کارشناسان بر این باورند با افزایش قیمت‌ها رکود تشدید می‌شود
کد خبر: ۲۳۰۶۱۷
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
0
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر کیفیت و قیمت خودرو با هم هیچ تناسبی ندارد و این مساله نارضایتی مشتریان را به همراه داشته است.
احتمال افزایش قیمت خودرو تا ماه آینده
پول نیوز، وجیهه زمانی - در حالی که زمزمه های افزایش قیمت خودرو تا یک ماه آینده شنیده می‌شود بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند در صورت افزایش قیمت‌ها رکود بازار خودرو تشدید می‌شود. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت هفته گذشته از اعلام قیمت های جدید خودرو تا یک ماه آینده خبر داد و در خصوص تعیین تکلیف قیمت‌های جدید خودرو در سال جاری، گفت: «شورای رقابت در ماه‌های اخیر رایزنی‌هایی را با بانک مرکزی برای دریافت نرخ تورم بخشی انجام داد و خوشبختانه اخیراً این آمار را از بانک مرکزی دریافت کرده است.»

با توجه به این مساله احتمال افزایش قیمت خودرو در ماه های آینده دور از انتظار نیست. این در شرایطی است که به گفته فعالان و کارشناسان بازار خودرو در صورت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، رکود بازار بیشتر خواهد شد و تقاضایی برای خرید خودرو نخواهیم داشت.

در حال حاضر پایین بودن کیفیت خودرو و  عدم تناسب قیمت با کیفیت محصولات یکی از مهمترین چالش‌های صنعت خودروسازی در کشور است. کارشناسان رکود بازار خودرو را نتیجه این مشکلات عنوان می کنند و معتقدند در این شرایط هر گونه افزایش قیمت موجب تشدید رکود این بازار می‌شود.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت و قیمت خودرو با هم هیچ تناسبی ندارد و این مساله نارضایتی مشتریان را به همراه داشته است به پول نیوز می‌گوید: تا زمانی که افزایش کیفیت خودرو مورد توجه خودروسازان نباشد هر گونه افزایش قیمتی موجب تشدید رکود در این بازار می‌شود. وی با بیان اینکه افزایش کیفیت خودرو یکی از الزامات مهم برای صنعت خودروسازی کشور است فراهم شدن این امکان را در گرو مشارکت با خودروسازان خارجی و انتقال دانش و تکنولوژی‌ها روز دنیا توسط آنها عنوان کرد و می‌گوید: با همکاری با خودروسازان خارجی ومشارکت با آنها می توان خودروهای با کیفیت را جایگزین خودروهای بی‌کیفیت کرد و در این صورت می توان به آینده صنعت خودروسازی در کشور امیدوار بود.

تشدید رکود بازار در صورت گرانی

سعید مؤتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل نیز در این باره با بیان اینکه بازار خودرو کشش افزایش قیمت ندارد،‌ گفت: قیمت‌های فعلی خودرو نیز در سطح بالایی قرار دارند که باید در این زمینه تجدید نظر شود. وی با بیان اینکه در شرایطی که هیچ تغییری در بدنه، موتور یا آپشن‌ خودروها ایجاد نشده، بحث در مورد افزایش قیمت خودرو درست نیست به فارس گفت: «وقتی پراید با همان بدنه و همان کیفیت و با حداقل استانداردها به مشتری تحمیل می‌شود، دلیلی برای افزایش قیمت این خودرو وجود ندارد. »

کاهش قیمت 11خودروی داخلی


احتمال افزایش قیمت خودرو در شرایطی است که گزارش‌های خبرگزاری‌ها از کاهش قیمت خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر حکایت دارد. بر این اساس قیمت 11 خودرو داخلی با کاهش 100 هزار تومانی تا چهار میلیون تومانی همراه بوده است. از سویی دیگر بسیاری از مشتریان نیز که در سال‌های گذشته  تمایل به جابه‌جا کردن خودرو داشتند با کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو از این مساله صرف نظر کرده‌اند.

در این شرایط به گفته فعالان بازار خودرو افزایش قیمت خودروها بازار را بیش از پیش با رکود رو به رو می‌کند. در سه چهار سال گذشته عرضه و تقاضای خودرو با هم تناسبی نداشته است  و بسیاری از مشتریان خودرو نیز که در لیست خریداران خودروسازان ثبت شده‌اند به دنبال دریافت سود انصرافی هستند. در واقع مجموع این شرایط به گفته فعالان بازار نشان می‌دهد که تمایل مشتریان به خرید خودرو روندی کاهشی داشته است.

لزوم افزایش کیفیت خودرو

از سویی دیگر بی‌کیفیتی خودرو و بی‌توجهی به خدمات پس از فروش نیز یکی دیگر از دلایل رکود بازار خودرو است که به گفته کارشناسان با افزایش قیمت خودرو تشدید می‌شود.  رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با انتقاد از عرضه خودروهای با کیفیت پایین و تاخیر در تحویل خودرو به مشتریان از سوی شرکت‌های خودروساز گفت:  «دو سال است که بازار خودرو با رکود کامل روبه‌رو است و ثبت‌نام کنندگان برای خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز نیز بیشتر به دنبال کسب سود از محل سپرده‌گذاری خود هستند. به طوری که معمولاً 2 یا 3 روز به زمان تحویل خودرو، انصراف می‌دهند و صرفاً از سودی که به سپرده‌گذاری آنها تعلق می‌گیرد، برخوردار می‌شوند.»

کاهش هزینه های تولید با نوسازی صنایع
 
در این شرایط به نظر می‌رسد که هر گونه اقدامی برای افزایش قیمت خودرو منجر به تشدید رکود بازار شود. کارشناسان با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور نیاز به پوست اندازی در بدنه مدیریتی دارد می‌گویند نوع نگرش مدیران و دولتی بودن صنعت خودروسازی در کشور یکی از چالش‌های صنعت خودروسازی در کشور است.

 از سویی دیگر عدم رقابت‌پذیری در این صنعت نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که به گفته آنها موجب شده جایگاه صنعت خودروسازی کشور با توجه به عمر طولانی این صنعت در کشورمان همچنان قابل قبول نباشد. در این شرایط به گفته آنها خودروسازان باید با جایگزین کردن دستگاه ها و تکنولوژی‌های جدید با دستگاه‌های قدیمی، هم هزینه های تولید خود را کاهش دهند و هم اینکه با رعایت استانداردها افزایش کیفیت خودرو را عملیاتی کنند. 

در این شرایط به نظر می‌رسد با این اقدامات، خودروسازان بتوانند با یک تیر دو نشان بزنند. هم هزینه های خود را که همیشه موجب نارضایتی آنها شده کاهش دهند و هم اینکه با افزایش کیفیت خودرو رضایت مشتریان خود را فراهم کنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: