April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۳۸۲۱
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
0
تا سال 2025 یعنی تنها 8 سال دیگر اثرات تغییرات آب و هوایی به حدی بر این کره خاکی تأثیر خواهد داشت که در کشورهای در حال توسعه 50 درصد و در کشورهای توسعه‌یافته 18 درصد سطح آبهای زیرزمینی کاهش می‌یابد.
کاهش 50 درصدی سطح آبهای زیر زمینی بر اثر تغییرات آب و هواییپول‌نیوز - فائو اعلام کرد به واسطه تغییرات آب و هوایی تا 8 سال دیگر سطح آب زیرزمینی در کشورهای در حال توسعه تا 50 درصد کاهش می‌یابد که تامین نیاز غذای بشر در آینده با بحران مواجه می‌شود.

تا سال 2025 یعنی تنها 8 سال دیگر اثرات تغییرات آب و هوایی به حدی بر این کره خاکی تأثیر خواهد داشت که در کشورهای در حال توسعه 50 درصد و در کشورهای توسعه‌یافته 18 درصد سطح آبهای زیرزمینی کاهش می‌یابد.

آب مایه حیات و عامل رشد گیاهان و تولید غذا در دنیا است. بیشتر حجم غذایی که در جهان تولید می‌شود، از زمین‌های آبی است و سهم زمین‌های دیم در این میان بسیار اندک است.

همچنین گزارش سازمان ملل متحد حاکی از این است که تا سال 2030 جمعیت جهان 8.6 میلیارد نفر خواهد شد. در سال 2050 جمعیت جهان به 9.8 میلیارد و تا سال 2100 به 11.2 میلیارد نفر می‌رسد.

پیش از این فائو اعلام کرده بود که برای تأمین نیازهای غذایی جمعیت 9 میلیارد نفری جهان باید میزان تولید غذای فعلی دو برابر شود.

افزایش دو برابری غذا در شرایط فعلی بسیار سخت است، چرا که گزارش سازمان خواروبار جهانی (فائو) نشان می‌دهد که به ازای افزایش دمای کره زمین، میزان تولید گیاهان بسیار کاهش می‌یابد.

گرم شدن کره زمین طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده و دمای کره زمین یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است، اما جدیدترین بررسی‌های فائو نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی تا سال 2050 یعنی 33 سال دیگر دمای کره زمین را بین 1.6 تا 6 درجه سانتیگراد افزایش خواهد داد، بنابراین اگر درنظر بگیریم که امکان تولید غذای بیشتر با گرم شدن کره زمین بسیار کاهش می‌یابد و نیاز بشر به غذا طی سه دهه آینده باید دو برابر شود، باید اعتراف کنیم که شرایط بسیار سختی را در پیش رو داریم.

کارشناسان فائو می‌گویند برای تأمین نیاز غذای بشر در آینده 90 درصد به تحقیقات وابسته‌ایم تا گیاهانی را اصلاح کنیم که اولاً نیاز آبی کمتر داشته باشد، مقاوم به بیماری و تنش‌های محیطی باشد و بتواند محصول بیشتری تولید کند.

تغییرات‌ آب و هوایی در آینده علاوه بر ایجاد پدیده گرم شدن کره زمین، باعث حذف گونه‌های گیاهی خواهد شد. این گونه‌های گیاهی در طبیعتی که به صورت سیستم است هرکدام علاوه بر تأمین نیازهای بشر، هزاران وظایف دارند که با حذف آنها مشکلات زیادی در کره خاکی ایجاد خواهد شد.

همچنین دانشمندان می‌گویند طوفان‌های شدید، پیامد تغییرات آب و هوایی در آینده خواهد بود، این طوفان‌ها بسیار ویرانگر هستند و درختان و ساختمان‌ها را می‌توانند از جا بکنند.

فرسایش خاک از دیگر عواقب ناگوار پدیده تغییرات آب و هوایی است که می‌تواند خاک مفید زراعی را از بین ببرد. خاک اساس تولید در بخش کشاورزی محسوب می‌شود و برای تولید یک سانتی‌متر مکعب خاک، میلیونها سال زمان صرف شده است، بنابراین این ماده بسیار باارزش است.

پدیده گرم شدن کره زمین در آینده می‌تواند آتش‌سوزی‌های بسیار وسیعی را در پی داشته باشد، آتش‌سوزی در جنگل و یا مزارع،می‌تواند اکوسیستم و تولید غذای بشر در آینده را مختل کند.

نشانه‌های این پدیده‌های ناگوار (سوختن جنگل‌ها به واسطه گرم شدن کره زمین) از هم‌اکنون دیده می‌شود. سالانه گزارشات بسیار زیادی از آتش‌سوزی جنگلها و مزارع وجود دارد که عامل آن انسان نیست و به واسطه گرم شدن کره زمین اتفاق می‌افتد.
منبع: فارس
برچسب ها: فائو ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: