کد خبر: ۲۰۳۹۳۹
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
0
فاز نخست پروژه ستاره خلیج فارس تا پایان سال انجام شده است و با انجام فاز دوم آن ۱۲ میلیون لیتر از سال آینده در کشور تولید می‌شود و ایران در نیمه سال دوم ۱۳۹۶ صادرکننده بنزین خواهد شد.
صادرات بنزین از یکسال دیگرپول‌نیوز - مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بدهی شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: به‌طور کلی شرکت های هواپیمایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند که ۷۷ درصد آن مربوط به شرکت‌های ایران‌ایر، آسمان و ماهان است.

منصور ریاحی در نشست خبری که امروز - سه شنبه - برگزار شد، به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت سوخت‌رسانی در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر روزانه ۱۰ میلیون لیتر گاز مایع در کل کشور مصرف می‌شود که نسبت به سال گذشته ۰.۶ درصد رشد داشته است. همچنین مصرف بنزین در کشور روزانه ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر است که ۳.۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی در مورد مصرف نفت سفید و نفت گاز و نفت کوره نیز اظهار کرد: میزان مصرف نفت سفید چهار میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر است که نسبت به سال گذشته ۱۱.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در حال حاضر حدود ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر نفت گاز در کشور مصرف می‌شود که نسبت به سال گذشته ۱۱.۷ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان مصرف نفت کوره نسبت به سال گذشته ۶۸.۲ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که روزانه ۱۷۸ میلیون لیتر فرآورده نفتی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توزیع می‌شود، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است و ۴.۵ میلیارد لیتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف فرآورده‌های نفتی کاهش داشته و سوخت گاز جایگزین سوخت مایع شده است.

واردات روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین به کشور

ریاحی در مورد میزان بنزین وارداتی توضیح داد: روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود. شکافی بین تولید و مصرف بنزین در کشور وجود دارد. تولید پالایشگاه‌های کشور روزانه ۵۹.۵ تا ۶۰ میلیون لیتر است، در حالی که میزان مصرف بنزین در کشور ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر است به همین دلیل باید روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

وی ادامه داد: روزانه ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره)، ۱۲ میلیون لیتر و گاز طبیعی ۲۰۰ میلیون لیتر در نیروگاه‌های کشور تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که مصرف سوخت مایع در کشور ۶۰ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: جایگزین سوخت مایع گاز طبیعی شده که اقدام بسیار مثبتی است. به‌طور کلی حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر فرآورده در هفت ماه گذشته در نیروگاه‌های کشور کمتر مصرف شده است و این امر به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست کمک می‌کند.

زمستان امسال در زمینه سوخت‌رسانی نگرانی نداریم

ریاحی در ادامه در مورد توزیع سوخت زمستانی بیان کرد: با تدابیری که امسال توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اتخاذ شد، امسال نگرانی در زمینه‌ سوخت زمستانی وجود ندارد و همه ذخائر استراتژی کشور مطلوب است، در حال حاضر یک میلیارد لیتر ذخیره استراتژی بنزین داریم.

وی در مورد اهداف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توضیح داد: امنیت انرژی و امنیت عرضه، راه‌اندازی پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس که نخستین فاز عملیاتی آن تا پایان سال وارد مدار می‌شود و از سال آینده ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو توزیع می‌شود و از سال ۱۳۹۶ واردات بنزین نخواهیم داشت. همچنین تا اول دی‌ماه شش میلیون لیتر بنزین یورو تولید خواهد شد که سه میلیون آن توسط پالایشگاه بندرعباس و سه میلیون آن توسط پالایشگاه لاوان است و ۴۰ درصد از مصرف بنزین مصرفی کشور که استاندارد محیط زیست است تولید خواهد شد. همچنین افزایش ظرفیت نفت گاز از ۲۴ میلیون لیتر به ۴۰ میلیون لیتر از اهداف شرکت ملی پخش محسوب می‌شود.

صادرات ۴۰۰ هزار بشکه سوخت مایع

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت در مورد صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: برای نخستین بار توانستیم حدود ۴۰۰ هزار بشکه سوخت مایع از چهار اسکله در بندرعباس، بندر ماهشهر، لاوان و عسلویه صادر کنیم و قصد داریم این میزان را تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده به ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم. به‌طور کلی سهم ایران از صادرات فرآورده‌های نفتی در خاورمیانه حدود ۱۳.۷ درصد است.

ریاحی در مورد صادرات سوخت هواپیمایی نیز توضیح داد: در شش ماه اول امسال سه میلیون و ۷۵۰ هزار لیتر سوخت هواپیمایی به فروش رسیده است که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. همچنین ۱۵۰ هزار و ۴۵۲ تن سوخت مایع صادر کرده‌ایم که نسبت به سال ۱۳۹۴، ۱۴۱ درصد رشد داشته است. صادرات گوگرد نیز ۴۰ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۱۰۳ درصد رشد داشته است.

وی در مورد فروش مرزی نیز گفت: فروش مرزی در شش ماه گذشته روزانه ۳۸۹ میلیون لیتر بود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که کلیه فرآورده‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انجام می‌شود، ادامه داد: قیمت‌های شرکت ملی پخش به عنوان قیمت مرجع محسوب می‌شود.

ریاحی بیان کرد: به‌طور کلی ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر مازاد عرضه وجود دارد که بخشی از آن صادر می‌شود و بخشی از آن در مناطق مرزی استفاده می‌شود.

۱۳ شرکت خصوصی صاحب صلاحیت شدند

وی در ادامه در مورد جزییات ارائه‌ی مجوز به شرکت‌های صاحب صلاحیت جهت احداث جایگاه‌های زنجیره‌ای (برند)، توضیح داد: یکی از برنامه‌های استراتژیک شرکت ملی پخش ارائه مجوز به شرکت‌های خصوصی برای احداث جایگاه است و با تغییرات استراتژیکی که صورت گرفت قرار شد شرکت ملی نفت از انحصار کامل پخش فرآورده‌های نفتی خارج شود و پخش فرآورده‌های نفتی به صورت نیمه‌انحصاری، نیمه‌رقابتی و در نهایت رقابتی تبدیل شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: این تغییرات استراتژیک در ماموریت شرکت ملی پخش صورت گرفت و در حال حاضر ۱۷ شرکت در این زمینه صاحب صلاحیت شمرده شدند. هدف از این طرح این است که نقش تصدیگری بخش دولتی را کاهش دهیم و برای این منظور بخش خصوصی که ۲۰ درصد اقتصاد کشور را برعهده دارد باید به عنوان متقاضی عرضه اعلام تمایل کرده و تغییر ساختار دهد. این موضوع نیاز به ساختار دارد که به تدریج در حال شکل‌گیری است.

ریاحی تصریح کرد: بسیاری از شرکت هایی که صاحب صلاحیت شمرده شدند دارای مخازن، اسکلت خصوصی و غیره هستند.

جزئیات اجرای طرح پایش

وی با اشاره به طرح پایش، اظهار کرد: طرح پایش یکی از طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود که نتایج بسیار خوبی در بر داشت. این طرح در دو فاز انجام شد. فاز نخست آن براساس اسناد با نامه‌های بین‌المللی برای ترانزیت کالا صورت گرفت و فاز دوم آن تجهیز ناوگان عمومی کشور است. این طرح توسط سه کمیته در مجموعه شرکت ملی پخش با هماهنگی نهادهای مختلفی از جمله راهداری کشور، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شهرداری‌ها، وزارت اطلاعات و غیره انجام شد.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه در مورد نتایج طرح مذکور، توضیح داد: نفت گاز حمل بار و حمل مسافر در شهریورماه سال ۱۳۹۳، ۵۱ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بود که در شهریورماه سال ۱۳۹۵ به ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر رسیده، در واقع ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر کاهش مصرف رخ داده است.

ریاحی با بیان این‌که در اجرای این طرح اقدامات سلبی و ایجابی مختلفی انجام شد، اظهار کرد: طبقه‌بندی کلاس خودروهای دیزلی در حمل بار و حمل مسافر از جمله این اقدامات است. همچنین در بخش حذف سبد کارت سوخت اقداماتی انجام شد. در این راستا خودروهایی که فاقد بیمه شخص ثالث بودند شناسایی شدند و این اقدام نشان داد که بسیاری از کارت‌ها فقط حضور فیزیکی دارد و خودرویی وجود ندارد. همین امر باعث شد دو میلیون صرفه جویی صورت گیرد.

وی با بیان این‌که یکی از طرح‌های آتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عرضه نفت گاز براساس اسناد است، گفت: همچنین تخصیص سوخت براساس پیمایش و GPS جزو وظایف سازمان حمل‌ونقل کشور بوده که در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: ساماندهی خودروهای برون شهری، بلوک‌بندی مجازی عرضه به خودروهای خاص در شهرها و مسیرهای خاص، ساماندهی تبدیل سوخت برای خودروهای ترانزیت، ساماندهی خودروهای فاقد معاینه فنی از طرح‌های آتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای صرفه‌جویی در مصرف نفت گاز است.

ریاحی در ادامه با اشاره به سامانه هوشمند کارت سوخت، اظهار کرد: در این زمینه هنوز هیچ چیز مشخص نیست و ما هم به عنوان نیروی اجرایی منتظر ابلاغیه هستیم و همه چیز طبق روال سابق ادامه دارد. البته در این زمینه سناریوهای متفاوتی دیده شده است از جمله این‌که کارت سوخت و سامانه هر دو حذف شود یا کارت سوخت حذف شود و سامانه حفظ شود. پلن همه سناریوها تهیه شده و منتظر دستور مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی با بیان این که هر تصمیمی که گرفته شود زمان‌بر و هزینه‌بر است، گفت: چنانچه قصد داشته باشیم بحث موجود را ادامه دهیم نیاز به ۴۰ میلیارد تومان سرمایه داریم و اگر بخواهیم سامانه‌های موجود را احیاء و نوسازی کنیم نیازمند ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان سرمایه هستیم. حذف کارت‌های سوخت هزینه دارد که بسیار کم است. البته سامانه‌ها در بخش عرضه نفت گاز حذف نمی‌شود. در حال حاضر نفت گاز با یارانه بسیار بالا عرضه می‌شود که باید در دوره چهار تا پنج ساله به قیمت‌های جهانی نزدیک‌تر شویم.

تدابیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای اربعین

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که تعداد زائرین اربعین امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد خواهد داشت، تصریح کرد: کارگروه ویژه‌ای در وزارت کشور برای اربعین تشکیل شده است که شرکت ملی پخش هم وظایفی در این کارگروه برعهده دارد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان‌ها را به دو بخش استان‌های هدف که استان‌های مرزی هستند و استان‌های معین تقسیم کرده است که استان‌های معین باید خدمات ویژه‌ای را به زائرین ارائه دهد.

ریاحی خاطر نشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سعی کرده است ذخیره‌سازی، احداث مجتمع‌های رفاهی و غیره را در استان‌های هدف و استان‌های معین فراهم کند.

 ۷۷ درصد بدهی‌ها مربوط به شرکت‌های ایران‌ایر، آسمان و ماهان

وی در ادامه با اشاره به بدهی شرکت‌های هواپیمایی گفت: جلسات نتیجه‌بخشی با سازمان هواپیمایی کشور و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در زمینه‌ی بدهی این شرکت‌ها برگزار شده است. در این جلسه در مورد بدهی سوخت جاری و بدهی سنواتی این شرکت‌ها بحث و گفت‌وگو شد.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که طبق آخرین آمار کل بدهی شرکت‌های هواپیمایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: ۷۷ درصد این بدهی مربوط به شرکت‌های ایران‌ایر، آسمان و ماهان است که برای این شرکت‌ها یک نقشه راه تعیین شده است و بدهی‌های جاری این شرکت‌ها چند ماه است که به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

ریاحی از مذاکره با بانک‌ها برای پرداخت بدهی شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و افزود: طبق مذاکره‌ای که با بانک‌ها داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که روزی که بلیت برای مسافر صادر می‌شود سهم سوخت‌ آن مشخص شده و به صورت مستقیم وارد خزانه شوند. بانک‌ها از این طرح استقبال کردند و اجرای این طرح منوط به موافقت سازمان هواپیمایی کشور و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی است. در حال حاضر پیشنهاد مذکور مورد توافق قرار گرفته و نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی در مورد بدهی سنواتی شرکت‌های هواپیمایی نیز، اعلام کرد: قرار است بدهی سنواتی شرکت‌های هواپیمایی به غیر از سه شرکت ایران‌ایر، آسمان و ماهان تا پایان امسال به‌طور کامل تسویه شود.

بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومان دولت به شرکت‌های هواپیمایی

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی دولت به شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و افزود: طبق تبصره ۲۳ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ شرکت‌های هواپیمایی ۱۳۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند که باید طلب خود را در قالب این تبصره دنبال کند. البته پرداخت این پول توسط دولت مربوط به ذکر نام شرکت‌ها است، اما در این تبصره نام شرکت‌ها ذکر نشده بود.

ایران در نیمه دوم سال ۹۶ صادرکننده بنزین می‌شود


ریاحی با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس، گفت: این پروژه در سه فاز باید انجام شود که فاز نخست آن تا پایان سال انجام شده و با انجام فاز دوم آن ۱۲ میلیون لیتر از سال آینده در کشور تولید می‌شود و ایران در نیمه سال دوم ۱۳۹۶ صادرکننده بنزین خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: