کد خبر: ۲۱۲۲۵۲
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
0
پول‌نیوز - مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر در پاسخ به سوال پول نیوز درخصوص فعالیت های این موسسه در حوزه های ورزش و سلامت بانوان گفت: 50 درصد جمعیت ایران را بانوان تشکیل می دهند لذا اهمیت به سلامت این قشر عظیم باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد. از این رو علاوه بر حمایت از تیم ملی فوتسال بانوان که در برنامه قرار داده ایم، سمینارهایی را نیز در حوزه بیماری های بانوان برگزار کرده ایم و به زودی تسهیلاتی را نیز برای حمایت از بیماران در پاسخگویی به هزینه های بیماری های خاص بانوان تعریف خواهیم کرد.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، عیسی رضایی در نشست خبری حاشیه "دومین جشنواره رشد، یادگیری و موفقیت های پایدار" در خصوص برنامه تزریق نقدینگی کوثر به بورس گفت: مبلغی را با هماهنگی بانک مرکزی، بورس و وزارت اقتصادی برای این فعالیت در نظر گرفتیم. اقدام به سرمایه گذاری کردیم اما باید توجه داشت که استمرار فعالیت در بورس نیازمند شرایطی است.

وی افزود: در شرایط فعلی با مشکلاتی روبرو هستیم. باید در نظر گرفت، بورس بازاری ریسک پذیر است. در حال حاضر باید به این مساله توجه داشت که بازده بورس ١٢.٥ درصد است؛ پس فعلا سرمایه گذاری در بانک کم ریسک و کم خطر است.

رضایی ادامه داد: مورد دومی که باید به آن توجه کرد، بازدهی شرکت های بورسی است. دورنمای بازده این شرکت ها چندان قابل توجه نیست و به جز چند شرکت پتروشیمی و معدنی بازده سایر شرکت ها چندان مطلوب نیست. از آخرین منظر نیز باید به این مساله توجه داشت که یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس نقدشوندگی است. در شرایط فعلی دستور داده می شود که ٢٠ نماد بسته شود. این امر نقدشوندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در ادامه گفت: تا زمانی که این ابهامات برطرف نشود و بازده شرکت ها بهبود نیابد و اعمال سلیقه ها در خصوص نمادها کاهش نیابد، عقل سلیم می گوید سرمایه ها در بانک بماند. باید توجه داشت بازار سرمایه باید مبتنی بر در آمد زایی شرکت ها باشد که این امر وجود ندارد و بیشتر انگیزه های سفته بازی در بازار سرمایه حاکم است.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر در خصوص نرخ سود بانکی هم گفت: کاهش نرخ سود بانک با شیوه های گذشته بسیار بعید است، چون این روش موفق نبوده است. ابزارهایی در اختیار بانک مرکزی هست که فعلا اتفاق نیفتاده و باید دید که چه می شود. متاسفانه چندگانگی در نرخ سود بازار پول و سرمایه موجود است.

وی افزود: چرا باید نرخ سود در بازار پول کاهش یابد اما در بازار سرمایه اوراق با سود بالا منتشر شود و این اوراق گاها بازده ای تا ٢٧ درصد داشته باشد. کاهش دستوری نرخ سود منجر به ایجاد رانت می شود، آن هم برای عده ای. ساز و کار های این چنینی منجر به توسعه رانت می شود و باید در این خصوص فکر جدی شود.

رضایی در خصوص افزایش سرمایه بانک و جذب سپرده های جدید هم اظهار داشت: جذب منابع به دلیل رعایت نرخ های بانک مرکزی فعلا ثابت است و خیلی به دنبال جذب سپرده جدید نیستیم. چرا که منابع جدید برای بانک گران تمام می شود. تا جایی که شکننده نباشد در خصوص جذب منابع جدید مقاومت می کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست گذاری ها دستور العمل ها و فشارهای موجود افزایش سرمایه برای مجموعه توجیهی ندارد، بخصوص از محل آورده نقدی. در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی این کار توجیه ندارد و فعلا ٦٠٠ میلیارد تومانی هستیم.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر گلایه ای هم از مجموعه انجمن حسابداران خبره داشت و گفت: بانک مرکزی IFRS را ابلاغ کرد اما انجمن حسابداران صورتی را که منتشر کرده IFRS نیست و تغییراتی در آن اعمال شده که منجر به جابه جایی ثروت از سوی سپرده گذاران به سمت سهامداران خواهد شد. چند کارشناس نظراتی اعمال کردند و تا عملیاتی شدن این موارد مشکلاتی خواهد داشت.

وی افزود: IFRS منجر به زیان دهی بانک ها نشده است، بلکه بخش نامه های ابلاغی مبنی بر چگونگی توزیع سود و گرفتن ذخایر در این دستور العمل متفاوت است. در نظام فعلی در صورتی که مطالبات تا ١٨ ماه وصول نشود باید برای آن ٥٠ تا ١٠٠ درصد ذخیره گرفت که نیازمند تجدید نظر است.

رضایی از آخرین وضعیت این مجموعه گفت: امروز هفتمین سالگرد عملیات اجرایی تیم جدید کوثر است، در دو سال اول شروع به کار تیم جدید با تمام مشکلات شعب بانک را به 350 رساندیم . مجموعه توانسته است با استفاده از نیروهای مجرب و متخصص مقالات زیادی را منتشر کند و از جمله بانک هایی باشد که تولید علم داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه مدت طولانی از حضور تیم جدید اجرای نمی گذرد خوشبختانه سامانه جامع بانکداری در شعب موسسه تعبیه شده است و حدود یک سوم از شعب کوثر تملیکی است. که سرمایه عظیمی به حساب می آید.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر در خصوص زمان تبدیل شدن این موسسه به بانک هم گفت: این برنامه را به طور جد دنبال می کنیم و درخواست های لازم را در خصوص تبدیل موسه به بانک به بانک مرکزی ارسال کرده ایم. موسسه کوثر تمام ظرفیت های لازم برای تبدیل شدن به بانک را از جمله شتاب ،پایا و .. و را دارا می باشد و از جمله معدود موسساتی است که بدهی به بانک مرکزی ندارد.

وی در خصوص طرح فوتبالی بانک هم گفت: با سه باشگاه محبوب  استقلال،پرپولیس و تراکتور سازی قرارداد منعقد شده است تا با طرح های این موسسه مشکلات نقدینگی این باشگاه ها کاهش یابد، با این مدل که کارت هواداری برای مشتریان بانک صادر می شود و هر تعداد تراکنش و مانده حساب هواداران هر باشگاه افزایش یابد هم هوادارهم باشگاه از امتیازات آن بهره مند خواهد شد.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: با توجه به اعلام دولت رشد اقتصادی کشور 7.4 درصد بوده است این رشد صحیح است برای مثال رشد قابل توجهی در فروش نفت داشته ایم، اما به این دلیل نمود این مساله در کشور نمایان نیست که بعضا در انتقال پول مشکلاتی هست و بدهی های قبل در حال تسویه شدن است و اثر این سرمایه گذاری ها در کاهش رکود مشخص نشده است.

وی افزود: انتشار اوراق خزانه اسلامی هم به نوعی جابه جایی نقدینگی است. از مکانی به مکان دیگر و معضل نقدینگی را کماکان بر طرف نمی کند.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر ادامه داد: دنیا به سمت بن بست اقتصادی در حرکت است، شاهد این موضوع هستیم که رشد اقتصادی و تورم در اروپا منفی و صفر است و این شرایط را با مشکل مواجه می کند تا محرک برای رکود باشد. دنیا نیازمند تغییری است ت وضعیت بهبود یابد و شاید باید اعلام کنیم  باید منتظر یک جنگ در سطح جهان باشیم و دعا کنیم که خاورمیانه برای این طرح کاندید نشود.

وی در خصوص الزام بانک مرکزی به خروج بانک ها و موسسات اعتباری از بنگاه داری نیز اعلام کرد: در حال حاضر موسسه کوثر بنگاه قابل توجهی در اختیار ندارد دو نیروگاه داشت که 25 درصد از منابع را تشکیل می داد. یکی از این نیروگاه ها سال گذشته و دیگری در سال جاری واگذار خواهد شد و دارایی های مجموعه در حد استاندارد است.

رضایی در خصوص شایعه ابطال معامله سهام گروه بهمن هم گفت: این شایعه بیشتر شیطنت رقبا بوده است و اعلام کردند که کروز انحصار تولید قطعات را در اختیار دارد و می توان آن را شیطنت رقبای این مجموعه اعلام کرد. قرارداد جای بحث ندارد و جرایم فسخ در حدود 50 درصد برای آن در نظر گرفته شده است و واگذاری انجام شده است و طرفین در حال انجام دادن تعهدات هستند.

وی درخصوص تغییر استراتژی بانک نیز اظهار داشت: افزایش تعداد شعب موسسه کوثر تا 500 شعبه در دستور کار بود اما انگیزه های کنترل هزینه این طرح را متوقف کرد و ترجیح بر این شد تا از امکانات در دسترس مانند دفاتر خدمات دولت و امکانات مشارکتی استفاده شود.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر افزود: در حال حاضر حدود 300 دستگاه خودپرداز مشارکتی در اختیار موسسه است و بیشتر به سمت توسعه تکنولوژیک موسسه در حرکت هستیم. با شعار آینده در دستان من است در حرکت هستیم و تمام خدمات بانکداری باید از طریق تلفن های همراه در دسترس باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: