کد خبر: ۲۲۱۲۱۶
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
0
اسکار امسال 42 میلیون و 700 هزار دلار برای برگزار کنندگان آن آب خورده و درآمد آکادمی اسکار از برپایی چنین مراسمی بیش از ۸۹ میلیون دلار گزارش شده است.
مراسم اسکار امسال حدود 43 میلیون دلار آب خورد
پول‌نیوز - عکس اصغر فرهادی امروز بر روی صفحه یک روزنامه ها خود نمایی می کرد؛ تمامی پایگاههای خبری و خبرگزاری ها نیز دیروز به افتخاری که اصغر فرهادی با اثر ماندگار فروشنده آفرید، پرداختند. چرا که فرهادی دومین اسکار خود را برای ایران به ارمغان آورد.

عموم مردم به این رویداد فرهنگی از زاویه اقتصادی  نگاه نمی کنند؛ در حالی که اسکار امسال 42 میلیون و 700 هزار دلار برای برگزار کنندگان آن آب خورده و درآمد آکادمی اسکار از برپایی چنین مراسمی بیش از ۸۹ میلیون دلار گزارش شده است. پول نیوز در این گزارش، با اشاره به تاریخچه اسکار، ارزش نقدی جوایز و هزینه های برگزاری را بررسی می کند:

مراسم اعطای جوایز سالانه آمریکا که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین آثار صنعت سینما جهان اهدا می‌شود. این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود.

جایزه اسکار یکی از نه جایزه از جوایز آکادمی است. جوایز آکادمی در بخش رسانه به عنوان قدیمی‌ترین مراسم اهدای جوایز به شمار رفته و جوایزی نظیر جایزه گرمی (برای موسیقی)، جایزه امی (برای تلویزیون) و جایزه تونی (برای تئاتر) پس از آن شکل گرفتند. آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک توسط لویی بی میر مدیر استودیو مترو گلدوین مایر ایجاد شد.

نخستین مراسم اسکار در ۱۶ می ۱۹۲۹ در مراسم شام خصوصی در هتل روزولت هالیوود با حضور حدود ۲۷۰ تماشاگر برگزار شد. بهای بلیت مراسم بعدی که در هتل میفر برگزار شد که ۵ دلار بود. ۱۵ تندیس کوچک به بازیگران، کارگردانان و دیگر عوامل صنعت فیلم سازی آن زمان برای گرامی داشت فعالیتشان طی سال‌های ۱۹۲۷–۱۹۲۸ اهدا شد.

 اسامی برنده‌ها از سه ماه قبل اعلام می‌شد که این رویه در دومین مراسم اسکار در سال ۱۹۳۰ تغییر کرد. از آن زمان و در ۱۰ سال نخست نتایج برای انتشار عمومی در ساعت ۱۱ شب برگزاری مراسم به روزنامه‌ها داده می‌شد. این شیوه تا زمانی که لس آنجلس تایمز نام برنده‌ها را پیش از شروع مراسم اعلام کند ادامه یافت. در نتیجه آن، آکادمی از سال ۱۹۴۱ اسامی برندگان را در نامه‌ای مهر و موم شده اعلام می‌کرد و مراسم از تئاتر کداک پخش می‌شد.

اگرچه در آکادمی هفت جایزه دیگر نیز وجود دارد (جایزه یادبود ایروینگ جی. تالبرگ، جایزه بشردوستانه ژان هرشولت، جایزه گوردون ای. سایر، جایزه علمی و مهندسی، جایزه علمی و فنی آکادمی، جایزه اسکار بهترین دستاورد فنی، مدال تقدیر جان ای. بونر و جایزه دانش آموزی) و همچنین دو جایزه افتخاری که در سال ارائه می‌شود، اما مشهورترین آنها جایزه شایستگی آکادمی بوده که بیشتر به تندیس اسکار معروف است.

این تندیس که از بریتانیم آب طلا شده بر روی یک پایه فلزی سیاه ساخته شده دارای بلندی ۱۳٫۵ اینچ (معادل ۳۴ سانتیمتر) و وزن ۸٫۵ پوند (معادل ۳٫۸۵ کیلوگرم) است و شوالیه‌ای را نشان می‌دهد که شمشیر مبارزان جنگ صلیبی را در دست گرفته و بر روی یک حلقه فیلم ایستاده و پنج حوزه فیلم را نشان می‌دهد که هر کدام نشانگر بخش‌های اصلی آکادمی هستند: بازیگر، نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و تکنسین.

در طراحی جایزهٔ اسکار از هیچ مدلی استفاده نشده است. جورج استنلی مجسمه‌ساز  طرح سدریک گیبنز را با خاک رس ساخت و ساچین اسمیت تندیس را با ۹۲٬۵ درصد قلع و ۷٬۵ درصد مس قالب زد و آن ۲۴ قیراط طلا داد.

تنها چیزی که از زمان خلق اسکار به آن افزوده گشته بالا بردن کیفیت پایه آن بوده است. طرح اصلی اسکار به سال ۱۹۲۸ در کارخانه ذوب فلز سی. دبلیو. شاموی و پسران در باتاویای ایالت ایلی نویز قالب ریزی شد که طرح تندیس جوایز وینس لومباردی و امی را نیز قالب زده است. از سال ۱۹۸۳ سالانه حدود ۵۰ اسکار توسط کارخانه آر.اس. اونز و شرکا در شیکاگو ایالت ایلی نویز ساخته می‌شود. ساخت ۵۰ مجسمه بین سه تا چهار هفته زمان می‌برد.

پس از مراسم برندگان اسکار باید مجسمه خود را به مکان مشخص‌شده ببرند تا پلاک اسمشان روی مجسمه نصب شود. پس از پایان مراسم، پلاک بقیهٔ نامزدها را از بین می‌برند.

طبق قانون از سال ۱۹۵۰ برنده‌ها یا وارثانشان نمی‌توانند بدون دادن پیشنهاد اولیه فروش تندیس به آکادمی به قیمت ۱ دلار نسبت به فروش آن اقدام کنند. در صورتی که برنده این شرایط را نپذیرد آکادمی تندیس را نگاه می‌دارد. جوایز آکادمی که تحت حمایت این توافق نامه نبوده‌اند، در مزایده‌های عمومی و معاملات خصوصی به قیمت‌های شش رقمی فروخته شده‌اند. با اینکه اسکار در مالکیت برنده آن است، در بازار آزاد معامله نمی‌شود.

در سال ۱۹۸۹ نوه مایک تاد قصد داشت تندیس اسکار او را به فروش برساند مشخص شد عده‌ای این قانون را قبول ندارند. او می‌خواست تندیس را به یک مجموعه دار بفروشد که آکادمی در دعوای حقوقی برنده شد و جایزه را پس گرفت. با وجود موفق بودن معاملات فروش اسکار، تعدادی از خریداران تندیس‌ها را به آکادمی بازمی گردانند تا آن‌ها را در گنجینه نگاه دارد. در سال ۱۹۹۲، هارولد راسل برای هزینه‌های درمانی همسرش اسکار خود را به فروش گذاشت.

بنا به گزارش یک سازمان تحقیقاتی معتبر، معمولا  فیلمهایی که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار می شوند، حدود ۲۰ میلیون دلار بیشتر از قبل در گیشه های باکس آفیس فروش می کنند اما کاملا واضح است که این افزایش فروش برای برندگان جوایز اسکار بیشتر از سایر رقبایشان است و علاوه بر این ۲۰ میلیون دلار ، حدود ۱۴ میلیون دلار دیگر هم بعد از دریافت جایزه به فروش این برندگان خوش شانس اضافه می شود.

به گفته یک منتقد سینما به محض اینکه یک فیلم نامزد و یا برنده یک و یا چند جایزه معتبر می شود از فردای آن روز این جوایز و نامزدی ها یکی از ارکان اصلی تبلیغات این فیلمها محسوب می شود در واقع کمپانی های فیلمسازی از این افتخارات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای فروش فیلمشان استفاده می کنند. اگرچه بعضی فیلمها خیلی بد اقبال هستند و حتی نامزدی و یا دریافت جایزه اسکار هم در بهبود فروش آنها تغییری ایجاد نمی کند.

برای مثال فیلم "قفسه درد”که در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه بهترین فیلم اسکار شد فقط ۱۷ میلیون دلا ردر باکس آفیس فروش رفت در حالیکه هزینه تولید این فیلم حدود ۱۵ میلیون دلار بود. اما حقیقت این است که دریافت جوایز متعدد فقط از لحاظ مالی برای کمپانی های فیلمساز ارزش مالی ندارد بلکه کسب این جوایز علاوه بر سود مالی باعث بالا رفتن اعتبار و شهرت این کمپانی ها نیز می شود.

برای اسکار امسال نیز همچون گذشته عده زیادی از ماه‌ها پیش در بخش‌های مختلف فنی، تأسیسات، آشپزی و ... استخدام شده‌اند تا بتوانند این مراسم را بهتر از گذشته اجرا کنند.

«ولفگانگ پاک»، آشپز 65 ساله اتریشی، مشهور به بزرگترین آشپز دنیا، 19 سالی است که آشپزی مراسم اسکار و چند ضیافتی که پیش از این مراسم برگزار می‌شود، را به عهده دارد.

«ولفگانگ پاک» آشپزی را از مادرش که به صورت پاره وقت به این کار میپرداخت فرا گرفت، سپس تکنیک‌های آشپزی را زیر نظر «ریمونه توییله» در هتل دو پاریس موناکو و ماکسیم پاریس فرا گرفت.

وی در 25سالگی (سال 1973) به ایالات متحده مهاجرت کرد و هم‌اکنون صاحب 20 رستوران موفق در سراسر ایالات متحده است.

این آشپز اتریشی وظیفه دارد که یک سالن پذیرایی بزرگ را برای پذیرایی از حداقل  1500 میهمان گرسنه آماده کند، تا پیش از برگزاری مراسم اسکار خود را برای یک رقابت‌ سنگین آماده کنند.

«پاک» می‌گوید برای آنکه بتواند بهترین غذاها را در چنین مراسمی ارائه دهد مجبور است که از هفته‌ها پیش حدود صد نوع غذا، سالاد، دسر و نان را تست کند تا در نهایت بهترین انتخاب را انجام دهد و در این میان تزئین بشقاب‌ها با غذاهای انگشتی چون «برگرهای کوچک»، «سالمون‌های دودی اسکاری شکل»، «پیراشکی‌های کوچک» و «رولت‌های کوچک گوشت» نیز بسیار حائز اهمیت است.

بیش از 350 آشپز به منظور برگزاری این شب سینمایی، در کنار «ولفگانگ پاک» ساعت‌ها کار فشرده انجام می‌دهند. براساس برآورده‌هایی که انجام شده هر متر مربع از میز پذیرایی ضیافت اسکار بیش از 1 پوند «1 دلار و 50 سنت» ارزش دارد که به عبارتی هر میز پذیرایی با طول 500 فوت در 33 فوت عرض، بیش از 25 هزار دلار هزینه در بر دارد.

نکات دیگر از این رویداد اینکه؛ دستمزد جیمی کیمل برای مجری‌گری اسکار ۲۰۱۷، پانزده هزار دلار است. هزینه یک تبلیغ ویدیویی ۳۰ ثانیه‌ای در مراسم اسکار امسال، ۲.۱ میلیون دلار است که ۵۸ درصد از تبلیغی با زمان مشابه در سوپر بول ارزان‌تر است. هرکدام از مجسمه‌های اسکار که از طلای ۲۴ عیار ساخته شده‌اند، قیمتی معادل ۶۹۶ هزار دلار دارد. فرش قرمز ۱۵۳۲ مترمربعی اسکار 2017، قیمتی معادل ۳۰ هزار دلار دارد. هزینه کل مراسم اسکار امسال، ۴۲ میلیون و هشتصد هزار دلار است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: