کد خبر: ۲۲۱۰۰۳
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
0
نخستین گام برای انگیزه بخشی به کارکنان، آشکار سازی اهمیت آن ها در پیشرفت و موفقیت کسب و کار خواهد بود. اما مقصود از آشکار سازی چیست؟

پول نیوز، رکسانا دانیالی- از جمله وظایف مهمی که هر مدیری برای پیشرفت وضعیت کسب و کار خود باید به آن توجه ویژه داشته باشد، انگیزه بخشی به کارمندان خواهد بود. مدیریت امری بسیار پیچیده بوده و نیازمند تقبل مسئولیت های متعددی است که از جمله مهم ترین آن ها، ضرورت همراهی با اعضای تیم و همچنین انگیزه بخشی به آن ها است. در واقع کسب و کاری می تواند به توسعه ی خود امید ببندد که این فاکتور اساسی را در نظر بگیرد. البته شاید این کار برای مدیران کسب و کار های تازه تاسیس و کوچک قدری دشوار باشد، با این حال تکنیک های مفیدی وجود دارند که می توانند کمک بسیاری برای این دسته از مدیران محسوب شوند. از این رو در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سه تکنیک مهم و اساسی در راستای انگیزه بخشی به اعضای تیم کسب و کار به منظور دست یابی هر چه بیشتر به موفقیت.

بر اهداف بزرگ تر متمرکز شوید

نخستین گام برای انگیزه بخشی به کارکنان، آشکار سازی اهمیت آن ها در پیشرفت و موفقیت کسب و کار خواهد بود. اما مقصود از آشکار سازی چیست؟ به عنوان مدیری آگاه و حرفه ای باید اعضای تیم خود را از روند توسعه ی کسب و کار مطلع سازید. برای مثال می توانید از گزارش های مالی استفاده کنید. پیشرفت مالی کسب و کار را نسبت به گذشته با بهره گیری از جداول و نمودار های گویا، با کارکنان خود در میان بگذارید. آن ها باید مطمئن باشند که اثرات مثبت این پیشرفت در نهایت متوجه خودشان نیز خواهد شد. باید قادر به متمرکز ساختن آن ها بر اهداف بزرگ باشید. از اعضای تیم خود بخواهید برای دست یابی به اهداف پیش روی کسب و کار با انگیزه ی بیشتری کار کنند و در مقابل این همکاری از آن ها کاملا حمایت کنید. در واقع باید نوعی حمایت متقابل شکل گیرد و در هر دوره برای هدف بزرگ تری تلاش شود. کسب و کاری که شرایطی ساکن را تجربه می کند، هیچ گاه پیشرفت نخواهد کرد. آن ها را به چالش بکشید و خود نیز همراهشان باشید.

هر کدام از اعضا باید خود را جزئی از یک پروژه ی بزرگ به حساب بیاورد. کم کاری و یا اتلاف وقت هر نفر، می تواند تاثیر مستقیم در رکود کسب و کار و همچنین اعضای دیگر داشته باشد و در آخر منجر به از دست دادن شغل خواهد شد. باید بتوانید اهمیت این موضوع را برای تک تک افراد مشخص کنید و آن ها را نسبت به عواقب مخربش برای خود فرد و حتی دیگران مطلع سازید.

اختصاص پاداش به کارکنان با انگیزه

مورد بعدی که بسیار هم کاربردی بوده و نقش پر رنگی در انگیزه بخشی به اعضای تیم بر عهده دارد، در نظر گیری پاداش برای کارکنان با انگیزه خواهد بود. پاداش و یا تشویقی که می تواند در قالب ارتقا پست، افزایش حقوق و یا مرخصی ارائه شود، همچون نیروی محرکه ای عمل می کند که ناخودآگاه علاقه ی فرد را برای تلاش بیشتر و جلب نظر مدیر بالا می برد. شاید مجبور شوید در این مورد مقداری هزینه کنید اما این هزینه از طریق افزایش بازده کاری و پیشرفت روزمره ی کسب و کار به راحتی جبران خواهد شد. از سخت کوش ترین و لایق ترین عضو تیم خود شروع کرده و انگیزه ی سایر افراد تیم را نیز بالا ببرید. برای پاداش به هر فرد هم علایق شخصی وی را در نظر بگیرید، برای مثال ممکن است فردی دریافت مرخصی برای بودن در کنار خانواده ی خود را به افزایش حقوق و یا پست ترجیح دهد در حالی که همین انتخاب در فردی دیگر متفاوت باشد. به این دسته تفاوت ها برای به حداکثر رساندن انگیزه در سایر اعضای تیم کاری توجه ویژه داشته باشید.

برگزاری جلسات حضوری با همه ی اعضا

برگزاری جلسات منظم و حضوری با اعضای تیم که باید توسط مدیر مجموعه رهبری شود، اثرات مهمی در مشخص کردن مسیر فعالیت هر عضو و در عین حال انگیزه بخشی به آن ها خواهد داشت. از طرفی طی این جلسات مدیر می تواند تجربیات خود را در اختیار افراد تیمش قرار داده و با همکاری دیگران به اصلاح کم و کاستی های موجود در روند فعالیت ها بپردازد. جلسات باید به صورت منظم و دوره ای برای مثال هر هفته یک بار برگزار شوند در نتیجه اگر به عنوان کدیر کسب و کار، مایل به پیشرفت آن هستید باید وقت صرف کرده و این ملاقات ها را جدی بگیرید.

البته لازم به ذکر است که برای نتیجه بخش بودن هر چه بیشتر این تکنیک، بهتر است کمتر بر موضوعات منفی و ضعف ها تمرکز کنید. جلسه ها را با تمرکز بر فعالیت های مثبت و مفید افراد شروع کرده و در نهایت به کاستی ها نیز اشاره کنید. همانند آن چه در تکنیک اول گفته شد، تاکید بر اهمیت پیشرفت فردی هر کدام از اعضا و تاثیری که این تکامل بر سایر افراد دارد، مجددا ضرورت خواهد یافت.

فعالیت کاری همراه با انگیزه ی بالا چه در مورد کارکنان و چه در مورد مدیر مجموعه چندین اثر مهم در پی دارد:

نخست آن که ضمن تغییر موقعیت کسب و کار های کوچک به انواع موفق و سودآور، آینده شغلی افراد مجموعه را نیز تضمین می کند.

در مرحله ی بعدی مدیر می تواند میان اعضا به یک انتخاب پذیری کاملا منطقی دست یابد. از این طریق مدیر قادر خواهد بود بهترین عضو تیم را به منظور رهبری سایر افراد مجموعه برگزیده و بار مهمی از مسئولیت های خود را کم کند. در این صورت فرصت بیشتری برای نظارت بر روند فعالیت اعضا و انگیزه بخشی به آن ها در دست خواهد داشت. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: