May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
«پول نیوز» بررسی می کند
کد خبر: ۲۳۱۶۳۳
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
0
بسیاری از کارشناسان معتقدند ادغام وزارتخانه ها در گذشته تاثیرات خوبی به همراه نداشته است.
پول نیوز - تفکیک وزارتخانه ها خوب یا بدبحث تفکیک وزارتخانه ها در حالی به میان آمده است که تفکیک وزارتخانه‌ها در تضاد با کوچک‌سازی دولت است. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف شده بود یک یا چند وزارتخانه را به نحوی در یکدیگر ادغام کند که تا پایان سال دوم برنامه، تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۱ به ۱۷ کاهش یابد.

بنابراین در سال ۸۹ از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان وزارتخانه‌ای جدید تحت عنوان «وزارت ورزش و جوانان» تشکیل شد و در خرداد ماه ۱۳۹۰ وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی «وزارت راه و شهرسازی» را تشکیل دادند. همچنین از ادغام دو وزارت صنایع و معادن و بازرگانی وزارت «صنعت، معدن و تجارت » در سال 1390 تشکیل شد. حالا بعد از گذشت کمتر از یک دهه از ادغام این وزارتخانه ها حالا دوباره بحث تفکیک آنها به میان آمده است.

در ادغام وزارتخانه ها در گذشته تجربه خوبی نداشته ایم

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه در گفت و گو با خانه ملت از تفکیک وزارتخانه ها استقبال کرده و معتقد است ادغام وزارتخانه ها در گذشته نشان می دهد تاثیرات خوبی نداشته است. به گفته وی  ادغام وزارتخانه ها باعث ایجاد مشکلاتی در بخش اجرایی شده، بنابراین با تفکیک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و ورزش و وزارت جوانان می توان روند اجرایی امور را ارتقا داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت این امکان را به وجود می آورد تا در بخش های صادرات و بازرگانی کشور تحرکی ایجاد شود گفت: تفکیک بخش های وزارت ورزش و جوانان باعث می شود این دو بخش مهم دارای متولی باشند.

ادغام وزارتخانه ها یک آفت است

در حالی که بسیاری از کارشناسان با طرح تفکیک وزارتخانه ها موافق هستند برخی دیگر معتقدند تفکیک وزارتخانه ها یک آفت بزرگ برای اداره کشور است چرا که این کار موجب عدم شفافیت خواهد شد. به گفته کارشناسان با افزایش وزارت خانه ها اطلاع رسانی به درستی انجام نخواهد شد چرا که هر یک از وزارتخانه ها برنامه های خود را خواهند داشت  و برای رقابت و بالا بردن سطح خدمات سعی می کنند بسیاری از موارد را از دید یکدیگر پنهان نگه دارند و در نتیجه پاسخگوئی های صریح و سریع دچار مشکل می شود.

علاوه بر عدم شفاف سازی بحث دیگری وجود دارد و آن هم این است که افزایش وزراتخانه ها بار مالی نیز به همراه خواهد داشت چرا که هر کدام از این وزارتخانه ها نیازمند استخدام افراد جدید است آنهم در شرایطی که توسعه هر نیروی انسانی خلاف ضوابط نظام اداری بوده و عاملی برای بزرگ شدن هر چه بیشتر دولت محسوب خواهد شد.

از سویی دیگر جداسازی وزارتخانه ها نیازمند ساختمان جدیدی است که اینها هزینه زا خواهد بود. همچنین موضوع هدر رفتن تجربیات افراد به میان می آید و موضوع بعدی سردرگمی کارمندان نسبت به وظایف خود است که همین امر موجب تاخیر در بهره وری خواهد شد.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند تغییرات در وزارتخانه ها موجب می شود دست کم یکسال از وقت دولت گرفته شود. همچنین از تبعات دیگر تفکیک وزارتخانه ها می توان به تفکیک کمیسیونهای مجلس نیز اشاره کرد که همین امر می تواند حرکت رو به عقب باشد.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری  چندی پیش گفته بود، موضوع تبدیل وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» در دولت نیز مطرح شده است که به گفته وی قرار شد وزارتخانه صنعت، معدن وتجارت به وزارتخانه های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» و وزارت ورزش و جوانان نیز به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه امیدواریم این لوایح با فوریت در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و به تصویب برسد گفت: با این کار رئیس جمهوری می تواند، کابینه دوازدهم را بر اساس این ساختار تشکیل می دهد.

به نظر می رسد بهتر است پیش از جداسازی وزارتخانه ها یک برآورد از کارآیی وزارتخانه ها در قبل و بعد از ادغام  انجام شود تا در صورتی که ماحصل این جداسازی ها به اهداف از پیش تعیین‌شده نرسید،  راهکارهای دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: