کد خبر: ۲۳۷۷۰۱
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
0
بررسی های ما در سه پژوهش دانشگاهی نشان می دهد رفتار مصرف کنندگان برق از تبلیغات صرفه جویی، تغییرات درآمد و آگاهی از کارایی انرژی تاثیر می پذیرد.
نتایج سه تحقیق دانشگاهی درباره رفتار مصرف کنندگان برق

پول‌نیوز - اقتصاد رفتاری، یکی از شاخه های علم اقتصاد است که بر رفتارهای خردی بازیگران اقتصاد، متمرکز است. پژوهشگران اقتصاد و جامعه شناسی در پژوهش های مختلفی، بر اعتبار این شاخه از علم اقتصاد در رفتار مصرف کنندگان برق خانگی صحه گذاشته اند. «پول نیوز» سه پژوهش در این زمینه را بررسی کرده است.

افزایش درآمد موجب افزایش مصرف برق می‌ شود

دو پژوهشگر دانشگاه‌ های بوعلی همدان و بابلسر در سال 1390، تلاش کردند اثر چهار فاکتور درآمد خانوار، بهره وری انرژی، رشد جمعیت و جایگزینی انرژی را بر مصرف انرژی بررسی کنند. این پژوهش نشان داد با افزایش درآمد خانوار، مصرف انرژی نیز افزایش می یابد. پس از آن، به ترتیب، رشد جمعیت و بهره وري انرژي عوامل مؤثر بر افزایش مصرف انرژي خانوار بوده است.

تاثیر 26 درصدی آگاهی از کارایی انرژی بر صرفه جویی

سه پژوهشگر گروه جامعه شناسی دانشگاه یاسوج نیز در سال 1393 بر روی «رابطه آگاهي از كارايي انرژي برق و صرفه جويي در مصرف برق» تمرکز کردند. این پژوهش بر جامعه آماری مورد نظر نشان داد آگاهي از كارايي انرژي برق، رابطه مثبت و معناداري با صرفه جويي برق دارد و قادر است 26 درصد از تغييرات آن را تببین کند.
آنها نتیجه گرفتند که با ارتقاء آگاهي از استفاده كارا، مناسب و با بازده بيشتر از انرژي برق، مي توان صرفه جويي در مصرف برق را افزايش و مصرف بي رويه برق را در كشور تسكين بخشيد.

نتایج سه تحقیق دانشگاهی درباره رفتار مصرف کنندگان برق

میزان تاثیر تبلیغات صرفه جویی

یک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانشگاه اصفهان در سال 1390، در پایان نامه خود بر اثر تبلیغات تلویزیونیِ صرفه جویی در مصرف برق تمرکز کرد. او با برشمردن دلایل عدیده موثربودن تبلیغات تلویزیونی در موضوعات مختلف، سپس به اهمیت ساخت و پخش تبلیغات تلویزیونی با موضوع صرفه جویی در مصرف برق پرداخت. به این ترتیب، او به این نتیجه رسید که تبلیغات تلویزیونی صرفه جویی در مصرف برق از نظر جلب توجه، علاقه و تمایل در مخاطبان و تغییر رفتار آنان، موثر بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: