از تولیدات روسی و چینی تا مدل‌های جدید بوئینگ و ایرباس
کد خبر: ۲۱۳۳۵۴
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
0
پول‌نیوزبازار امروز تولید هواپیما آدم را یاد برندهایی چون «نوکیا» می‌اندازد. روزگاری این شرکت بزرگ ارتباطات و تکنولوژی فنلاندی با انحصاری که در بازار تلفن‌های همراه در دست داشت، رقیبی را پیش روی خود نمی‌دید، اما پیشرفت تکنولوژی و تلاش‌های انجام‌شده در این حوزه موجب شد تا انحصار بازار شکسته و سهم آن در میان چند شرکت بزرگ ازجمله اپل، سامسونگ، سونی، اچ‌تی‌سی و ... تقسیم شود تا بعدها شرکت‌هایی مانند هوآوی نه‌تنها موفق به‌عرض اندام شوند، بلکه بتوانند با توسعه تکنولوژی و نوآوری به تولید پرچمدارهایی قوی بپردازند که بازار را به‌طور جدی با چالش روبه‌رو می‌کند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، شاید اگر روزی سخن از هواپیما به میان می‌آمد، تمام اذهان دو غول هواپیماساز آمریکایی و اروپایی «بوئینگ» و «ایرباس» را متصور می‌شدند، اما این روزها موازنه کمی بر‌هم‌ریخته و شرایط بسیار متفاوت است. گرچه این دو شرکت همچنان از بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین شرکت‌های هواپیماساز هستند، اما انحصار بازار دیگر به‌طور ویژه در دست آنها نیست. این روزها شرکت‌هایی چون «کوماک» چین، «بمباردیه» کانادا، «امبرائر» برزیل و «شرکت هواپیماسازی متحد» روسیه به‌طور جدی به طراحی و ساخت هواپیماهای درجه‌یک می‌پردازند و چندان عجیب نیست اگر تا چندسال آینده انحصار بازار را در دست یکی از آنها ببینیم. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی پرنده‌هایی که انتظار می‌رود در سال 2017 بال پرواز بگشایند، بپردازیم.

330 نئو

انتظار می‌رود هواپیمای مدل «330 نئو» ایرباس در سال 2017 میلادی به پرواز درآید. «Neo - نئو» مخفف «New Engine Option» و به‌معنای «گزینه موتور جدید» است. «330» پرنده‌ای با دو دهه قدمت است که ایرباس قصد دارد با تغییرات موتوری و تعویض نوک بال‌های آن، دامنه و بهره‌وری آن را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. ایرباس قصد دارد این هواپیما را به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر از نسخه پیشرفته «بوئینگ 787 دریم‌لاینر» به بازار عرضه کند. دو مدل تولیدشده نخست این هواپیما در سال 2017 پرواز و در سال 2018 وارد بازار خواهند شد.

321 نئو

این پرنده که دومین عضو خانواده تک‌راهروی نونمای ایرباس است، در سال 2017 وارد بازار خواهد شد. این پرنده بزرگ‌ترین عضو خانواده «320 نئو» ایرباس است. ایرباس امیدوار است این هواپیما را که قادر است 240 نفر را در دل خود جای دهد، جایگزین «بوئینگ 757» پرنده سالخورده خطوط هوایی آمریکایی شود. به‌عقیده بسیاری از کارشناسان فروش این مدل هواپیما بسیار چشمگیر خواهد بود، به همین دلیل بوئینگ برای حفظ مشتریان خود اقداماتی را در سر می‌پروراند.

319 نئو

کوچک‌ترین عضو خانواده «320»ها در حالی خود را برای نخستین پرواز در سال 2017 آماده می‌کند که میزان تقاضای آن چندان رضایت‌بخش نیست. گزینه‌های کوچک‌تر بوئینگ و ایرباس به‌دلیل اقبال شرکت‌های هواپیمایی به هواپیماهای بزرگ‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر، سفارش‌های قابل‌توجهی دریافت نکرده‌اند.

350 – 1000

این مدل هواپیما که نخستین پرواز خود را در اواخر نوامبر سال 2016 میلادی در تولوز فرانسه انجام داد، به سرعت در حال سپری کردن مراحل تست و آزمایش است. این پرنده 366 صندلی دوربرد، بزرگ‌ترین هواپیمای دوموتوره‌ای است که ایرباس تا به امروز طراحی کرده و دومین عضو بزرگ خانواده «350» هاست. این پرنده در تلاش است تا جایگزین مدل پرفروش «777 – 300» ساخت شرکت بوئینگ شود. اولین فروند از این هواپیما اواخر سال جاری میلادی به «قطر ایرویز» تحویل داده خواهد شد.

737 مکس‌8

پس از پنج سال توسعه، اولین سری «737 مکس» تا اواسط سال جاری میلادی به شرکت هواپیمایی «ساوث‌وست» تحویل داده خواهد شد. این هواپیمای نسل چهارم و دو تک‌راهرو بوئینگ از موتور، بال و بالچه‌های جدید بهره می‌برد تا بهره‌وری 14درصدی را به همراه داشته باشد. «مکس‌8» نخستین مدل از 4 مدل «737»هاست. این هواپیما با تعداد سفارش بسیار، به‌ویژه از سوی شرکت‌های هواپیمایی رو به رشد چینی است.

787 - 10

بوئینگ قصد دارد در بهار 2017 نخستین مدل تولیدی این هواپیما را به پرواز درآورد. این هواپیمای 320 صندلی که عمدتا از جنس کربن است، در کارخانه‌ای واقع در ایالت کارولینای‌جنوبی آمریکا طراحی و مونتاژ شده است. این نخستین‌باری است که این کارخانه فرعی اقدام به تولید یک مدل خاص از بوئینگ می‌کند و خود این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این کارخانه است. انتظار نمی‌رود بقای این هواپیما با دو مدل قبلی خود برابری کند، زیرا مساله مصرف سوخت برای ایرلاین‌ها بسیار مهم‌تر از برد هواپیماست.

737 مکس‌9

بوئینگ قصد دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور از «737مکس‌9»، بزرگ‌ترین عضو خانواده توسعه‌یافته و تک‌راهرو «737» رونمایی کند. این شرکت قصد دارد نخستین پرواز این هواپیما را تا اواخر سال 2017 میلادی انجام دهد. بدنه این هواپیما اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی به مونتاژ نهایی رسید. این هواپیما که قادر است 220 مسافر را در خود جای دهد، قصد دارد رقیبی برای حریف تازه‌وارد خود، «321 نئو» باشد.

سی‌919

اولین هواپیمای بزرگ چین است و در سال 2017 به پرواز درخواهد آمد. این پرنده به قصد رقابت با «بوئینگ 737» و «ایرباس 320» به بازار عرضه خواهد شد. این شرکت اوایل هفته جاری به‌طور رسمی اعلام کرد که موتور این هواپیما ساخت آمریکا و فرانسه خواهد بود که این ادعا توسط مقامات این دو کشور نیز موردتایید قرار گرفت. عرضه این هواپیما که در اصل قرار بود در سال 2014 به پرواز درآید، به دلیل بی‌تجربگی نسبی چین در توسعه خطوط هوایی تجاری بارها به تعویق افتاد. گرچه انتظار نمی‌رود «کوماک» در قدم اول بتواند پا‌به‌پای بوئینگ و ایرباس حرکت کند، اما به نظر می‌رسد با استفاده از تجارب تامین‌کنندگان غربی، بتواند در آینده به یکی از قدرت‌های هواپیماسازی دنیا تبدیل شود.

ام‌اس - 21

شرکت هواپیماسازی متحد روسیه آماده است تا اولین فروند از هواپیمای «ایرکوت» خود را در سال جاری میلادی به پرواز درآورد. این پروژه که تحت حمایت مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است، با هدف ارتقای توانایی صنایع هوایی روس و در جهت رقابت با پرنده‌های تک‌راهروی بوئینگ و ایرباس راهی آسمان خواهد شد.

ای‌195 - ای‌2

امبرائر برزیلی به‌طور جدی مشغول انجام مراحل تست و آزمایش «ای‌195 - ای‌2»، هواپیمای نونمای خود است که نسخه اول آن، نخستین پرواز خود را در سال 2015 میلادی انجام داده بود. «ای‌2»، دومین عضو خانواده این ناوگان برای نخستین بار در سال 2017 به پرواز درخواهد آمد. این جت با ظرفیت 132 صندلی در یک کابین، بزرگ‌ترین هواپیمایی است که امبرائر تا امروز به بازار عرضه کرده است. این هواپیما رقیب اصلی «سی‌اس‌100»، محصول جدید «بمباردیه» است که در ماه جولای سال گذشته میلادی کار خود را آغاز کرد.

برچسب ها: هواپیماهای جدید ، 2017
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: