May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
 پول‌نیوز - مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه و دو مقام بلندپایه اوراسیایی آخرین وضعیت و پیشرفت مذاکرات توسعه همکاری های بازرگانی و امضای قرارداد تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه را بررسی کردند.

در این مذاکرات که روز دوشنبه در مسکو با حضور تیگران سرکیسیان رئیس هیات مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا و خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت این اتحادیه برگزار شد، اهمیت ادامه مذاکرات برای همکاری های بیشتر و نزدیک تر از سوی طرفین مورد تاکید قرار گرفت.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران، سرکیسیان با اشاره به روند مذاکرات امضای موافقت نامه تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه که قرار است گزارش آن پایان سال جاری میلادی به سران کشورهای عضو ارائه شود، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای دارای اولویت در روابط با اتحادیه اوراسیا است.

سنایی نیز با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش ایران و روسیه، ارمنستان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، خواستار تسریع در روند مذاکرات برای انعقاد موافقت نامه و توافق با افزایش شمار کالاهای پیشنهادی جمهوری اسلامی برای اختصاص تسهیلات و تخفیف های تعرفه ای شد.

ایران خواستار تعرفه های ویژه گمرکی برای صادرات 200 قلم کالا به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شده که تا کنون با کاهش تعرفه های ترجیحی 77 مورد شده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه 2015 تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: