May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۳۸۸۸
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
0
چنانچه گفته‌هاي رئيس انجمن واردكنندگان خودرو را هم قطعي بدانيم، بايد گفت احتمالا باز هم امكان ثبت سفارش تعدادي از برند‌هاي محبوب همچنان وجود نخواهد داشت.
پول‌نیوز - براي واردات يك خودرو اولين گام، ثبت سفارش مدل و نوع خودرو در سايت ثبتارش است. بعد از ثبت سفارش با داشتن كارت بازرگاني مي‌توانيد اقدام به خريد و وارد كردن خودرو به يكي از گمرك‌های كشور کنید و پس از آن، مراحل ترخيص از گمرك را شامل پرداخت حقوق و عوارض گمركي، ماليات‌ها و پرداخت تعرفه واردات را طی نمایید تا درنهايت امكان شماره‌گذاري خودرو فراهم شود. طي هفته گذشته سايت ثبت سفارش براي مدت يك روز از دسترس، خارج و مجددا سامانه آن فعال شد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، بعد از فعاليت مجدد امكان ثبت سفارش خودروهايی كه فاقد نمايندگي رسمي در كشور هستند، در سايت سفارش ديگر مقدور نيست و نام اين برندها از ليست ثبتارش حذف شده است؛‌ برندهاي پرفروشي همچون كيا، هيونداي، تويوتا، بي‌ام‌دبليو و ... البته به گفته رئيس انجمن واردكنندگان خودرو، به‌زودي نام برندهای اصلي كه از ليست سايت ثبتارش حذف شده‌اند، به اين ليست بازمي‌گردد و مشكل عدم امكان ثبت سفارش اين برندها حل خواهد شد.

چنانچه گفته‌هاي رئيس انجمن واردكنندگان خودرو را هم قطعي بدانيم، بايد گفت احتمالا باز هم امكان ثبت سفارش تعدادي از برند‌هاي محبوب همچنان وجود نخواهد داشت. اما اين جريان يك بخش پنهان شده دارد و آن داشتن اعتبار شش ماهه براي ثبت سفارش‌هايی است كه قبل از حذف شدن نام تعدادي از برندها از ليست سايت ثبتارش انجام شده است.

در واقع چنانچه شما در اوايل دي ماه جاري اقدام به ثبت سفارش يك خودرو مانند بي‌ام‌دبليو ايكس٣ يا مرسدس بنز اي ٢٠٠ كرده باشيد تا اوايل تير‌ماه سال آينده امكان وارد كردن اين خودرو را داريد و هزينه انجام چنين ثبت سفارشي كمتر از ١٥٠ هزار تومان است. حال  مثلا با ممنوع شدن ثبت سفارش كليه مدل‌هاي بي‌ام‌دبليو يا مرسدس اي ٢٥٠ امكان فروش چند ده ميليون توماني ثبت سفارش‌های انجام شده برای این خودروها را داريد.

اين اتفاق براي اولين بار نيست كه در بازار و جريان واردات خودرو به كشور رخ مي‌دهد، اولين بار در سال ١٣٨٩براي مدتي ثبت سفارش خودرو متوقف و بسته و در آن زمان برگه ثبت سفارش چند ده هزار توماني بعضي خودروها تا مبلغ ٥ ميليون تومان هم معامله شد. سپس دومين بار اين اتفاق در سال ١٣٩١ رخ داد؛ زماني‌كه ثبت سفارش خودروها با حجم موتور بيش از ٢٥٠٠ سي‌سي ممنوع شد. عده‌ای با اطلاع از اين موضوع از قبل، اقدام به ثبت سفارش خودروهاي شش سيلندر با حجم موتور بيش از ٢٥٠٠ سي‌سي كرده بودند.

در اين زمان ثبت سفارش خودروهايی كه ديگر امكان ثبت سفارش نداشتند، با قيمت‌هاي نجومي انجام شد و در حدود چند ماه بعد از اين ممنوعيت مجوز و ثبت سفارش خودروهاي پرطرفدار بازار مثلا تويوتا لندكروزر با قيمتي حتي بيش از ٥٠ ميليون تومان هم معامله شد يا ثبت سفارش پورشه پانامرا با قيمتي تا حدود ١٥٠ ميليون تومان يا بيشتر انجام گرفت. كار به جايی كشيد که دولت در سال ٩٣ اعلام كرد واردات خودروها با حجم موتور بيش از ٢٥٠٠ سي‌سي از محل ثبت سفارش‌هاي قبلي هم ممنوع است. تا در نهايت تعدادي از آخرين سري خودروهاي وارد شده در گمركات كشور باقي بماند و به‌عنوان اموال متروكه يا قاچاق شناخته شود؛ خودروهايی كه اخيرا با مجوز ديوان عدالت اداري امكان ترخيص از گمرك را پيدا كرده‌اند.

حال براي سومين بار است كه چنين محدوديت‌هايی در ثبت سفارش خودروها باعث مي‌شود افراد، شركت‌ها و موسساتي كه از مصوبه‌های آنی برخوردار بودند زمان ممنوع شدن ثبت سفارش برخي برند‌ها را بدانند و اقدام به ثبت سفارش چند ده هزار دستگاه خودرو كنند و مجوز‌هاي ثبت سفارش شده را با مبالغ ميليوني به‌فروش برسانند؛ مبالغي كه احتمالا تا چند ماه آينده براي برخي خودروهاي لوكس تا رقم چند ده ميليون توماني يا حتي بيش از يك‌صد ميليون تومان هم خواهد رسيد؛ چنين است كه برخي افراد بدون كوچك‌ترين تلاشي، تنها با اطلاع از قوانيني كه يك‌شبه تغيير مي‌كنند، به ثروت‌هاي ميلياردي در بازار خودروهاي وارداتي دست پيدا مي‌كنند.

چنانچه صحبت‌هاي رئيس انجمن وارد‌كنندگان خودرو به حقیقت بپیوندد و شاهد رفع ممنوعيت ثبت سفارش برند‌هايی همچون كيا و هيونداي در چند روز آينده باشيم، بايد گفت باز هم از اين به بعد تا تيرماه سال آينده چنانچه متقاضي وارد كردن يك دستگاه خودروی بي‌ام‌دبليو، مرسدس يا ولوو باشيد، بايد هزينه چند ده ميليون توماني براي خريد ثبت سفارش‌هاي قبلي را پرداخت كنيد و چنانچه محدوديت ايجاد شده براي برند‌هاي عامه‌پسند همچون كيا و هيونداي نیز رفع نشود، از اين پس تا شش ماه آينده، بايد هزينه چند ميليون توماني براي خريد ثبت سفارش‌هاي قبلي خودروهاي اين برندها نيز پرداخت شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: