May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۰۷۵۲
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴
0
پول‌نیوز -دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در پنج ماه نخست امسال، میزان کشفیات قاچاق کالا در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش، رشدی 34 درصدی داشته است.

محمدابراهیم افشاری شنبه در گردهمایی مشترک کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان با اصناف تربت حیدریه، افزود: این بدین معنا است که کلیه مبادی رسمی و غیررسمی استان تحت کنترل بوده و برخوردها و نظارت نسبت به گذشته بسیار شدیدتر شده است.

وی مبادی رسمی واردات کالا در استان را پنج مسیر زمینی و یک مسیر هوایی عنوان کرد و گفت: علاوه بر فرودگاه شهید هاشی نژاد مشهد، چهار گذرگاه زمینی در سرخس، باجگیران، لطف آباد (مرز ترکمنستان) و دوغارون (مرز افغانستان) داریم که واردات قاچاق از این مسیرها تقریبا صفر است.

افشاری افزود: مبادی غیررسمی مرزها هستند که ورود قاچاقی کالا از این طریق نیز صفر است و آنچه به عنوان کالای قاچاق در استان کشف می شود، از مناطق جنوبی، بنادر و غرب کشور وارد شده و در استان ایستگاه بازرسی کامه (شهید شیردل) در تربت حیدریه جزو گلوگاه های کشف قاچاق کالا است که تحت کنترل شدید است. 

وی به وضعیت قاچاق در سطح کشور اشاره و اظهار کرد: واقعیت آن است که قاچاق عمده در کشور سازمان یافته است و این سازماندهی به دوران تحریم ها بازمی گردد که گروهی به دنبال یافتن مسیرهای سهل و آسان بودند تا به صورت هدفمند یک جنگ اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی به راه بیندازند.

افشاری گفت: بر این اساس کشفیات قاچاق کالا در سال های اخیر به سمت کانتینری پیش رفته و نیاز داریم تا دولت بیشتر وارد عمل شود، زیرا امکانات کنترلی ما در حد 200 کانتینر است و برای بقیه کانتینرها بنا بر اعتماد و خوداظهاری گذاشته شده و بر این اساس هنوز می بینیم قاچاق کالا زیاد صورت می گیرد.

وی افزود: با این حال و طبق یک سیاست واحد و مقتدرانه، اولویت نخست کاری ما در برخورد با قاچاق کالا عمدتا بر کالاهای سلامت محور متمرکز شده که شامل سیگار، نوشیدنی های الکلی و غیرالکلی، مواد آرایشی و بهداشتی و نیز مواد خوراکی است.

افشاری گفت: برای اجرای دقیق این سیاست، سطح عرضه را نیز تحت کنترل دقیق قرار داده ایم به شکلی که امروز می بینیم در سطح استان غالب واحدهای صنفی دارای پروانه از خرید و فروش کالای بدون شناسنامه و نیز فاقد کارت خدمات پس از فروش، امتناع می ورزند.

وی ابتکار اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه را به عنوان نخستین شهرستان استان، برای فرهنگ سازی مبارزه با قاچاق کالا ستود و اظهار امیدواری کرد در دیگر شهرستان های استان نیز چنین گردهمایی هایی برگزار شود. 

حسن فتحی نیا، معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز در این نشست گفت: قدم نخست برای مبارزه با قاچاق کالا، خرید از تولیدکنندگان محلی است و در مرحله دوم حمایت از تولیدکننده استانی و در نهایت تولید کننده کشوری است. 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه هدف از برپایی این گردهمایی را برنامه ریزی برای عملیاتی کردن تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

محمد سلطان پور افزود: با توجه به اینکه در این گردهمایی اتحادیه ها نیز حضور دارند، هدف ما اطلاع رسانی و آموزش آنها در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی به منظور حمایت از تولید و عرضه محصولات داخلی است.

وی گفت: از سوی دیگر مشکل اساسی که اتحادیه های تربت حیدریه با آن مواجه هستند، آن است که غالبا هر چند خریدهای خود را از مراکز معتبر و بنکداری تهیه می کنند، اما در عمل این عمده فروشها اسناد مورد نیاز آن ها را در اختیارشان نمی گذارند و لذا دفاع از غیرقاچاق بودن کالا، برایشان سخت است.

سلطان پور اظهار کرد: در این جلسه رئیسان اتحادیه ها مشکلات خود را مطرح و اعضای کمیسیون قاچاق کالا پاسخ های لازم را ارایه می کنند.

مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: