کد خبر: ۲۱۸۹۸۸
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
0
بازار خودرو تبدیل به بازاری هوشمند شده که افراد در آن با مطالعه و دقت، تناسب قیمت هر خودرو را با کیفیت، دوام، آپشن، زیبایی، خدمات پس از فروش و... می سنجند و دیگر برند تنها ملاک انتخاب نیست.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - انتخاب خودروهای لوکس در بازار ایران تا پیش از توسعه تعاملات بین المللی اقتصادی، به دلیل نبود تنوع و قدرت انتخاب از سوی مشتریان برندمحور بود. در چنین بازاری افراد براساس توان خرید خود صرفا برند برتر را برمی گزیدند.

اما اکنون که با رفع تحریم‌ها تولید مشترک ایران با خودروسازان جهانی کلید خورده و با حذف واسطه‌ها هزینه های واردات نیز کاهش یافته است و حتی خودروسازان چینی نیز اقدام به عرضه و تولید مدل های باکیفیت تری به بازار ایران کرده اند، "برندمحوری" جای خود را به "کیفیت محوری" و "تناسب حداکثری قیمت و کیفیت" داده است.

بر این اساس، این فرضیه که هرکه خودرویی با برندی در سگمنت پایین تر (مثلا از یک برند چینی یا کره ای) سوار می شود، پول خرید خودرویی در سگمنتی بالاتر (مثلا ژاپنی و آلمانی) را ندارد، در مورد همه مشتریان بازار خودرو صادق نیست. به ویژه آن که اکنون قیمت برخی خودروهای چینی به نمونه های کره ای آن ها پهلو می زند و سری جدید خودروهای فرانسوی در سگمنی برابر با خودروهای کره ای عرضه شده اند.

در واقع با متحول شدن سبد عرضه در بازار خودروهای لوکس و نسبتا لوکس، آرایش در سمت تقاضا نیز تغییر کرده و بازار رفته رفته هوشمندتر شده است. در چنین بازاری، افراد با مطالعه و دقت، تناسب قیمت هر خودرو را با کیفیت، دوام، آپشن، زیبایی، شرایط فروش و خدمات پس از فروش می سنجند و دیگر برند تنها ملاک انتخاب نیست.

روند صنعت و بازار خودرو به سمت و سویی است که در ایران بتوان برخی از خودروهای خارجی را که به نسبت قیمت، کیفیت قابل قبولی هم دارند، با قیمتی نزدیک به قیمت جهانی آنها خرید، زیرا به دلیل مونتاژ و تولید در ایران مشمول تعرفه واردات (به صورت CBU) که گاه تا 125 درصد قیمت خودرو را در مقایسه با قیمت جهانی آن بالا می برد، نخواهند شد.

در حال حاضر تعرفه CKD - یعنی واردات برخی قطعات به صورت منفصل و تامین بخشی از قطعات در داخل - 26 درصد است که در صورت بالا رفتن درصد داخلی سازی به 12 درصد کاهش می یابد. این مزیت البته با این فرض است که نظارت بر کیفیت در تولیدات مشترک براساس قراردادهایی مشابه قرارداد رنو در خودروی تندر90 باشد، نه مشابه قراردادهای پیشین پژو در خودروهای 405، 206 و پارس.

مزیت خودروهای مونتاژ داخل اعم از آسیایی و اروپایی برای مشتریان از آن روست که وقتی سراغ خودروهای وارداتی می روند به دلیل تعرفه بالای واردات درواقع پول دو خودرو را می پردازند و صاحب یک خودرو می شوند و سوار بر خودرویی که دو برابر ارزش واقعی برای آن پول داده اند.

از این رو، خودروهای چینی، کره ای، فرانسوی، آلمانی و... مانند مدل های جدید چری، جک، ام جی، بی وای دی، اف ای دبلیو، هیوندای، پژو، رنو، فولکس واگن، بنز و... که صحبت از تولیدشان در ایران بوده و قرار است با دور زدن تعرفه واردات در قیمت پایین تری نسبت به خودروهای وارداتی عرضه شوند نیز در رقابت با خودروهای موجود قرار خواهند گرفت.

بدیهی است که اگر این تولیدات مشترک، به نسبت قیمتشان کیفیتی رقابتی ارائه دهند، در بازار ایران مورد استقبال قرار خواهند گرفت وگرنه مشتری خودرویی را انتخاب کرد که به تناسب قیمت، همراه با کیفیت، دوام، آپشن، زیبایی، شرایط فروش و خدمات پس از فروش مناسب تری باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: