بحث توقف تولید آن مطرح شد، تجربه‌ای ناموفق درخصوص عرضه محصولی ارزان‌قیمت برای جایگزینی پیکان بود. البته این تجربه می‌توانست به یک موفقیت تبدیل شود اگر اوضاع سیاسی و البته اقتصادی دولت قبل و در زمان قرارداد این محصول اجازه می‌داد.

حمیدرضا فولادگر، با اشاره به قرارداد ال90 و افزایش قیمت این خودرو از 10 به 40 میلیون تومان و تجربه ناموفق این خودرو به عنوان خودرویی ارزان، می‌گوید: قیمت‌گذاری خودروهای جدید خارجی در رده زیر 30 میلیون تومان، تابع نظام عرضه و تقاضا و ضوابط قیمتی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و شورای رقابت است.

او با بیان اینکه، نظام قیمت‌گذاری خودرو در کشور، نابسامان و دردسرساز است، گفت: خودروسازان همواره، دلیل درخواست افزایش قیمت خودرو را نوسان در قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سرباری تولید اعلام کرده‌اند و این مساله به معضل بزرگی برای قیمت‌گذاری خودرو مبدل شده است. برای پایان دادن به این نحوه قیمت‌گذاری، باید خطوط تولید شرکت‌های خودروساز تغییر کند، تا در این خصوص شاهد اعمال اصلاحات ساختاری باشیم.

این نماینده مجلس معتقد است، خودروسازان داخلی، همانند خودروسازان مطرح خارجی، باید برای همه اقشار جامعه، خودرویی باکیفیت  تولید کنند.  او می‌گوید: خودروسازان داخلی موظف به عرضه خودروهای به‌روز در رده‌های قیمتی زیر 30 میلیون تومان، بین 50 تا 100 میلیون تومان و 100 میلیون تومان به بالا هستند.

رضا نورقلی‌پور نیز در خصوص ورود خودروی تندر90 و بحث قیمت گذاری این محصول به‌عنوان خودرویی ارزان‌قیمت گفت: تولیداتی که شرکت‌های اروپایی دارند به لحاظ کیفیت، متفاوت از خودروهای داخلی و چینی هستند. این خودروها از تکنولوژی به‌روزتری بهره می‌برند و با توجه به شرایطی که در تولید داخل دارند، به ندرت می‌توانند با قیمت زیر 30 میلیون تومان عرضه شوند.

وی افزود: به‌رغم اینکه صحبت شده بود ال‌90 با قیمتی ارزان عرضه شود، اما نتوانست به این صورت باشد. در حال حاضر در رنج قیمت بازار ما، محصولی با قیمت متوسط است. البته زمان عرضه این محصول، مصادف شد با تحریم‌ها و مانع تولید ارزان و واردات قطعات آن شد. همه این عوامل دست به دست دادند تا قیمت‌ها بالا برود و من بعید می‌دانم قیمت آن پایین بیاید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: