کد خبر: ۲۰۵۱۷۵
۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
۱
باتوجه به اینکه شرکت فیات سهام شرکت کرایسلر را خریده و کرایسلر در فیات ادغام شده، ورود فیات به ایران و همکاری با خودروسازان ایرانی با برخی موانع قانونی و حقوقی مواجه است، درحالی که از ماه‌ها قبل مذاکرات بین ایران خودرو و فیات در جریان است.
پول‌نیوز - همزمان با اجرایی شدن برجام و امضای توافق هسته‌ای بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معتبر جهان برای حضور در بازار و صنعت خودروسازی ایران ابراز تمایل کردند. در این بین برخی شرکت‌ها از جمله خودروسازان فرانسوی پژو-سیتروئن و رنو توانستند با خودروسازان ایرانی قرارداد همکاری امضا کنند، اما اوضاع برای غول‌های خودرو‌سازی آلمان و ایتالیا، فولکس و فیات کمی پیچیده‌تر از سایر خودروسازان است.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، فولکس‌واگن با توجه به تجربه همکاری تلخ با خودروسازان دولتی چین، اعلام کرد در ایران با خودروسازان دولتی و شبه‌دولتی همکاری نخواهد کرد و تنها با خودروسازان بخش خصوصی قرارداد امضا می‌کند. همچنین فولکس برای همکاری مشترک این شرط را نیز قائل شده است که تنها محصولات این برند باید در خط تولید شریک ایرانی‌اش به تولید برسد و به نوعی تنها خودروهای فولکس در خط تولید شرکت ایرانی قرار بگیرد.

در مورد فیات موضوع به نحو دیگری است، باتوجه به اینکه شرکت فیات سهام شرکت کرایسلر را خریده و کرایسلر در فیات ادغام شده، ورود فیات به ایران و همکاری با خودروسازان ایرانی با برخی موانع قانونی و حقوقی مواجه است، درحالی که از ماه‌ها قبل مذاکرات بین ایران خودرو و فیات در جریان است. در همین رابطه احمد‌ پورفلاح، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه مذاکرات دو شرکت در جریان است، گفت: «آنچه قطعی است، نهایی شدن قرارداد میان ایران‌خودرو و فیات است. آنچه در نهایت در مورد این امر می‌توان گفت، استفاده از این ضرب المثل ایرانی است، دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.»

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا همچنین در جدیدترین اظهارات خود در این باره گفته است: «مذاکرات فیات با خودروسازان ایرانی در جریان است و هنوز به امضای تفاهم‌نامه منجر نشده است.» پورفلاح با تاکید بر اینکه در مذاکرات دست بالا را داریم، گفت: «تا زمان تحقق شرایط مورد نظر ما در قراردادها، مذاکره را با شرکت‌های خارجی ادامه می‌دهیم.»

وی افزود: «دورانی که خودروسازان خارجی می‌توانستند دیدگاه‌شان را به ما تحمیل کنند، گذشته است؛ امروز نه ‌فقط با فیات بلکه با دیگر خودروسازان بزرگ دنیا برای همکاری در ایران گفت‌وگو می‌کنیم و به‌تازگی مذاکره با بنز هم مطرح ‌شده است.»

رئیس اتاق ایران و ایتالیا درباره طولانی شدن مذاکره با فیات گفت: «در همکاری‌های جدید بحث فروش محصول به شرکت‌های ایرانی و واردات خودرو مطرح نیست، بلکه مذاکرات برای سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌شود؛ درنتیجه تمام جوانب کار با دقت در مذاکرات بررسی می‌شود.»

وی گفت: «علاوه بر این، عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌ها به فراهم شدن مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها در کنار تسهیل روابط بانکی ایران با کشورهای دیگر نیاز دارد؛ متاسفانه هنوز بانک‌های درجه یک و دو بین‌المللی در برقراری روابط بانکی با ایران کم‌کاری می‌کنند.» پورفلاح گفت: «با آغاز دوره پسابرجام مذاکرات برای حضور رقبایی مثل فیات، پژو و شرکت‌های کره‌ای در ایران شروع و باعث شد خودروسازان ایرانی نه‌‌تنها در دو شرکت اصلی خودروسازی بلکه در شرکت‌های رده دوم هم برای تنوع مدل و افزایش تولید بیشتر تلاش کنند.»

براساس این گزارش، مذاکرات بزرگ‌ترین خودروسازان ایران و ایتالیا برای همکاری مشترک در کشور از چند ماه قبل شروع شد. در این راستا در ابتدای اسفند ماه سال گذشته یک هیات 12 نفره از شرکت خودروسازی فیات ایتالیا وارد ایران شدند و در این سفر از خطوط تولید ایران‌‌خودروی تهران و شرکت ایساکو بازدید کردند. در آن سفر، هیات فیات در سطح قائم‌‌مقام توسعه کسب‌‌و‌کارهای جدید به ایران سفر کرد و در بین آنها مدیرانی از بخش‌های توسعه محصول، فروش، بازاریابی و صادرات فیات نیز حضور داشتند. در سفر اول هیات فیات، فقط بررسی‌هایی برای همکاری مشترک بین فیات و ایران‌ خودرو صورت گرفت و بحث تولید محصول خاصی مطرح نشد.

این در حالی است که مدیر‌عامل گروه صنعتی ایران‌‌خودرو، فیات را به عنوان چهارمین شریک تجاری ایران خودرو می‌داند و می‌گوید: «فیات شرکت بزرگی است که مالک خودروسازان قدرتمندی مانند کرایسلر آمریکاست.» یکه‌زارع با بیان این‌که فیات مالک کرایسلر است نه برعکس و این موضوع مهمی به حساب می‌آید، گفت: «در نتیجه فیات تکنولوژی خود را به ایران انتقال خواهد داد و در بین پلت‌فرم‌های فیات، پلت‌فرم‌های مشترکی با کرایسلر نیز وجود دارد که ممکن است آنها نیز در ایران به تولید برسند.»

وی با تاکید بر اینکه فیات شریک مناسبی برای ایران خودرو خواهد بود، ادامه داد: «فیات ممکن است سهم بیشتری از سبد محصولات ایران‌خودرو را به خود اختصاص دهد، در حال حاضر با قرارداد جدید پژو سهم این شرکت در سبد محصولات ایران خودرو به 15 درصد خواهد رسید، اما با توجه به مذاکراتی که در جریان است، ممکن است سهم فیات در شراکت با ایران خودرو از نظر تولید بیشتر از پژو باشد.»

چهارمین همایش بین‌المللی «صنعت خودرو با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش» روزهای 24 و 25 بهمن‌ماه  با حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی در محل اجلاس سران  برگزار می‌شود. ساسان قربانی، دبیر چهارمین همایش بین‌المللی خودرو با اشاره به اینکه در حاشیه این همایش سه قرارداد همکاری خودرویی به امضا خواهد رسید، اظهار کرد: «در حال حاضر چند خودروساز داخلی با چند خودروساز خارجی در حال مذاکره هستند که در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات در حاشیه همایش نهایی خواهند شد. بر اساس خبرهای غیررسمی مهم‌ترین قراردادی که احتمالا در این همایش به امضا خواهد رسید، قرارداد همکاری بین ایران‌خودرو و فیات خواهد بود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ahmad
-
17:46 - 1395/08/13
با سلام. ترا به خدا با این فیات قرارداد نبندید. بی کیفیت ترین ماشینه تو این دنیا .
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: