April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۷۸۶۰
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
0
دکتر بت شکن گفت: امکان بهره برداری از تامین مالی در بازار سرمایه با راه اندازی ۴ صندوق زمین وساختمان در سال ۹۵ نیز اقدام دیگری در این راستا محسوب می شود که تاکنون ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی از این طریق تامین مالی شده اند.
رتبه اول بانکی در پرداخت تسهیلات بافت فرسوده
پول‌نیوز - دکتر محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری خود با خبرنگاران جزییات نحوه دریافت تسهیلات متمم ۱۰ میلیون تومانی مسکن مهر، افزایش سرمایه بانک مسکن،سیاست های اعتباری این بانک و آخرین وضعیت ابزارها و نهادهای جدید تامین مالی در بخش مسکن را شرح داد.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، در این نشست که به مناسبت دهه فجر برگزار شد؛ مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه در سال جاری بانک مسکن مبنای فعالیت های خود را براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نام گذاری سال ۹۵ به سال «اقتصاد مقاومتی،اقدام  وعمل» قرار داده است گفت: در این راستا بانک مسکن به عنوان یک بانک بزرگ توسعه ای و دولتی از ابتدای امسال روان سازی و تسهیل سیاست های اعتباری خود را در اولویت قرار داده است.

دکتر بت شکن،با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم بخش مسکن پیشران خروج اقتصاد کشور از حالت رکود است خاطرنشان کرد: اولین تغییر  سیاست های اعتباری سال ۹۵ بانک مسکن به «تقویت سمت عرضه مسکن با افزایش سقف تسهیلات و تسهیل شرایط دریافت تسهیلات ساخت مسکن از سوی سازندگان و انبوه سازان» و همچنین «افزایش سقف تسهیلات،کاهش نرخ سود و تعدیل شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن» برای گروه های مختلف متقاضیان خرید مسکن اختصاص  پیدا کرد.

وی با بیان این مطلب که در بخش عرضه مسکن نیازمند تقویت توان سازندگان هستیم گفت:بانک مسکن همزمان با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی،سود تسهیلات ساخت مسکن را کاهش داد. از سوی دیگر سقف تسهیلات ساخت مسکن برای انبوه سازان تا ۱۵۰ میلیون تومان ارتقا یافت .

دکتر بت شکن با اشاره به  اینکه در اختصاص تسهیلات ساخت مسکن، انبوه­سازان و سازندگان واحدهای میان متراژ یعنی متراژهای مورد تقاضا از سوی غالب گروه های مصرفی در جامعه در اولویت دریافت تسهیلات ساخت قرار گرفتند، تصریح کرد:در این میان انبوه سازانی که در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی،اقدام  وعمل از فناوری ها و تکنولوژی های جدید ساختمانی استفاده می کنند به ازای هر واحد مشمول دریافت تسهیلات تا سقف ۱۵۰ میلیون تومانی شدند.

جزییات تسهیلات مسکن اقشار خاص

دکتر بت شکن با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون استقبال مناسبی از سوی سازندگان و  انبوه­سازان برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن صورت گرفته است،گفت: علاوه بر افزایش تسهیلات ساخت مسکن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای انبوه سازان،برای بخش های خاصی از جامعه که نیازمند کمک های خاص جهت ساخت و تامین مسکن هستند نیز سیاست های خاصی از سوی بانک مسکن در ۱۰ ماهه امسال در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: از جمله این سیاست های اعتباری خاص می توان به اعطای تسهیلات خرید مسکن به ایثارگران تا سقف ۸۳ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله اشاره کرد؛این در حالی است که با توجه به تاکید دولت بر ضرورت اعطای تسهیلات و ساخت مسکن در مناطق روستایی پرداخت سهمیه ۳۰ هزار واحدی تسهیلات مسکن روستایی با نرخ ۴ درصدی نیز در سال جاری اغاز شد.

دکتر بت شکن افزود: در این راستا و در اقدام بعدی،اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت های فرسوده شهری نیز با برنامه ریزی برای پرداخت ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی در شهرهای مختلف کشور انجام شد و همچنین در راستای عمل به مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی،برای ۲۷ هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران،کمک هزینه تسهیلات خرید مسکن به مبلغ ۴۵ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد درنظر گرفته شد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه اینها تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود سیاست های اعتباری بانک مسکن طی ۱۰ ماهه اول امسال بوده است،خاطرنشان کرد:علاوه بر اقشار خاص در راستای حمایت از تامین مسکن اقشار و گروه های متوسط جامعه نیز برای اولین بار بعد از گذشت ۲۵ سال،نرخ سود تسهیلات در صندوق های پس انداز مسکن تک رقمی شد که اقدام بزرگی در راستای حمایت از سمت تقاضای مصرفی مسکن به خصوص گروه های خانه اولی و زوج های جوان محسوب می شود.

وی توضیح داد:در این راستا نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم بانک مسکن در بافت های فرسوده به ۸ درصد و در سایر بافت های شهری به ۹/۵ درصد کاهش یافت و همچنین نرخ سود سایر صندوق های پس انداز مسکن همچون صندوق پس انداز مسکن جوانان نیز به ۹ درصد رسید.

دکتر بت شکن مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم را ۱۲ سال و از محل صندوق پس انداز مسکن جوانان ۲۰ سال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات خرید مسکن اقدام بزرگی در راستای کمک به سهولت پرداخت اقساط از سوی متقاضیان و خریداران مسکن محسوب می شود،گفت:راه­اندازی بازار رهن ثانویه مسکن برای کمک به تامین مالی بخش مسکن در سال ۹۵ اقدام دیگری بود که فاز اول آن با انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه عملیاتی شد.

راه­ اندازی ۴ صندوق زمین و ساختمان

دکتر بت شکن تصریح کرد:امکان بهره برداری از تامین مالی در بازار سرمایه با راه اندازی ۴ صندوق زمین  وساختمان در سال ۹۵ نیز اقدام دیگری در این راستا محسوب می شود که تاکنون ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی از این طریق تامین مالی شده اند.

مدیرعامل بانک مسکن افزود:آخرین پروژه ای که درقالب صندوق های زمین و ساختمان طی روزهای اخیر تامین مالی شد پروژه ۳۰۰ واحدی در شهرری بود که تمام واحدهای آن برای پاسخ به نیاز متقاضیان مصرفی میان درآمد طراحی و در نظر گرفته شده است.

وی در تشریح بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته طی ۱۰ ماهه امسال در بانک مسکن خاطرنشان کرد:با پیگیری بانک مسکن و مصوبه شورای پول و اعتبار همچنین در سال جاری برای اولین بار دستورالعمل راه اندازی موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن منطقه ای به عنوان یک نهاد پولی و مالی جدید تدوین و تصویب شد که در این موسسات بخش خصوصی سرمایه گذار اصلی است و بانک مسکن تنها ۲۰ درصد از سهام هر یک از این موسسات را در اختیار دارد.

دکتربت شکن با بیان اینکه هم اکنون در حال بررسی سه درخواست برای راه اندازی موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن منطقه ای در سه استان فارس،اصفهان و همچنین سواحل مکران هستیم،گفت:در راستای حمایت از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و برای کاهش آثار زیانبار رکود ساختمانی برای فعالیت های آنان،با توافق وزارت راه  وشهرداری، بانک مسکن منابع لازم برای خرید ۲ میلیون تن سیمان از تولیدکنندگان داخلی برای استفاده در پروژه های وزارت راه  وشهرسازی را فراهم کرد.

همچنین با پیگیری های بانک مسکن  و وزارت راه  وشهرسازی امسال،دو مصوبه مهم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در قالب آن دولت مکلف به افزایش ۵ هزار میلیارد تومانی و ۱۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن در سال جاری شد.

دکتر بت شکن افزود:متاسفانه هنوز هیچ کدام از این دو مصوبه که در تبصره های ۱۹ و ۳۵ بودجه ۹۵ کل کشور گنجانده شده،عملیاتی نشده است.

وی در این باره توضیح داد:بانک های دولتی به خصوص بانک های توسعه ای در اولویت تقویت سرمایه پایه هستند چرا که به طور متوسط یک واحد افزایش سرمایه بانک می تواند تا ۸ برابر،تجهیز منابع مالی و قدرت اعطای تسهیلات را افزایش دهد.به عبارت دیگر،یک واحد افزایش سرمایه بانک مسکن ضریب اهرمی سرمایه برای بانک را از یک به ۸ برابر افزایش می دهد.

به گفته دکتر بت شکن هم اکنون سرمایه بانک مسکن حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مصوبه دولت برای افزایش سرمایه بانک مسکن تا پایان امسال مهلت دارد در صورتی که دولت تا پایان امسال اقدام لازم در این زمینه را انجام ندهد و یا در بودجه سال بعد تدبیری برای افزایش سرمایه بانک مسکن لحاظ نکند مجوز افزایش سرمایه بانک مسکن عملا ابطال خواهد شد.

کارنامه ۹ ماهه بانک مسکن

مدیرعامل بانک مسکن در تشریح نتایج کمی اقدامات صورت گرفته طی ۹ ماه اول امسال در بانک مسکن خاطرنشان کرد:طی ۹ ماهه اول امسال،۳۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی شبکه بانکی کشور به همه بخش های اقتصادی پرداخت شده

است که این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۴۴ درصدی همراه شده است.از این میزان،شبکه بانکی کشور ۳۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرده است که این رقم نیز در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با رشد ۲۴ درصدی رو به رو شده است.

وی افزود:به رغم وجود شرایط رکودی در بازار مسکن­ ونیاز به حمایت بیشتر از این بخش،سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی کشور در ۹ ماهه اول امسال،تنها ۸/۹ درصد بوده است و در مقایسه با سال های قبل روند کاهشی داشته است.

دکتربت شکن توضیح داد: این سهم در سال ۹۲ معادل ۱۲ درصد،در سال ۹۳ معادل ۱۱/۸درصد ،در ۹ ماهه اول سال ۹۴ برابر با ۱۰ درصد و در ۹ ماهه اول سال جاری به ۸/۹ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: این موضوع نشان می دهد شبکه بانکی کشور هنوز اراده کافی برای پرداخت تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان ندارد این در حالی است که بانک مسکن با توجه به ماموریتی که در راستای حمایت از این بخش دارد،طی ۹ ماهه اول امسال معادل ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن تزریق کرده است که با رشد ۲۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه شده است.

دکتر بت شکن ادامه داد: بانک مسکن تلاش می کند تسهیلات بخش مسکن را با حداکثر توان به این بخش تزریق کند که رشد ۲۷ درصدی تسهیلات اعطا شده در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل،مصداق عملیاتی این ادعا محسوب می شود.

وی افزود:طی ۱۰ ماهه اول امسال،۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن به سازندگان پرداخت شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۱۰۱ درصدی داشته است.این میزان رشد بسیار قابل توجه است چرا که آثار مثبت آن حداکثر تا دوسال آینده از طریق افزایش میزان عرضه مسکن به بازار تقاضا محسوس و ملموس خواهد شد.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن که از ابتدای دولت یازدهم حداکثر ۲۰ میلیون تومان بود هم اکنون به ۱۶۰ میلیون تومان برای زوج های جوان خانه اولی افزایش یافته است،خاطرنشان کرد:میزان تسهیلات پرداخت شده برای خرید مسکن در ۱۰ ماهه اول امسال،۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و از جهت تعداد نیز در بخش ساخت مسکن از ابتدای امسال تا پایان دی ماه مجموعا ۱۰۵ هزار واحد مسکونی تسهیلات ساخت دریافت کرده اند و در بخش خرید نیز متقاضیان خرید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن مراجعه کرده اند.

دکتر بت شکن افزود: همچنین در مدت گفته شده ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز از طریق واگذاری سهم الشرکه، ۷۵۰ میلیارد تومان برای تامین تسهیلات جعاله مسکن و مجموعا ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن از طرف بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شده است.

۳۹۰ هزار مسکن مهر مشمول تسهیلات ۴۰ میلیونی

مدیرعامل بانک مسکن همچنین با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک مسکن به مسکن مهر اختصاص یافته است گفت:از مجموع ۲ میلیون و ۳۵۹ هزار واحد مسکن مهر تاکنون حدود یک میلیون و ۷۲۶ هزار و ۶۲۹ واحد تحویل متقاضیان  وفروش اقساطی شده است.حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز منابع حاصل از فروش اقساطی است و با توجه به تمهیدات صورت گرفته از امروز تمام شعب بانک مسکن در سراسر کشور آمادگی پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیونی اضافه به پروژه های نیمه تمام اما فعال و با پیشرفت فیزیکی مناسب،دارند.

دکتر بت شکن همچنین درباره تعداد واحدهای ناتمام مسکن مهر که مشمول دریافت وام ۱۰ میلیون تومانی اضافی می شوند،گفت:براساس ابلاغیه بانک مرکزی به بانک مسکن مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان،این تسهیلات به واحدهای درحال تکمیل و نیمه تمامی که هنوز فروش اقساطی نشده اند اما فعال هستند تعلق می گیرد که براساس برآوردهای ما حدود ۳۹۰ هزار واحد را شامل می شود.

وی تصریح کرد:در سال جاری حدود ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل بازگشت اقساط مسکن مهر به حساب بانک مسکن بازگشت کرده است.

عملکرد دو برابری در پرداخت تسهیلات  ازدواج

مدیرعامل بانک مسکن همچنین از عملکرد دو برابری بانک مسکن در پرداخت تسهیلات ازدواج به متقاضیان این تسهیلات خبر داد.

دکتر بت شکن گفت:با وجود اینکه بانک مرکزی ابتدای امسال سهمیه ۲۴ هزار فقره ای برای پرداخت تسهیلات ازدواج به متقاضیان برای بانک مسکن تعریف کرد اما این بانک در اقدامی داوطلبانه تاکنون ۵۰ هزار و ۴۵۰ فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان این تسهیلات پرداخت کرده است.

وی همچنین با اعلام رشد ۹ درصدی جذب منابع در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته از سوی بانک مسکن،گفت:بانک مسکن امسال ۵۴ هزار میلیارد تومان منابع جذب کرد.

دکتربت شکن با بیان اینکه از جهت مطالبات غیرجاری بانک مسکن همواره یکی از پایین ترین نسبت های معوقه را در میان سایر بانک های کشور داشته است،تعهد مردم به بازپرداخت تسهیلات،کوچک بودن حجم تسهیلات پرداختی و در رهن گرفتن اسناد مالکیت مردم در قبال بازپرداخت تسهیلات را سه عامل مهم پایین بودن نسبت معوقات و مطالبات غیر جاری بانک مسکن عنوان کرد.

وی گفت: مطالبات و معوقات غیرجاری بانک مسکن تنها ۳/۴ درصد از کل مطالبات سیستم بانکی کشور است که ۳۷۰۰ میلیارد تومان از این مطالبات در بخش تسهیلات مسکن و ۲۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به بخش مسکن مهر است.این در حالی است که هم اکنون بانک مسکن ۱۲۲ هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات دارد.

دکتر بت شکن گفت:در ۱۰ ماهه اول امسال،حدود ۸۲ هزار فقره تسهیلات مسکن در بافت فرسوده پرداخت شده است و میانگین روزانه افتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم پس از تک رقمی شدن نرخ سود این تسهیلات و افزایش سقف آن،از متوسط ۱۶۰ فقره افتتاح حساب در روز به حدود  ۷۰۰ فقره افتتاح حساب افزایش یافته است.تا امروز حدود ۱۴۰ هزار فقره افتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم صورت گرفته است و بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان سپرده گذاری از سوی مردم در این صندوق انجام شده است.

دکتر بت شکن در پایان خاطرنشان کرد:امیدوارم با مجموع سیاست های اتخاذ شده در سال جاری تحرک در بخش مسکن  وساختمان بیشتر شود هر چند لازمه خروج بخش مسکن از حالت رکود تنها اعطای تسهیلات در این بخش نیست بلکه لازم است کل اقتصاد کشور از رکود خارج شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: