April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۳۶۶۶
۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
0
عدم پرداختن به موضوع تحقیقات حرفه ای در بازارهای هدف، حقیقتا پرتاب تیر در تاریکی محسوب می شود.
شناخت بازارهای هدف گام اصلی افزایش صادرات
پول نیوز - یکی از روش های افزایش صادرات، شناخت بازارهای هدف است به همین جهت تحقیقات حرفه ای توسط دولت و بخش خصوصی در بازارهای صادراتی امر مهمی است که نباید به راحتی از کنار آن رد شد.

تحقیقات کوتاه و گذارا از وضعیت بازارهای کشورهای 15 گانه همسایه جمهوری اسلامی ایران، نشان می دهد که سالانه بیش از 1300 میلیارد دلار کالا وارد می نمایند، با توجه به موقعیت این کشورها، می توان ادعا نمود که بخش زیادی از این واردات، در حوزه محصولات غیر نفتی است.

همچنین با توجه به آمار منتشر شده توسط دولت در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، صادرات به کشورهای همسایه به رقم 18 میلیارد دلار نزدیک شده که در مقایسه با سال های گذشته، پیشرفت مناسبی محسوب می شود. به بیان دیگر، سهم صادرات ایران به کشورهای همسایه خود 1.4 درصد است.

تحلیل واردات کشورهای همسایه ما نشان می دهد، همچنان فرصت های گرانقدری در این کشورها مهیا است، ولیکن ما نتوانسته ایم دسترسی مناسبی به این فرصت ها داشته باشیم، فرصت واردات محصولات کشاورزی (میوه و سبزی) در روسیه، واردات مصالح ساختمانی در قزاقستان، روسیه، عراق و افغانستان، واردات تجهیزات برق، نفت و گاز در ترکمنستان، مواد شیمیایی در ترکیه و پاکستان همگی نشان از ظرفیت قابل توجه صادرات به این کشورها است.

 موفقیت کشورهای رقیب از جمله ترکیه در صادرات به کشورهای همسایه همراه با اقداماتی است که با در نظر گرفتن این اقدامات، با توجه به شرایط سیاسی و رابط  دو جانبه ایران با بسیاری از کشورهای همسایه و نیز توجه به مزایای رقابتی ایران، می توان آینده ای روشن برای صادرات ایران به بازارهای هدف تصور نمود.
 
اولین قدم، در حوزه توسعه صادرات به کشورهای هدف، تحقیقات بازار و شناسایی بازیگران اصلی در این بازارها است، هرچند تحقیقات بازار در مرحله اول، هزینه هایی را برای دولت و یا تولید کنندگان و یا صادر کنندگان به همراه دارد، ولیکن باید توجه داشت که این سرمایه گذاری اولین قدم در راه نیل به اهداف محسوب می شود.

 عدم پرداختن به موضوع تحقیقات حرفه ای در بازارهای هدف، حقیقتا پرتاب تیر در تاریکی محسوب می شود و نتیجه آن عدم حضور پایدار در بازارهای هدف است.

کاهش ها و یا افزایش سهم بازار در صادرات یکی از نتایج مستقیم عدم پرداختن به تحقیقات حرفه ای در بازارهای صادراتی محسوب می شود. به همین جهت باید گروههای در کشور به صورت تخصصی به تحقیقات در مورد ظرفیت های صادراتی کشورهای همسایه و سایر همپیمانانان ایران بپردازند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: