کد خبر: ۲۰۵۰۰۱
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
0
نماینده حامی دولت مالزی در پارلمان این کشور گفت که 70 درصد از بازار محصولات حلال مالزی در اختیار غیرمسلمانان است و مسلمانان تنها 30 درصد ظرفیت این بازار را در اختیار دارند.
پول نیوز - نماینده حامی دولت مالزی در پارلمان این کشور گفت که 70 درصد از بازار محصولات حلال مالزی در اختیار غیرمسلمانان است و مسلمانان تنها 30 درصد ظرفیت این بازار را در اختیار دارند.

زاهدی زین العابدین، نماینده پارلمان مالزی روز چهارشنبه هنگام گفت وگو در مورد لایحه عرضه 2017 در پارلمان این کشور، گفت که از دولت خواسته شده نشان تجاری مخصوصی برای تولیدکنندگان محصولات حلالی که توسط کارآفرینان مسلمان تولید می شود، با هدف توسعه تجارت آنها ایجاد شود.

وی هدف از این اقدام را کاهش فاصله تجاری بین مسلمانان و غیر مسلمانان در صنعت حلال داخلی و بین المللی عنوان کرد.

به گفته وی، در حال حاضر شکاف زیادی بین مسلمانان و غیر مسلمانانی وجود دارد که 89 درصد از بازار صادرات بین المللی محصولات حلال را در اختیار دارند.

مسلمانان 61 درصد جمعیت مالزی را تشکیل می دهند.

این نماینده حامی دولت مالزی در پارلمان تصریح کرد که مشکل اصلی بسیاری از کارآفرینان مسلمان به منظور توسعه صادرات محصولات خود دریافت نشان تجاری حلال از سازمان توسعه اسلامی مالزی (جاکیم) است.

وی علت این مشکلات را وجود اصطلاحات و فرایندهای پیچیده وضع شده توسط سازمان توسعه اسلامی مالزی دانست که تنها شرکت های بزرگ توان انجام آن را دارند.

به گفته زاهدی زین العابدین، این نشان تجاری پیشنهاد شده باعث حذف نشان تجاری حلال نمی شود، بلکه هدف آن معرفی کالاهایی است که توسط تولیدکنندگان مسلمان مالزیایی تولید می شود.

پیش از این یکی از نهادهای مالزی نسبت به صدور نشان تجاری محصولات ساخت مسلمانان که موفق به دریافت نشان تجاری حلال از جاکیم نشده بودند، اقدام کرد، اما این سازمان از نهاد مذکور خواست به دلیل مغایرت این اقدام با قوانین داخلی مالزی توضیحاتی به این سازمان ارائه دهد.

مالزی به عنوان سردمدار صنعت غذایی حلال در جهان شناخته می شود. مرکز تحقیقات امور اسلامی مالزی سال 1974 با تهیه اساسنامه ای صدور مجوز تهیه و تولید مواد غذایی حلال را کلید زد و سال 2000 میلادی این تلاش ها به ثمر نشست و مالزی به عنوان نخستین کشوری در جهان معرفی شد که استانداردها و سیستم های ضمانتی حلال برای محصولات خود به ثبت رسانده است.

سهم بازار حلال در اقتصاد جهانی در زمان فعلی دو هزار و 300 میلیارد دلار است و سهم غذای حلال در اقتصاد حلال حدود 700 میلیارد دلار است.

درآمد حاصل از صادرات صنعت حلال مالزی در سال 2014 میلادی 38 میلیارد رینگیت (9 میلیارد و 500 میلیون دلار) بوده است.

مالزی پیش بینی کرده است میزان صادرات صنعت حلال این کشور در سال جاری به 48 میلیارد رینگیت (12 میلیارد دلار) برسد و 218 هزار فرصت شغلی در این سال ایجاد کند و این فرصت شغلی تا سال 2020 به 300 هزار برسد.

پیش بینی می شود تا سال 2025 میلادی حدود 30 درصد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل دهند و تولید و توزیع غذای حلال اکنون مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: بازار حلال ، مالزی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: