کد خبر: ۲۰۷۳۲۰
۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
0
 پول‌نیوز - کلکسیونرهای جهان، به جمع آوری سکه ها و تمبرهای قدیمی معروف می شوند، اما یک پزشک ترکیه ای، به سبب داشتن مجموعه ای بی سابقه، معروف شد.

 «عزالدین زان» پزشک متخصص مجاری ادرار و بیماری های کلیوی است که در اقدامی بی سابقه، به جمع آوری سنگ کلیۀ بیماران همت گماشته است.

زان، از سال ۱۹۸۳ شروع به جمع آوری سنگ کلیۀ بیمارانی کرد که به درمان آنان پرداخت.

عزالدین در این خصوص گفت: از کودکی دربارۀ سنگ کلیه کنجکاو بودم، تا این که به تحصیل در این زمینه پرداختم و پس از فارغ التحصیلی مطبی دایر کردم و به جمع آوری این سنگ ها پرداختم.

وی افزود: در زمان تحصیل، به دست آوردن حتی یک سنگ کلیه هم برایم دشوار بود اما بعدها شگفت زده متوجه شدم آن چه آن را نایاب می پنداشتم، تقریبا در بدن اکثر مردم وجود دارد.

این پزشک ترکیه ای، در طول دورۀ پزشکی خود موفق شده است ۲۵۰ سنگ را در اندازه های مختلف، از کلیه های بیماران خود خارج کند و برای این کار، دستکم ۳ هزار عمل جراحی را پشت سر گذاشته است.

به گفتۀ او، بزرگ ترین سنگی که تاکنون از کلیه های بیماران بیرون آورده، ۶۵۰ گرم و کوچک ترینِ آن ها ۰٫۸ میلی متر طول دارد.

وی برای جمع آوری مجموعۀ عجیبش، صندوقی چوبی ساخت و هر سنگ را بر کاسه ای فنجان شکل گذاشت و هر یک از کاسه ها را به یکی از دو رنگ قرمز و آبی مشخص کرد. رنگ قرمز به بیمارانی تعلق داشت که در تشخیص بیماری تأخیر کردند و دچار نقص عضو شدند و رنگ آبی به بیمارانی تعلق دارد که به موقع برای درمان مراجعه کرده و بدون عوارض ناگوار موفق به دفع سنگ شدند.


برچسب ها: سنگ کلیه ، کلکسیون ، ترکیه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: