کد خبر: ۲۰۷۲۳۵
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
0
تهرانی اظهار داشت: بارش باران اسیدی منجر به آسیب به پوست و سلامت انسان، محصولات کشاورزی، گیاهان و آبزیان می شود و برای جلوگیری از بروز آسیب باران های اسیدی بهتر است از قرار گرفتن مستقیم در معرض آن خودداری کنیم.
احتمال بارش باران اسیدی در تهران با وجود آلاینده هاپول‌نیوز - یک متخصص سلامت، ایمنی و محیط زیست گفت: احتمال بارش باران اسیدی با وجود آلاینده ها قطعی است.

آیا سرما و بارندگی جای آلودگی هوا را می‌گیرد؟

غزاله منظمی تهرانی دکترای سلامت، ایمنی و محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: به طور کلی زمانی که هوا آلوده است و میزان وجود ذرات معلق و آلاینده ها در هوا بالاست و بسته به اینکه چه آلاینده ای در هوا وجود دارد احتمال بارش باران اسیدی را نیز به همراه داریم ولی نمی‌توان گفت که بارش باران در این شرایط به طور کلی قطعی است.

آلودگی هوا با میزان بارش‌های جوی رابطه معکوس دارد. آلودگی هایی که در مناطق شهری و صنعتی تولید می شوند، به عنوان عاملی در کاهش نزولات آسمانی و بارندگی عمل می کنند. در واقع، ریزگردهای بزرگ (بزرگ‌تر از یک میکرون) که می توانند بارندگی را افزایش دهند، معمولا توسط آلاینده‌های شهری و صنعتی فیلتر می‌شوند و ریزگردهای کوچک‌تر وارد جو می‌شوند. در نتیجه، آلودگی هوا باعث ایجاد "هسته‌های ریز میعان" در ابرها می شود که این مساله، باعث بارش‌های ریز باران و برف خواهد شد.

منظمی تهرانی ضمن اشاره به این موضوع که با افزایش میزان منو اکسیدکربن موجود در هوا احتمال بارش باران اسیدی نیز افزایش می یابد، ادامه داد: وجود منو اکسیدکربن و سایر آلاینده ها در هوا موجب کاهش P.H آب باران می شود و اگر P.H آب باران کمتر از 5.6 باشد باران اسیدی می شود.

وی در خصوص نقش آلودگی هوا بر بارش برف و باران گفت: اثر آلودگی شهرهای پرجمعیت و آلوده، تا ده‌ها کیلومتر آن‌سوتر، در مسیر باد، کشیده می‌شود و این آلودگی‌های صنعتی و شهری، می‌تواند بارش در ابرهای زودگذر و کم‌بار (کم‌عمق) را به کلی متوقف و سرکوب کند. باید گفت که آلودگی هوا نه‌تنها بر میزان بارش، بلکه بر نوع ابرهایی که در یک منطقه شکل می‌گیرد و نیز بر میزان رطوبت آن منطقه موثر است.

وی اظهار داشت: بارش باران اسیدی منجر به آسیب به پوست و سلامت انسان، محصولات کشاورزی، گیاهان و آبزیان می شود و برای جلوگیری از بروز آسیب باران های اسیدی بهتر است از قرار گرفتن مستقیم در معرض آن خودداری کنیم.

متخصص سلامت، ایمنی و محیط زیست گفت: بارش باران در شرایط آلودگی هوا موجب کاهش آلاینده های موجود و انتقال آنها به آبهای زیر زمینی سطحی می‌شود که این امر سبب حل شدن مواد آلی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و آسیب به آبزیان می‌شود.

منظمی تهرانی با بیان اینکه آلودگی آب‌ها به وسیله باران اسیدی موجب آسیب و کاهش رشد محصولات کشاورزی میشود، افزود: اگر از آبی که توسط باران اسیدی آلوده شده در محصولات کشاورزی استفاده شود می تواند امکان بروز آسیب های فراوانی را برای انسا‌ن‌ها و سایر جانداران به وجود آورد.

وی با تاکید بر این موضوع که باران اسیدی و آلوده علاوه بر تهدید سلامت انسان و سایر جانداران باعث آسیب به نمای ساختمان، آثار تاریخی و اتومبیل‌ها می شود، عنوان کرد: در هنگام آلودگی هوا برای جلوگیری از بیماریهای تنفسی بهتر است کمتر از خانه خارج شویم و در صورت بارش باران در این زمان بهتر است از آشامیدن آب باران و قرار دادن دست، صورت و سر زیر باران خودداری کنیم و همچنین برای جلوگیری از آسیب به گیاهان آنها را زیر باران قرار ندهیم.

منظمی تهرانی یادآور شد: بسته به میزان و نوع آلاینده های موجود در هوا تا چند مرتبه بارش باران می تواند همراه آلاینده ها و اسیدی باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: