May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۸۱۴۴
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
0
یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در بهبود رتبه فضای کسب‌وکار، تسهیل مقررات راه‌اندازی یک کسب‌وکار و حمایت دولتی از حقوق مالکیت خصوصی است که تاثیر آن در رشد اقتصادی به تجربه نشان داده شده است.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - یکی از تاثیرگذارترین و تعیین‌کننده‌ترین عوامل در بهبود رتبه فضای کسب‌وکار کشور، تسهیل مقررات مربوط به راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا دیگر فعالیت‌های اقتصادی و حمایت دولتی از حقوق مالکیت خصوصی است که اثر آن در رشد اقتصادی به تجربه نشان داده شده است. در همین راستا دولت یازدهم تا تیرماه 500 مجوز از حدود 2 هزار مجوز احصاشده کسب‌وکار را حذف کرد.در ادامه این حرکت تلاش شد نقشه راهی هم برای تسهیل صدور مجوزها و بهبود محیط کسب‌و‌کار و هم برای توسعه دولت الکترونیک و بهبود نظام خدمت‌رسانی دولت ترسیم شود که پیش‌نیاز آن تدوین یک بانک اطلاعاتی بود.

این حرکت به تهیه «نقشه ملی استعلامات مجوزهای کشور» انجامید که دی‌ماه امسال رونمایی شد و نشان داد برای حدود 1600 مجوز، 8900 سرویس شامل استعلام، مجوز پیش‌نیاز، مدارک مانند فتوکپی شناسنامه یا فتوکپی اسناد مختلف، اظهارنظر کارشناسی، تأییدیه، گواهی‌نامه، فیش بانکی یا مواردی از این دست نیاز است و این موارد در قالب 369 عنوان سرویس شناسایی شد.

بر اساس محاسبات منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد، به طور متوسط برای اخذ هر مجوز نیاز به 6 استعلام است که اخذ آن چندین روز زمان می‌برد و بنا بر اذعان مسئولان گاهی اخذ این استعلامات آن قدر زمان می‌برد که برخی مجوزهای پیشین در طی این مدت باطل و فرد متقاضی مجوز به‌طور کلی از شروع فعالیت اقتصادی منصرف می‌شود.

یکی از نتایج مهم ترسیم نقشه ملی استعلامات، احصای 5 دستگاه اول استعلام‌دهنده است که 70 درصد استعلامات را صادر می‌کنند و 5 دستگاه نیز به‌عنوان بیشترین استعلام‌گیرنده اعلام شده‌اند که 78 درصد استعلام‌ها را دریافت می‌کنند. بدیهی است ساماندهی ارتباط بین دستگاهی این 10 نهاد به روان‌سازی اخذ استعلام و  اخذ سریع و آسان مجوز کسب‌وکار منتج خواهد شد.


از این رو، قدم بعدی برای تسهیل صدور مجوزها نیز حرکت در مسیر الکترونیکی شدن توامان دستگاه‌های استعلام‌دهنده و دستگاه‌های استعلام‌گیرنده بوده است.

برداشته شدن این گام‌ها و اجرایی شدن سامانه استعلامات می‌تواند گره‌های اصلی و موانع حذف مجوزها را شناسایی کند. اگر نقشه راه استعلامات مجوزها نیز به خوبی اجرایی شود، به ارتقای رتبه اعتباری ایران و زیر 100 آمدن آن کمک شایانی خواهد کرد که تاثیرات مثبتی بر روند جذب سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی به‌عنوان یک عامل پیشران در اقتصاد کشور خواهد داشت.

تسهیل در فرایند اخذ مجوزها، کاهش مدت‌زمان اخذ آن‌ها، کاهش هزینه‌های مبادلاتی و همچنین هزینه‌های نامحسوس کسب‌وکار، از بین رفتن سرگردانی در بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف، کاهش ارتباطات رو در رو و مستقیم و تضمین اصالت مجوزها از دیگر مزایای اجرایی شدن سامانه استعلامات مجوزها و توسعه دولت الکترونیک خواهد بود که اگر با شفاف‌سازی، حذف قوانین زائد و نیز قوانین متضاد یا متناظر همراه شود، به کاهش فساد اداری و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی نیز خواهد انجامید.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: