May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۵۹۸۸
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
0
نورهای مورد استفاده در طراحی گوشی های هوشمند باعث می شوند که استفاده از این گجت ها در شرایط نوری بسیار کم و حتی تابش مستقیم خورشید در فضای باز نیز جوابگو باشند.
خطرات کشنده نور گوشی ها برای بدن در شبپول‌نیوز -طراحان گوشی های موبایل، تبلت و حتی لب تاپ به منظور استفاده بهتر از این گجت ها در مجاورت نور خورشید و فضای باز، نوری آبی رنگ را به این دستگاه ها اضافه می کنند که به اعتقاد کارشناسان در استفاده هنگام شب آسیب های جدی را برای بدن به همراه خواهد داشت.

با رایج شدن استفاده از گوشی ها و گجت های هوشمند و در راستای آن استفاده مداوم کاربران، کمتر زمانی را می توان یافت که مشغول کار با گوشی ها و گجت ها نباشیم.

 پیش از این کارشناسان و محققان حوزه سلامت توصیه های بسیاری مبنی بر تدابیر ایمنی در استفاده از گوشی ها و گجت های هوشمند داشته اند اما به تازه گی با انتشار نتایج به دست آمده از یک تحقیق، زوایای تازه ای در آسیب های ناشی از استفاده مدوام گوشی های هوشمند به دست آمده است.

نورهای مورد استفاده در طراحی گوشی های هوشمند باعث می شوند که استفاده از این گجت ها در شرایط نوری بسیار کم و حتی تابش مستقیم خورشید در فضای باز نیز جوابگو باشند.

نورهای آبی و یا (blue lights) بیشترین استفاده را در طراحی گجت ها دارند، تا در هر لحظه نیاز کاربران را برطرف سازند. اما کارشناسان معتقدند استفاده شبانگاهی از گوشی ها به دلیل وجود این نور آبی بیشترین آسیب به وارد می شود.

به اعتقاد متخصصین علم پزشکی، بدن انسان سیر طبیعی برای بیدار ماندن در طول روز و استراحت در شب را دنبال می کند. اما هنگامی که با بیدار ماندن و تمرکز بر روی صفحه نمایش گوشی تا ساعت ها بعد از زمان بندی بدن برای استراحت و خواب سر میکنیم، مغز را که آماده استراحت و ریکاوریست با مشکلی حاد مواجه می کنیم که در اصطلاح علم پزشکی از آن به عنوان گیجی مغز یاد می کنند.

 نور ساتع شده از صفحه نمایش گجت های هوشمند برای مغز تداعی کننده حس تابش نور خورشید است که به مغز پیام بیدار باش و توقف ریکاوری را می دهد.

این وقفه در سیکل روزانه بدن انسان حالتی شبیه به بیداری مصنوعی را برای سیستم مغز انسان بوجود می آورد که در این حالت مغز نه می تواند دستورات بیداری را دریافت کند و نه می تواند به ادامه سیکل طبیعی خود بپردازد. به اعتقاد بسیاری از متخصصین این اتفاق در دراز مدت می تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده تلقی شود.

برای جلوگیری از آسیب های وارده به بدن توسط نورهای آبی، اپلیکیشن هایی طراحی شده اند که وظیفه تنظیم نور با توجه به ساعات شبانه روز را بر عهده دارند.

اپلیکیشن هایی نظیر "f.lux” و "Apple’s Night Shift mode” در گوشی های اندروید و آیفون، با توجه به زمان کاربرد گوشی هوشمند توسط کاربران نور نمایشگر را تنظیم می کنند تا کمترین آسیب در استفاده از آن متوجه کاربران گردد.

 اگرچه بسیاری از کاربران از عدم کاهش خطر برای بدن انسان توسط این اپلیکیشن ها می گویند اما به اعتقاد کارشناسان علاوه بر بی خطر بودن این اپلیکیشن ها، سیکل طبیعی بدن را نیز به حالت عادی باز می گردانند.

اگر شما هم جز آن دسته از کاربرانی هستید که تا دیر وقت مجبور به انجام کار با گجت های گوناگون هستند کافیست اپلیکیشن هایی که نور را با توجه به ساعات روز تنظیم می کنند را دریافت کنید و یا به صورت دستی نور صفحه نمایش خود را در سطح پایین تری تنظیم کنید.



منبع:کلیک
برچسب ها: نور گوشی ، شب ، خطرات ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: