پولنیوز - بازار خودروي ايران بهرغم تفاوتهايش با ساير بازارهاي دنيا، نقاط مشترك زيادي نیز با هر كدام دارد. يكي از نقاط مشترك بازار ايران با بازار كشورهاي اروپایی (شامل اروپاي غربي و شرقي) علاقه به خودروهاي هاچبك جمعوجور و كوچك بهخصوص در شهرهاي بزرگ است. در كلانشهرهاي ايران مثل تهران، مشهد، اصفهان و حتي شيراز علاقه زيادي به خودروهاي هاچبك كوچك وجود دارد.
به گزارش روزنامه دنیای خودرو، اين دسته از خودروها مورد علاقه جوانان و خانمها هستند. همچنين اين دسته از خودروها بهعنوان خودروي دوم و سوم خانواده نيز طرفدار دارند. بهخصوص اين خودروها در كلانشهرهاي شلوغ و پرجمعيت گزينه بسيار مناسبي براي رفتن به محل كار هستند.
از سال ١٣٨٠ كه پژو ٢٠٦ به بازار ايران عرضه شد تا سال گذشته هيچ هاچبك جديد اروپايي يا آسيايی جديدي بهجز گزينههاي چيني به بازار ايران معرفي نشده بود. سال گذشته بعد از ١٤ سال پارس خودرو، رنو ساندرو نسل قبل را به بازار ايران عرضه كرد كه اتفاقا با استقبال گسترده خريداران روبهرو شد.
در پاییز امسال نیز دو هاچبك كاملا جديد هيونداي يعني هيونداي آي١٠ و آي ٢٠ توسط كرمان موتور به بازار ايران معرفی شدهاند و در نيمه اول سال آينده نيز پژو ٢٠٨ توسط ايران خودرو در همين سگمنت به بازار ايران عرضه خواهد شد. طبق خبرها فولكس واگن نيز استارت كارش در ايران را با فولكس پولو خواهد زد؛ خودرويی كه در بازار اروپا رقيب مستقيم هيونداي آي ٢٠ و پژو ٢٠٨ است.
همچنين رنو قصد عرضه رنو كليو را بهطور وارداتي خواهد داشت. در كنار اينها اگر عرضه مدل فيسليفت ميتسوبيشي ميراژ را هم در چند ماه گذشته قرار دهيم، بهدرستي درمييابيم كه بازار خودروهاي ٥٠ تا ١٠٠ ميليون تومان مورد هجوم هاچبكهاي اروپايي و آسيايی قرار گرفته است. در اين ميان سه گزينه مطرح يعني هيونداي آي٢٠، پژو ٢٠٨ و فولكس پولو، بهدليل توليد داخل شدن و تيراژ بالا، مطمئنا كنترل بازار را در دست خواهند گرفت و رقابت بسيار سختي بين اين سه خودرو، براي تبديل شدن به ليدر و عنوان پرفروشترين آغاز خواهد شد. اما حضور هاچبكهاي روز دنيا در بازار خودروي ايران تهديدي براي خودروهاي چيني غيرشاسيبلند در اين بازه قيمتي خواهد بود.
خودروهاي چيني شاسيبلند، بازار خود را حفظ خواهند كرد زيرا کسانی كه بهدنبال يك شاسيبلند ارزان ميگردند گزينهاي مناسبتر از چينيها نمييابند، بقيه خودروهاي غيرچيني شاسيبلند عرضهشده در بازار ايران اين روزها قيمتي بالاتر از يكصد ميليون تومان دارند.
رنو داستر ارزانترين آنهاست كه با قيمت ١٠٦ ميليون تومان به فروش ميرسد، اما خودروهاي چيني غيرشاسيبلند موقعيتشان توسط هاچبكهاي جديد و سدانهاي غيرچيني جديد مانند پژو ٣٠١ و رنو سيمبل تهديد خواهد شد، زيرا کسانی كه احتياج به فضاي زياد و اتاق بزرگ ندارند، بهجاي خريد خودروهايی چون امويام ٥٥٠، جك جي ٥، ليفان ايكس ٥٠، چري آريزو ٥ و بسترن بي ٥٠ اقدام به خريد هيونداي آي ١٠ ،آي ٢٠، پژو ٢٠٨ و فولكس پولو خواهند كرد.
به همين دليل توليدكنندگان خودروهاي چيني روي عرضه خودروهاي شاسيبلند كوچك و متوسط تمركز كردهاند. با نگاهي به برنامه محصولات آينده شركتهايی همچون مديران خودرو و كرمان موتور بهعنوان بزرگترين توليدكنندگان خودروهاي چيني متوجه ميشويم محصولات جديد آنها كه در آينده در بازار ايران عرضه خواهند شد، همگي از نوع شاسيبلند هستند.