May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۹۱۷۸
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
0
کارنامه بیژن زنگنه در دولت یازدهم نشان داده که مدیر اگر مدیر باشد در دهه هفتم زندگی هم می تواند یک صنعت را متحول کند؛ اما آیا او از پس جذب 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در نفت و گاز تا سال 1400 بر می آید؟ برنامه بیژن زنگنه برای وزارت نفت آینده را مرور می کنیم.
نقشه های زنگنه برای نفت¬وگاز ایرانِ 1400پول‌نیوزبیژن زنگنه، شیخ الوزراست. او سابقه 28 سال وزارت را در کارنامه خود دارد. گرچه خیلی ها می گویند برای یک مدیر ملی، این مقدار وزارت، کفایت می کند و شاید در کل منطقی هم به نظر برسد، اما او در دولت اول حسن روحانی ثابت کرده که می تواند صنعت نفت و گاز را متحول کند. وزارت نفت در سال های 92 تا 96 توانسته صادرات نفت خام را از 970 هزار بشکه در روز در سال 92 به 2.2 میلیون بشکه در روز در سال 95 برساند. او حتی تولید نفت خام کشور را نیز از 2.7 میلیون بشکه در روز سال 92 به 3.9 میلیون بشکه در روز سال 95 افزایش داده است.
می خواهیم در ادامه، مروری بر برنامه زنگنه برای اداره وزارت نفت در دولت دوازدهم داشته باشیم.

ادامه توسعه میادین مشترک گازی و نفتی

زنگنه و تیم مدیران او در برنامه وزارت نفت در سال های 1396 تا 1400 اعلام کرده اند که می خواهند هیچ کدام از میدان های مشترک کشف شده بلاتکلیف نماند. آنها می گویند عقد قرارداد توسعه میدان های مشترک نفتی و گازی آزادگان، یادآوران، یاران، لایه نفتی پارس جنوبی و نیز میدان های آذر، دهلران، پایدار غرب، اروند، سهراب، فرزاد A و B، فاز 11 پارس جنوبی، اسفندیار، بلال، فروزان، سلمان و میدان­ های حوزه دریای خزر را در اولویت کار خود قرار دهند.

افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت در روز

زنگنه می خواهد در سال های آتی تا پایان 1400، یک میلیون بشکه دیگر را نیز به ظرفیت تولید نفت اضافه کند. اگر این اتفاق رخ دهد، ظرفیت تولید نفت کشور به 4.9 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به این ترتیب، رتبه دوم ظرفیت تولید نفت در منطقه را پس از عربستان بدست خواهیم آورد.

افزایش 100 میلیون متر مکعبی ظرفیت تولید گاز

وزیر فعلی نفت می خواهد در صورت ماندگار شدن در این وزارت، ظرفیت تولید گاز را از میادین گازی کشور را 100 میلیون متر مکعب افزایش دهد. این در حالیست که تولید گاز کشور در پارس جنوبی از 280 میلیون متر مکعب در روز در سال 92 به 575 میلیون متر مکعب در روز در اسفند 95 افزایش یافته است. لذا به نظر می رسد با سرعت گرفتن کار ادامه ساخت پارس جنوبی، افزایش 500 هزار مکعبی ظرفیت تولید گاز در کشور، هدف قابل تحققی باشد.

افزایش سهم ایران در سبد اوپک

زنگنه استاد و پیرِ چانه زنی در بازار نفت و گاز منطقه و اوپک است. او که در سال گذشته توانست با زیرکی، ظرفیت صادرات نفت ایران را با وجود ثابت ماندن ظرفیت سایر اعضای اوپک، افزایش دهد، ادعا کرده که باید حداکثر مقدار صادرات خود را در سبد اوپک افزایش دهیم. او می خواهد با تکیه بر افزایش ظرفیت تولید نفت ایران، سهم کشورمان در اوپک را افزایش دهد.

ادامه توسعه میدان گازی پارس جنوبی

در برنامه بیژن زنگنه آمده که فاز آخر توسعه میدان گازی پارس جنوبی با تخلیه طبیعی، فازهای 13 ،14 و 22 تا 24 در مراحل آخر توسعه قرار دارند که در سال 1397 به میزان یک میلیارد فوت مکعب از هریک از این سه فاز به تولید می رسد و در سال 1398 نیز توسعه 27 فاز متعارف تعریف شده (به جز فاز 11) در مرحله تخلیه طبیعی به اتمام می رسد.

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی و فرآورده های نفتی

تیم بیژن زنگنه می خواهند در چهار ساله دوم دولت روحانی، 45 طرح پتروشیمی را با سرمایه گذاری 35 میلیارد دلاری و ارزش تولید 23 میلیارد دلار به قیمت پایه سال 1390 به بهره برداری برسانند. آنها حتی می خواهند با سرمایه گذاری ای معادل 32 میلیارد دلار، 23 طرح جدید را آغاز کنند که ارزش تولیدات آنها، 26 میلیارد دلار خواهد بود.

گذار از خام فروشی و ورود به جرگه صادرکنندگان بنزین

تكميل فاز اول پالایشگاه ستاره خليج و به مدار آوردن فازهای 2 و 3 این پالایشگاه، اجرای طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان با قرارداد 2.5 میلیارد یورویی، به بهره برداری رساندن طرح 480 هزار بشکه ای فراگیر پالایشی سیراف، کمک به اجرای طرح های پالایشگاهی جاسک و آناهیتا (کرمانشاه) و تبدیل شدن به صادرکننده بنزین به نحوی که ظرفیت پالایش کشور از حدود 7/1 میلیون بشکه فعلی با افزایش یک میلیون بشکه در روز به 7/2 میلیون بشکه در روز برسد.

افزایش صادرات گاز به کشورهای منطقه و شروع صادرات LNG

مدیران و متخصصین وزارت نفت فعلی برآورد کرده اند که اگر کارشان در دولت دوم حسن روحانی، ادامه یابد صادرات 10 میلیارد متر مکعبی گاز ایران به ترکیه، به 40 میلیارد متر مکعب افزایش یابد. به همین ترتیب، صادرات گاز به کشورهای عراق تا 20، پاکستان تا 10، جنوب خلیج فارس تا 10 و آذربایجان تا دو میلیارد متر مکعب ارتقاء خواهد یابد. آنها می گویند با راه اندازی کارخانه IRAN LNG، صادرات ما 18 به میلیارد متر مکعب در سال می رسد. بر این اساس ظرفیت صادرات ایران از 10 میلیارد مترمکعب سالانه فعلی به حدود 70 میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید.

دسترسی 95 درصد مناطق کشور به گاز

در برنامه زنگنه آمده که تا پایان دولت یازدهم بیش از 9 هزار روستا گازرسانی شده که کار گازرسانی به باقیمانده شهرهای کوچک و روستاها نیز در سال های نخست دولت دوازدهم به انجام رسیده و پوشش گازرسانی به 95 درصد خواهد رسید.

حرکت به سمت جذب 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری

تیم فعلی وزارت نفت ادعا کرده اند که ظرفیت 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران وجود دارد. آنها می خواهند به این سو گام بردارند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: