May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول نیوز دلایل عدم استقبال مردم از کارت اعتباری خرید کالای داخلی را بررسی کرد
کد خبر: ۲۱۲۹۱۴
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
0
مدیر یکی از شعب بانک ملت گفت: عمده افرادی که متقاضی تسهیلات خرد هستند عمدتا برای حل مشکل اقتصادی به سراغ بانکها می آیند نه تعویض یخچال!
متقاضیان تسهیلات خرد به دنبال حل مشکل اقتصادی نه تعویض  یخچال!پول‌نیوز - یکی از معدود طرح هایی که بانک مرکزی به راحتی آن را تامین اعتبار کرد ارائه کارت اعتباری خرید لوازم خانگی داخلی بود که از سوی مردم استقبال شد؛ عاملی که سبب شد تا این نوع از تسهیلات پس از پایان آذر متوقف شود.

اما به تازگی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از آغاز رایزنی با رئیس‌کل برای تمدید زمان صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی تا پایان اسفندماه خبر داده و گفته که در این راستا  ۴۲۰۰میلیارد تومان منابع در اختیار سه بانک قرار گرفته است.

میرمحمدصادقی در بخشی از سخنان خود گفت: این که بانکها عنوان کنند که برای اجرای این طرح، منابع مالی لازم را نداشته‌اند، اصلا مطرح نبوده است؛ چراکه تامین منابع، از سوی بانک مرکزی صورت گرفته و بانکها صرفا کارگزار بوده‌اند و کارمزد خود را دریافت کردند؛ بنابراین مشکلی از لحاظ تامین منابع وجود نداشته است.

این درحالی است که حمید یکی از متقاضیان دریافت این کارت به خبرنگار پول نیوز گفت: برای دریافت کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی به یکی از شعب بانک ملی و سپس بانک پاسارگاد مراجعه کردم اما هر دو بانک گفتند که منابعی برای پرداخت این تسهیلات ندارند و باید صبر کنند تا پس از تامین اعتبار و ابلاغ پرداخت، تشکیل پرونده انجام شده و در صورت تکمیل پرونده این کارت اعتباری داده شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود نیز خاطر نشان کرد: بعد از سی‌ام تیرماه امسال، مهلت صدور کارتهای اعتباری تا سی آذرماه تمدید شد و ۴۲۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار سه بانک قرار گرفت تا بتوانند کارتهای اعتباری را برای متقاضیان صادر کنند؛ هم اکنون هم ما در تلاشیم تا صدور کارت را تا دو ماه دیگر تمدید کنیم؛ این در شرایطی است که بانک مرکزی مایل است کارت خرید کالای ایرانی رونق گرفته و جای تسهیلات خرد را بگیرد تا رونق داخلی نیز از این طریق ایجاد شود.

متقاضیان تسهیلات خرد به دنبال حل مشکل اقتصادی نه تعویض  یخچال!اما حبیب انصاری دبیر کل و رییس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است که این طرح در اجرا با آنچه که هدفگذاری شده بود بسیار فاصله دارد و به همین جهت نتوانست  رونق را به صنایع کشور بازگرداند.

انصاری در گفتگو با خبرنگار پول نیوز تصریح کرد: حدود یک سال و 8 ماه پیش جلسه ای با آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم که در آن جلسه قرار بر این شد کارت اعتباری با سود 12 درصد به همه مردم تعلق بگیرد. اما در آخرین جلسه ای که با بانک مرکزی داشتیم پس از تلاشهای بسیار آقای نعمت زاده در راستای خروج کشور از رکود و نیز هم پوشانی عرضه و تقاضا در نهایت بانک مرکزی اعلام کرد که کالاهای خارجی نیز مشمول این کارت می شوند و ما این را رد کردیم و خرید کالای خارجی منتفی شد.

وی ادامه داد: پس از این بود که تسهیلات 10 میلیون تومانی به 6 میلیون تومان محدود شد و تنها به بازنشستگان لشگری وکشوری و کارمندان بانک اختصاص یافت.

دبیر کل و رییس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان تاکید کرد: دولت در رائه این کارتها به هدف خود نرسیده و این کارتهای اعتباری نتوانست تقاضا را تحریک کند.
به گزارش پول نیوز؛ کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی در راستای حمایت از تقاضا و پس از آنکه فروش اعتباری خودرو که با استقبال مردم مواجه شد، کلید خورد.

اما بر خلاف خودرو استقبال چندانی از کارت اعتباری خرید لوازم خانگی نشد شاید دلیل آن عدم نیاز مردم به خرید کالا بود؛ آنگونه که رضایی مدیر یکی از شعب بانک ملت به خبرنگار ما گفت: عمده افرادی که متقاضی تسهیلات خرد هستند عمدتا برای حل مشکل اقتصادی به سراغ بانکها می آیند نه تعویض یخچال!

وی در گفتگو با پول نیوز در مورد نحوه گرفتن کارت اعتباری خرید کالای داخلی تصریح کرد: با مراجعه افراد به بانک و ارائه مستندات درآمدی و معرفی ضامن ظرف مدت 10 روز این کارت اعتباری به متقاضیان ارائه می شود.

به گفته این مدیر بانکی این کارتها فقط برای خرید کالا طراحی شده و در مواردی همچون خرید زمین یا اجاره مسکن قابل استفاده نیست؛ اما واقعیت این است که از هر 15 نفری که کارت اعتباری دریافت می کنند تنها یک نفر این کارتها را برای خرید کالا هزینه می کند و در باقی موارد از این کارتها در قالب طرحی که برای آن طراحی شده استفاده نمی شود.

وی افزود: به همین دلیل است که هفته گذشته در جلسه ای اعلام شد که این کارتها قابلیت تعمیم دارند و به همین جهت با پذیرندگان بزرگ مذاکرده شده تا دایره استفاده از این کارتهای اعتباری گسترده تر شود.

به گزارش پول نیوز، ذایقه ایرانی خارجی پسند است و این را به راحتی می توان در تعداد بالای شعبات لوازم خانگی خارجی در کشور دید به خصوص اینکه بسیاری از برندهای خارجی طرحهای فروش اقساطی با تسهیلات ویژه دارند و مردم را از گرفتن کارتهایی که آنها را درگیر اقساط با بهره و ضامن بکند برحذر می دارد.

همین مساله باعث شد تا دولت دایره کسانی را که می توانند از این کارتها استفاده کنند را گسترش داده و کارتهایی که فقط برای کارمندان دولت طراحی شده بود، کارکنان تحت پوشش آموزش و پرورش، بازنشستگان، مستمری‌بگیران سازمان بازنشستگی کشور و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، کارکنان دستگاههای قوه‌قضاییه به جز قضات، سازمان ثبت احوال، کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و بنیاد شهید را هم تحت پوشش قرار دهد اما این اقشار نیز از کارت اعتباری خرید کالا استقبال نکردند.

طبق آمار در بانک ملی  تعداد ۷۲۱۸۸ فقره کارت اعتباری صادر شده و ۱۳۰۶۸ فقره کارت تحویل داده شده و    ۳۲۴۴ فقره استفاده شده است. بر این اساس بانک صادرات نیز    ۲۶۲۱۳ فقره کارت صادر کرده که   ۱۳۷۷۹ فقره کارت تحویل داده شده و ۷۵۰۶ فقره نیز استفاده شده است. همچنین بانک رفاه ۳۶۷۴ فقره کارت صادر کرده     ۳۵۰۰ فقره تحویل داده و  ۱۶۱۶ فقره نیز توسط متقاضیان استفاده شده است که عدم استقبال مردم و نیز لزوم تغییر کاربری این کارتها از سوی دولت را نمایان می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: