کد خبر: ۲۱۱۷۸۹
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
0
گرفتاری هایی که انسان در سبک زندگی مدرن بدان دچار شده مانند رشد روزافزون مواد غذایی فرآروی شده، نگرانی ها را به جایی رسانده که هم اکنون نیاز به سبک زندگی سالم و طبیعی بیش از هر زمان دیگر برجسته شده است.

پول‌نیوز، مازیار دانیالی - یکی از مفاهیمی که این روزها به نوعی مد شده و بیشتر از هر زمان مورد استفاده قرار می گیرد؛ واژه "ارگانیک" مرتبط با محصولات غذایی است. گرفتاری هایی که انسان در سبک زندگی مدرن بدان دچار شده مانند رشد روزافزون مواد غذایی فرآروی شده، نگرانی ها را به جایی رسانده که هم اکنون نیاز به سبک زندگی سالم و طبیعی بیش از هر زمان دیگر برجسته شده است.

در این میان بخش کشاورزی به عنوان مهمترین تامین کننده نیازهای غذایی بشر نیز از آسیب دست کاری ها و ماجراجویی های ژنتیک، انواع سموم و افزودنی های هورمون پایه در امان نمانده و یکی از متهمان اصلی اپیدمی برخی بیماری های خطرناک در جوامع شده است. به همین دلیل رویکرد ارگانیک یا طبیعی در این حوزه نیز یکی از مباحث داغ و پرطرفدار روز است.

سابقه کشاورزی ارگانیک که با نام های کشاورزی زیستی، طبیعی یا آلی نیز شناخته می شود برابر با قدمت تاریخ پیدایش بشر است. این روند ادامه داشته تا آنکه پس از جنگ جهانی با توجه به افزایش چشمگیر تقاضا برای مواذ عذایی، انسان به رویکردهایی مانند استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی متمایل شده و در نهایت این روش موجب آلودگی چرحه طبیعت از خاک گرفته تا آب های زیرزمینی شده است.

با این تفاسیر در ارائه یک تعریف رسمی از کشاورزی زیستی می توانیم بگوئیم: ««نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دگرگونیها و دستکاری‌های ژنتیکی استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های طبیعی (همچون کود زیستی، کمپوستها، حشرات سودمند باشد. کشاورزی ارگانیک سیستمی تولیدی است که سلامت خاک، اکوسیستم‌ها و انسان را پایدار می‌سازد و بر فرایند بوم شناسانه، تنوع زیستی و چرخه‌های سازگار با شرایط محلی تکیه دارد.»»(تعریف برگرفته از ویکیپدیا)

با تمام نگرانی هایی که در رابطه با روش های کشت محصولات غذایی در جهان وجود دارد، خوشبختانه افزایش دانش جوامع  تقاضای روز افزون برای محصولات طبیعی حاصل از کشاورزی زیستی موجب شده تا کشورهای مختلف به این روش های مسنتی کشت نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

بنا بر بررسی های صورت گرفته در زمینه بازار جهانی مواد غذایی و نوشیدنی های ارگانیک، وضعیت این بخش پس از پیامد های بحران های اقتصادی اخیر در حال بهبود است. نرخ رشد دو رقمی در هر سال گزارش شده است البته به استثنای سال 2009. هم اکنون بزرگ ترین بازار های فروش در دست آمریکا، آلمان و فرانسه است. بالا ترین سرانه ی مصرف نیز مربوط به دانمارک، سوئیس و اتریش می شود.

اف آی بی ال به عنوان یکی از مراجع معتبر تحقیقات در رابطه با کشاورزی زیستی در همین رابطه گزارش های جالبی دارد که برای امروز یکی از آنها را برای پول نیوز انتخاب کرده ایم. این نهاد در بخشی از تحقیقات خود به تعدادی از محصولات ارگانیک که دارای بیشترین میزان سطح زیر کشت در جهان هستند اشاره کرده است.

در صدر لیست دانه های جادویی قهوه قرار دارند که در سراسر جهان میلیون ها طرفدار دارد.

محصول: قهوه

سهم از مزارع ارگانیک: 21.6 درصد

کشور(سهم از کشاورزی ارگانیک):  تیمور شرقی 45.1 درصد

 

محصول: زیتون

سهم از مزارع ارگانیک: 18.8 درصد

کشور(سهم از کشاورزی ارگانیک):  فرانسه 27.2 درصد

 

محصول: میوه

سهم از مزارع ارگانیک: 12.9 درصد

کشور(سهم از کشاورزی ارگانیک):  نیووی* 44.2 درصد

 

محصول: آجیل

سهم از مزارع ارگانیک: 9.9 درصد

کشور(سهم از کشاورزی ارگانیک):  نامشخص

 

محصول: انگور

سهم از مزارع ارگانیک: 9.5 درصد

کشور(سهم از کشاورزی ارگانیک):  انگلیس 20.4  درصد

 

* نیووی یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی است. نیووی با لقب "صخره پلی‌نزی" هم نامیده می‌شود و بومیان آن به صورت اختصار به آن "صخره" می‌گویند. با اینکه این کشور بطور مستقل اداره می‌شود ولی پادشاه یا حاکم نیوزیلند، حاکم نیووی هم بشمار می‌آید و بیشتر روابط دیپلماتیک نیووی را نیوزیلند انجام می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: