May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۲۲۵۷
۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
۱
اندک اندک این فرهنگ رواج یابد که هر کسی نیمی از هزینه ای که می خواهد صرف نذری غذا کند را صرف یک امر عام المنفعه ماندگار کند.
پول نیوز - محرم، در کنار همه ویژگی های منحصر بفردی که دارد، از  منظر اقتصادی نیز ماه رونق و رکودشکنی است. اقتصاد محرم، بخش بزرگی از بازار را مشغول خود می کند، از شال و لباس و سیستم های صوتی گرفته تا سنج و اغذیه و خدمات انسانی.

برخی برآورها حاکی از آن است هزینه ای که ایرانیان برای غذای نذری در ایام محرم می پردازند، بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی در اقتصاد ایران به شمار می رود.

نذر عاشورا ؛ پیشنهادی برای بهره وری بیشتر اقتصاد محرم
برخی افراد می گویند که بهتر است به جای این همه هزینه برای غذا دادن به مردم در ایام محرم، کارهایی مانند کمک به فقرا انجام شود.
 
این سخن، هر چند قابل تأمل است ولی واقعیت این است که دادن نذری، بخشی از مناسک این ایام است که از نظر معنایی، بسیار فراتر از ابعاد مادی قضیه است. وانگهی این گونه نیست که اگر امروز نذری ها را حذف کنیم، این مبالغ، صرف امور ماندگار دیگری می شوند.

بنابراین، پیشنهاد نوشتار حاضر، راهی میانه است که در آن، هم سنت زیبای نذری دادن حفظ شود و هم ارقامی از این بودجه مردمی، صرف کارهای زیربنایی تر شود.

بدین شکل که اندک اندک این فرهنگ رواج یابد که هر کسی نیمی از هزینه ای که می خواهد صرف نذری غذا کند را صرف یک امر عام المنفعه ماندگار کند.

مثلاً اگر می خواهد 10 میلیون تومان را صرف شام کند، 5 میلیون آن را به این امر اختصاص دهد و 5 میلیون بقیه را به نام مقدس امام حسین(ع) یا هر کدام از شهدای کربلا و ائمه معصومین (ع) ، به امر دیگری مانند کمک به احداث یک درمانگاه، درمان یک بیمار، کمک هزینه تحصیل چند دانش آموز فقیر، تأمین بخشی از جهیزیه یک نوعروس مستمند، تعمیر خانه یک خانواده نیازمند، اهدای کتاب به کودکان کار، آموزش خانواده ها، کمک به ترک اعتیاد و صدها امر خیر دیگر اختصاص دهد.

به این منظور، پیشنهاد می شود، نهادها و خیریه های مردمی به تحت عنوان نذر عاشورا یا هر اسم با مسمای دیگری در محله ها ، مساجد یا هیات ها شکل گیرد که کارشان اختصاصاً ساماندهی نذرهای ماندگار محرم باشد.

این خیریه ها می توانند با یکدیگر تشکیل یک شبکه مردمی دهند و به کمک هم با نذورات تجمیع شده، کارهای ماندگار ملی نیز انجام دهند.

هر چند نظارت حاکمیتی بر این جریان مردمی لازم خواهد بود ولی ورود و تصدی گری حکومتی در تضاد با ذات این حرکت مردمی است و بدان آسیب جدی می رساند.

تصور کنید که چنین حرکتی آرام آرام شکل گیرد. در چنان وضعی، نذر محرم، به چند روز سال ختم نمی شود و هر روز، خبرهای خوشایندی از حل مشکلات جامعه به نام مبارک امام حسین(ع) و عاشورا در جامعه می پیچد و محرم، آثاری به وسعت همه سال و همه شؤون جامعه خواهد داشت.

با عملی شدن چنین پیشنهادی، هم رونق نذری های محرم با حذف برخی اسراف‌کاری ها حفظ می شود و هم نذر محرم، از محدوده ایام عزا و چند مصداق خاص مانند شام و ناهار و چای و خرما خارج می شود و به وسعت تمام جامعه جریان می یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
حسین
Iran, Islamic Republic of
09:54 - 1395/07/22
به عنوان یک پایگاه خبری خواهشا از نشر اعداد و ارقام گتره ای و بی پایه خودداری کنید. چه کسی این عدد را محاسبه کرده؟ کجا نعداد هیئات و نذری مردم ثبت و ضبط می شه که این عدد در اومده باشه؟!!! چه کسی از میزان نذری خود شما رو آگاه کرده که اون رو جمع زده باشید و بشه ۲ هزار میلیارد تومان؟!!
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: