May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۲۸۸۳
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
0
روز پنجشنبه شایعه ادغام مؤسسه مهر اقتصاد، کوثر و ثامن، سبب تجمع سپرده گذاران در شعب این موسسات برای خروج سپرده ها شد. این شایعه اما قاطعانه از سوی مدیرعامل بانک مهر اقتصاد رد شد.
از شایعه تا تکذیب ادغام بانک مهر اقتصاد با مؤسسات کوثر و ثامن
پول نیوز - چندی پیش و در جریان ساماندهی موسسات مالی و اعتباری، مدیرکل بانک مرکزی از ادغام بانک‌ها سخن گفت و اعلام کرده که این می‌تواند به عنوان سیاستی مرسوم در دنیا برای انطباق صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی با استانداردهای بین‌الملل باشد که خود البته باید با پیشنهاد بانک‌ها صورت گیرد و بانک مرکزی نیز در چارچوب ضوابط و مقررات از آن استقبال خواهد کرد.

البته سیف، عنوان کرده بود که حتی اگر قرار باشد برای بانک‌های مجاز ادغامی صورت گیرد ضمن اینکه صرفه‌جویی‌های خاص و مزایای خود را به همراه دارد هیچ جای نگرانی برای سپرده‌گذاران بانک‌ها وجود نداشته و روال به طور کاملا طبیعی پیش خواهد رفت. در عین حال که بانک مرکزی محافظ سپرده‌های مردم در بانک‌ها بوده و در کنار آن خود شبکه بانکی به دلیل رقابتی که با یکدیگر دارند اجازه نخواهند داد مشکلی برای منابع مردم ایجاد شود.

پس از این اظهارات رییس کل بانک مرکزی، شایعاتی در مورد ادغام موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز با بانکهای دارای مجوز در فضای مجازی پیچید و اخباری نادرست در مورد برخی از بانکها منتشر شد و سپرده گذاران را نگران کرد؛ در این راستا خبری بر خروجی برخی رسانه ها قرار گرفته و گمانه زنی ها در مورد ادغام بانکها و موسسات مالی و اعتباری قوت گرفت بر این اساس گفته شد که قرار است با ادغام موسسه اعتباری کوثر – که هم اکنون از بانک مرکزی مجوز دارد- و موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، یک بانک جدید در کشور تشکیل شود که جزو بزرگترین بانک‌های کشور خواهد شد.

در این خبر آمد با توجه  به مجوز موسسه اعتباری کوثر، نام بانک جدید کوثر است اما با توجه به منابع مالی فراوان موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، بانک جدید یکی از بانک‌های قدرتمند در کشور خواهد بود.

با توجه به کثرت شعب این موسسات و بانک مهر اقتصاد، بانک کوثر حداقل ۱۲۰۰ شعبه خواهد داشت و پشتوانه قوی این بانک موجب قدرتمندتر شدن بانک می‌شود به همین علت هیچ چیز نگران‌کننده‌ای سپرده‌گذاران این موسسات را تهدید نمی‌کند.

به گزارش پول نیوز؛ انتشار چنین خبری در شرایطی که شبکه بانکی با حواشی موسسه کاسپین دست به گریبان است  و از سوی دیگر برخی مقامات از ورشکستگی بانک‌ها سخن می‌گویند و در سویی دیگر شایعاتی درباره برخی بانک‌های خصوصی منتشر می‌شود، ظاهرا سپرده‌گذاران را بیش از آنکه مطمئن کند، نگران کرده است.

آنگونه که شنیده شد روز پنجشنبه شایعه ادغام مؤسسه مهر اقتصاد، کوثر و ثامن، موجب دلهره و نگرانی بسیاری از سپرده گذاران بانکی شد و سبب تجمع سپرده گذاران در شعب این موسسات برای خروج سپرده ها شد.

این شایعه اما قاطعانه از سوی مدیرعامل بانک مهر اقتصاد رد شد و سیدضیاءالدین ایمانی با انتقاد از انتشار شایعاتی مبنی بر ادغام بانک مهر اقتصاد با مؤسسات کوثر و ثامن ضمن تکذیب این موضوع به فارس گفت: بحث ادغام بانک مهر اقتصاد با هر مؤسسه مالی دیگری از اساس شایعه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک مهر اقتصاد از نظر نقدینگی در بهترین شرایط در شبکه بانکی قرار دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی در هیچ زمینه‌ای نیست و ما این بحث ادغام را کاملاً بی‌پایه و اساس می‌دانیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد اضافه کرد: عده‌ای با بیان این موارد قصد تخریب بانک مهر اقتصاد را دارند و این از نظر اخلاق حرفه‌ای صحیح نیست ضمن آنکه بانک مهر اقتصاد حق خود را برای طرح دعوی علیه کسانی که این شایعات را مطرح کرده و به آن دامن می‌زنند، محفوظ می‌داند؛

به گفته وی،جداً پیگیر این قضیه خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد عده‌‌ای و مؤسساتی بخواهند به اعتماد مردم به این بانک بزرگ و ارزشی، خدشه وارد کنند.

ایمانی‌ افزود: اعتمادی که در حال حاضر در مجموعه‌ بانک مهر اقتصاد، سپرده‌گذار و تسهیلات‌گیرنده وجود دارد نشان می‌دهد که واقعاً هیچ مشکلی نداریم ضمن آنکه 188 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال 95 پرداخت کردیم و اعتماد چندین میلیون سپرده‌گذار نشان‌دهنده اقتدار این بانک است.

وی تأکید کرد: حتماً با کسانی که با طرح موضوع ادغام، موجب بروز اخلال شده‌اند و در نظام بانکی کشور مشکل ایجاد می‌کنند، برخورد می‌کنیم و به آنها اخطار می‌دهیم که دست از این کار خود بردارند.

ایمانی یادآور شد: بانک مهر اقتصاد ‌آمادگی این را دارد که اگر مؤسساتی به لحاظ نقدینگی دچار مشکلی هستند به آنها کمک کند اما از این رفتارهای غیر حرفه‌ای گله‌مندیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد اظهار داشت: ما با بانک مرکزی تعامل داریم و تاکنون بانک مرکزی هیچ صحبت و مکاتبه‌ای با بانک مهر اقتصاد برای ادغام نداشته است.

به نظر می رسد در شرایطی که فضای مناسب برای فعالیت بهتر و موثر تر بانکها به واسطه امضای برجام ایجاد شده است شایعات از این دست در نظام پولی و مالی کشور و نیز ارائه هر چه بهتر خدمات بانکی به مردم خلل ایجاد می کند. لذا ضروری است که با شایعه پردازی ها و گمانه زنی های ناصحیح در این خصوص برخورد جدی صورت گیرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: