May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۱۶۲۱
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
0
پلیس :شش ماه تا یک سال حبس برای مخدوش کنندگان پلاک خودرو
گل‌مالی پلاک برای قانون گریزی!پول‌نیوز - «در چهارراه مقدم طبرسی چه خبراست. برخی خودروها هنگامی که از تقاطع غیر هم سطح بالا می آیند به خودشان زحمت نمی دهند و بامخدوش کردن پلاک خودرو همانجا خلاف جهت دور می زنند یا وارد کوچه های مجاور می شوند.

جالب اینجاست که این تخلف آشکار مقابل کیوسک پلیس راهور و درمحدوده دوربین های ترافیکی رخ می دهد.

 این ماجرا هر روز چند مرتبه تکرار می شود و به رویه ای برای دور زدن قانون تبدیل شده است، شما اگر به این منطقه سری بزنید به راحتی با چندین مورد از این قانون گریزی ها مواجه خواهید شد.»

برای این که این ماجرا را به صورت میدانی بررسی و ادعای شهروندخبرنگار را پیگیری کنیم به آدرسی که توسط شهروند برای ما ارسال شده است مراجعه می کنیم.

حرکت خلاف جهت برای مسافرکشی

ابتدای بولوار امت مقابل خروجی تقاطع غیر هم سطح به انتظار می نشینیم، هنوز چند دقیقه ای از حضور ما نگذشته که فردی سوار بر یک دستگاه پراید همزمان با رسیدن به انتهای تقاطع گردش به راست می کند و خلاف جهت خودرو ها حرکت می کند.

 راننده خودرو آنطور که از حرکاتش مشخص است برای آن که از ابتدای بولوار امت به سمت پنجراه مسافر سوار کند دست به این تخلف حادثه ساز می زند.

گل مالی پلاک برای دور زدن قانون

دوباره به جای اولم برمی گردم و باز هم منتظر می مانم. این بار هم با انتظار اندکی با خودرویی مواجه می شوم که از یک کوچه فرعی کنار تقاطع غیر همسطح خارج شده است. بیشتر که دقت می کنم متوجه می شوم راننده خودرو از داخل باغچه همان نزدیکی که تازه آبیاری شده است مشت مشت گل برمی دارد و به پلاک خودرو اش می مالد.

 دست به دوربین می شوم و چندین عکس می گیرم. نزدیک تر می روم، راننده خودرو که سرگرم گل مالی پلاک است به سرعت پشت فرمان خودرو می رود و باگردش به چپ خلاف جهت حرکت می کند و دور می شود.

نکته جالب ماجرا این است که این تخلفات اینقدر زیاد است که با اندک انتظاری انواع و اقسام روش ها برای دور زدن قانون و دورماندن از چشم دوربین های ترافیکی را خواهی دید و جالب تر این که تمامی این تخلفات حادثه ساز در مکانی رخ می دهد که کمی آن طرف تر یک کیوسک پلیس راهور هم وجود دارد!

این دو نمونه در کمتر از یک ساعت حضور ما در محل اتفاق افتاد!

پلیس: متخلفان را در کمترین زمان شناسایی می کنیم

برای پیگیری این موضوع و بررسی اقدامات پلیس برای مقابله با این نوع قانون گریزی های حادثه ساز، به سراغ رئیس پلیس راهور خراسان رضوی می رویم و با وی در این زمینه گفت و گو می کنیم.

سرهنگ گرایلی در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: دو نوع برخورد با افرادی که پلاک خودروی خود را مخدوش می کنند انجام می پذیرد. اگر ارقام روی پلاکی مخدوش و ناخوانا باشد مثلا به واسطه بارش باران یا به مرور زمان و به صورت غیر عمد شماره های پلاک ناخوانا شده و مالک خودرو مشکل را برطرف نکرده باشد تخلف است و مالک خودروجریمه خواهد شد.

اما زمانی که عمدا فردی شماره پلاک خودروی خود را مخدوش می کند یا رقمی از آن را تغییر می دهد دیگر این کار تخلف محسوب نمی شود بلکه جرم تلقی می شود و افراد خاطی پس آن که شناسایی می شوند به دادسرا معرفی خواهند شد و در ادامه نیز بنا به تشخیص مقام قضایی با متخلفان برخورد لازم انجام خواهد گرفت.

رئیس پلیس راهور استان تصریح می کند: مواردی داشته ایم که افراد متخلف به انواع گوناگون در شماره پلاک خودرو دست برده اند و با خودرو های تغییر هویت داده شده دست به جرایم مختلفی از قبیل سرقت، کیف قاپی و... زده اند، با این تصور که از چشم پلیس دور خواهند ماند اما پس از ثبت تصویر این نوع خودروها توسط دوربین های مستقر در سطح شهر به سرعت گروه های تخصصی ما در قسمت شماره گذاری وارد عمل شده و به راحتی و در کمترین زمان خودروهای متخلف را شناسایی کرده اند.

شش ماه تا یک سال حبس برای مخدوش کنندگان پلاک خودرو

در ادامه برای بررسی نوع برخورد مقام قضایی و مجازاتی که برای افرادی که اقدام به مخدوش کردن پلاک خودروی خود می کنند با معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت و گو می کنیم.

قاضی علی شریعت یار با اشاره به ماده 720 قانون مجازات اسلامی به «خراسان رضوی» می گوید: طبق ماده 720 قانون مجازات اسلامی، هر کس ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی را تغییر دهد، یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی به کار برد و همچنین هر کس به نحوی شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری را که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده، بدون تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی تصریح می کند: در صورتی هم که این گونه موارد به دادسرا معرفی و ارتکاب جرم برای دستگاه قضایی محرز شود طبق قانون با خاطیان برخورد خواهد شد.


منبع:خراسان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: