May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۰۱۳۳
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
۱
درست است که با تبدیل واحد پولی، یک صفر حذف می شود ولی به باور اکثر کارشناسان اقتصادی، نیازمند آنیم که سه یا حتی چهار صفر از واحد پول ملی حذف شود.
تبدیل ریال به تومان؛ یک گام خوب اما ناقص
پول نیوز؛ دکتر زهرا نظری مهر* - تبدیل واحد پول ایران از "ریال" به "تومان" را می توان اقدامی در جهت مردمی سازی اقتصاد دانست و البته اقدامی صرفاً شکلی.

"مردمی" از آن جهت که در تمام دهه های اخیر، مردم عملاً ریال را حذف و تومان را جایگزین آن کرده بودند و با تصمیم اخیر، در واقع دولت به مردم پیوسته است و "شکلی" از آن روی که این کار، تاثیر خاصی بر روندهای اقتصادی ندارد و تا بهبود اوضاع اقتصادی ایران، راهی بس طولانی در پیش است، آن هم اگر پیموده شود!

مع الوصف، اگر این "گام خوب"، به طور "کامل" برداشته نشود، در آینده از این اقدام به نیکی یاد نخواهد شد؛ به قول قدیمی ها یا نباید کاری را آغاز کرد و یا باید بعد از شروع، آن را تا انتها به بهترین شکل ادامه داد.

منظور از گام کامل نیز، همزمان سازی تبدیل ریال به تومان با حذف صفرها از پول ملی است. درست است که با تبدیل واحد پولی، یک صفر حذف می شود ولی به باور اکثر کارشناسان اقتصادی، نیازمند آنیم که سه یا حتی چهار صفر از واحد پول ملی حذف شود.

این که حذف صفرها چه فوایدی دارد، موضوعی است که در این مقال کوتاه بدان نمی پردازیم، دغدغه این نوشتار آن است که کشور دچار هزینه مجدد نشود. بدین معنا که یک بار در جریان تبدیل واحد پول از ریال به تومان و حذف یک صفر، ساختارهایی مانند اسکناس، سکه، چک، نرم افزارهای حسابداری و ... تغییر کند و بار دیگر با حذف صفرهای بیشتر، همین پروسه با صرف هزینه های فراوان و مجدد، تکرار شود.

لذا توصیه جدی به دولت این است که این روند را تجمیع کند و عملیات تغییر واحد پولی و حذف سه یا چهار صفر را  مجتمعاً در قالب یک اقدام واحد انجام دهد ولو آن که این کار زمان بیشتری بطلبد.

*مدیر مسؤول پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
سید جواد میری جویباری
Iran, Islamic Republic of
22:38 - 1395/10/04
وقتی با حذف صفرها تورم حل نشود چرا پولمان را تخریب کنیم.در ژاپن در روز شاید یک تریلیون دلار در بازارش در گردش است و شاید از این یک تریلیون 100میلیارد دولار به جیب دولت ژاپن برود ولی ین ژاپن ترقی نمی کند . از آینجا باید نتیجه به گیریم که تولیدات محصولات صنعتی هیچ ربطی به ارزش واحد پولی ندارد . آرژانتین کم بود برای حذف صفر از پول خود از صفرهای پول های کشورهای دیگر هم قرض کند تا با این کار تورم کشورش را حل کند آیا تورمش حل شد؟ نان چقدر بود و الآن چقدر است؟ بنزین - ماشین - خانه ها چند برابر شد؟ در ترکیه گازوئیل لیتری پانصد تومان بود الآن دوازده هزارتومان شده. آنهایی که از حذف چند صفر دم می زنند خود یکی از عاملین تورم ناگهانی هستند.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: