April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۷۹۹۵
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
0
بازارهای صادراتی ایران خودرو با قرابت‌ها و زیرساخت‌های مالی، فرهنگی و مذهبی مناسب به تسهیل روند صادرات کمک شایانی می‌‌کنند. در این میان کشورهایی از قبیل عراق، سوریه و کشورهای حاشیه دریای خزر به دلیل نزديكي جغرافيايي دارای مزیت لجستيكي است و در کاهش قیمت نهایی تاثیر‌گذار هستند.
پول‌نیوز - با اجرایی شدن برجام بسیاری از شرکت‌هاي خودروسازی بنام در جهان برای حضور در ایران و امضای قرارداد با خودروسازان ایرانی اعلام آمادگی و تمایل کردند و در این بین قراردادهایی نیز نهایی شد. از سویی در این تفاهم‌نامه‌ها شرط 30 درصدی صادرات محصولات مشترک از طرف ایران لحاظ شد که به‌نوعی تضمین‌کننده ادامه قراردادهاست.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، این در حالی است که بر اساس سند چشم‌انداز توسعه 20ساله کشور قرار است در سال 1404 بیش از یک میلیون دستگاه خودرو از سوی خودروسازان ایرانی صادر شود؛ هدفی که بسیار برای تحقق آن باید تلاش کرد. در این راستا و برای بررسی وضعیت صادرات خودرو و اینکه این امر با چه موانعی روبه‌رو است، سراغ سعید تفضلی معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران خودرو رفتیم و وی به تشریح این موانع پرداخته است.

وی همچنین در این گفت‌وگو از آخرین برنامه‌هاي صادراتی ایران خودرو و بازارهای جدید صادراتی بزرگ‌ترین خودروساز کشور سخن به میان آورده است. در ادامه متن کامل گفت‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو» با سعید تفضلی، معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران خودرو را می‌خوانید.

 مهم‌ترین موانعی را که پیش روی شرکت ایران خودرو به منظور توسعه صادرات محصولات قرار دارد، تشریح کنید.

اگر بخواهیم این موارد را به اختصار نام ببریم، باید به مواردی همچون مشکلات ناشي از تحريم‌ها و گشايش اعتبارات اسنادی استانداردهاي اجباري شمال آفريقا و رقابت شديد خودروسازان بين‌المللي جهت توليد در اين کشورها، توليد خودروسازان مطرح دنيا در کشورهاي مشترک‌المنافع (CIS) و در نتيجه استفاده از معافيت‌هاي تعرفه‌اي، عدم ثبات سياسي و جنگ داخلي در کشورهايي مانند سوريه، عراق و ونزوئلا، تغييرات تعرفه ثبت پلاك جهت خودروهاي وارداتي و توليدي در عراق، تغيیرات تعرفه واردات خودروهاي SKD به عراق و کاهش رقابت‌پذيري محصولات توليدي در آن کشور، عدم تجهيز خودروها به گيربکس اتوماتيک و مشخصات الزامي بازارهاي هدف صادراتي، مشکلات افت قيمت نفت، کاهش قدرت و استطاعت مالي کشورهاي نفت‌خيز، درنتيجه کاهش تقاضاي بالفعل در بازارهاي مذکور و الزامي شدن استاندارد يورو 5 در کشورهاي مشترک‌المنافع اشاره کرد.

 بازارهاي صادراتي ايران خودرو هر كدام داراي چه مزيت‌هايي هستند كه مي‌توانند بازارهاي هدف خوبي براي شركت قلمداد شوند؟

بازارهای صادراتی ایران خودرو با قرابت‌ها و زیرساخت‌های مالی، فرهنگی و مذهبی مناسب به تسهیل روند صادرات کمک شایانی می‌‌کنند. در این میان کشورهایی از قبیل عراق، سوریه و کشورهای حاشیه دریای خزر به دلیل نزديكي جغرافيايي دارای مزیت لجستيكي است و در کاهش قیمت نهایی تاثیر‌گذار هستند.

امسال صادرات محصولات ایران‌خودرو به چه کشورهای بوده است؟

صادرات ایران‌خودرو شامل انواع محصولات است که به بازارهای عمده صادراتی شامل کشورهای عراق، سوریه، الجزایر، ساحل عاج، سنگال و ترکمنستان صورت گرفته است.
 
 برنامه‌هاي ايران خودرو براي گسترش بازارهاي صادراتي و تنوع‌بخشي به آن چيست؟

 در حوزه توسعه بازار، بازارهاي شمال آفريقا و بازارهاي CIS در دستور كار قرار گرفته است‌. البته استانداردهاي بازار شمال آفريقا جزو استانداردهاي پيچيده و پيشرفته خودرويي و استانداردهاي CIS جزو استانداردهاي آلايندگي با سطح يورو 5 است. همچنین در حوزه توسعه محصول با گيربكس اتوماتيك و محصولات با آپشن‌هاي روز ارائه خواهد شد.

 چه بازارهاي صادراتي جديدي به سبد صادراتي ايران خودرو افزوده خواهد شد و در اين راستا چه اقداماتي را صورت داده‌ايد؟

برای افزایش و تنوع‌بخشی به بازار صادراتی ما اقداماتی مانند ايجاد سايت‌هاي برون‌مرزي ازجمله سايت آذربايجان و الجزاير با ظرفيت 10هزار دستگاه در سال، تعريف پروژه‌هاي بهبود محصول جهت اخذ استانداردهاي خودرو در بازارهاي الجزاير و تونس، تدوين پروژه جهت اخذ استاندارد يورو 5 در راستاي صادرات به کشورهاي CIS، درخواست پروژه تجهيز خودرو به گيربکس اتوماتيک با عنايت به نيازهاي بازارهاي صادراتي و نقش قابل ملاحظه اين مشخصه محصول در ارتقای سهم بازار، احياي سايت سوريه و سنگال با عنايت به مشکلات موجود آن کشورها جهت راه‌اندازي مجدد خطوط، گشايش نمايندگي در بازارهاي صادراتي از‌جمله ارمنستان، لبنان و تونس با توجه به استراتژي توسعه بازارهاي صادراتي و توسعه مونتاژ محصولات در سايت اسکندريه عراق و تکميل سبد محصولات در راستاي توسعه محصولات صادراتي عراق و ارتقای سهم بازار انجام شده است.

از سویی انتظار می‌رود با انجام فرایندهای فوق، بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای CIS‌، همچنین شمال و غرب آفریقا در زمره بازارهای هدف شرکت ایران خودرو قرار گیرد.

 ملاك‌هاي ايران خودرو براي انتخاب بازارهاي صادراتي و اينكه چه نوع محصولاتي صادر شود، چیست؟

از جمله ملاک‌های ایران خودرو جهت ورود به بازارهای صادراتی می‌توان قرابت‌های فرهنگی و مذهبی، زیرساخت‌های مناسب مالی کشور، روابط و مناسبات سیاسی مناسب، عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای، نزدیکی به سایت‌های تولیدی ایران خودرو در خارج از کشور را نام برد.

 برنامه ايران خودرو براي احداث خط توليد در كشورهايي همانند الجزاير و آذربایجان چيست؟

احداث سايت توليدي در كشور الجزاير با ظرفيت توليد 10هزار دستگاه در سال و ايجاد سايت توليدي با ظرفيت توليد 10‌هزار دستگاه خودرو در كشور آذربايجان در دستور کار گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفته است.

 پیش‌نیاز‌هاي تحقق اهداف صادراتی در صنعت خودرو شامل چه مواردی است؟

پیش‌نیازهای تحقق اهداف صادراتی را باید در دو حوزه داخلی و بین‌المللی پیگیری کرد. در حوزه ملی به پیش‌نیازهایی نظیر اعطاي مشوق‌هاي صادراتي، اعطاي تسهيلات حمل به خودروسازان صادرکننده و اختصاص بودجه‌هاي تحقيقاتي نیاز است. در حوزه بین‌المللی نیز ثبات سياسي در بازارهاي سنتي، بهبود وضعيت اقتصادي كشورهاي متكي بر درآمد نفتي و عضويت در پيمان‌هاي منطقه‌اي باید محقق شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: