May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۱۱۸۹
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
0
پول‌نیوز -سرانجام ب‌ام‌و نسل جدید سدان اسپرت M5 را معرفی کرد و نشان داد که ارزش انتظار کشیدن را داشته است. جدیدترین نسل سدان عملکردی قابل‌احترام ب‌ام‌و به پیشرانه‌ای قدرتمندتر و راهی جدید برای انتقال این نیرو به سطح مسیر مجهز شده است؛ اما برای فهمیدن دقیق تغییرات و پیشرفت‌های نسل جدید M5، در ادامه قصد داریم نسل جدید این سوپرسدان آلمانی را شانه‌به‌شانه با نسل قبلی مقایسه کنیم یعنی نسلی که معرفی اولیهٔ آن به سال 2012 بازمی‌گردد.


مقایسهٔ شانه‌به‌شانهٔ نسل قدیم و جدید «ب‌ام‌و M5» (+عکس)

طراحی جلویی
طراحان ب‌ام‌و برای طراحی نسل جدید M5 عملکرد آن‌را را در نظر داشته‌اند زیرا ظاهر خودرو باید با عملکرد آن پیوند داشته باشد اما با توجه به اینکه در میان خریداران این خودرو مدیران ثروتمند و تجار هم وجود دارند، طراحی آن نباید بیش‌ازاندازه تهاجمی باشد.

مقایسهٔ شانه‌به‌شانهٔ نسل قدیم و جدید «ب‌ام‌و M5» (+عکس)

 درهرحال در نسل جدید M5 در نمای جلویی طراحان برای رساندن هوای بیشتر به ترمزها و سیستم خنک‌کنندهٔ موتور، ورودی‌های هوای بزرگ‌تری را در سپر جلو تعبیه کرده‌اند. این همان روشی است که در نسل قبلی M5 هم استفاده شده بود. همچنین همانند قبل کاپوت از آلومینیوم ساخته شده درحالی‌که برای کاهش وزن سقف نیز از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک ساخته شده است.

مقایسهٔ شانه‌به‌شانهٔ نسل قدیم و جدید «ب‌ام‌و M5» (+عکس)

طراحی جانبی
یکی از مشخصه‌های اصلی طراحی نسل جدید سری 5 کاپوت کشیدهٔ آن است که با شیب تندی هم به سمت پایین می‌آید. نسل جدید M5 به‌صورت استاندارد در جلو به تایرهای 275 و در عقب 285 مجهز است که در جلو اندکی پهن‌تر از لاستیک‌های 265 نسل قبلی است اما به دلیل تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک، لاستیک‌های عقب آن کمی باریک‌تر از نمونه‌های 295 قبل شده است.

طراحی عقب
نمای عقبی نسل جدید M5 تا حد زیادی به نسل قبلی خود شبیه است به‌گونه‌ای که فرم چراغ‌ها، دیفیوزر و چهار سر اگزوز همگی مشابه نسل قبلی هستند؛ اما بااین‌حال تغییراتی در سپر و جابجایی محل چراغ‌های شبرنگ، بخش عقبی M5 جدید را از نمونهٔ قدیمی متمایز کرده است درحالی‌که در نسل جدید یک اسپویلر بسیار ظریف و کوچک هم به لبهٔ درِ صندوق بار اضافه شده که عملاً می‌توان آن‌را نامرئی دانست.

کابین
M5 جدید در داخل تا حد زیادی از ارتقاءِ طراحی داخلی نسل جدید سری 5 استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال طرح شش‌ضلعی برای کنسول مرکزی بسیار چشمگیرتر از نسل قبلی به نظر می‌رسد. همچنان چرم مرینو به‌عنوان یک آپشن در نسل جدید M5 ارائه می‌گردد و کماکان نمایشگر سربالا هم در آن وجود دارد. علاوه بر این، به گفتهٔ ب‌ام‌و، نسل جدید M5 به صندلی‌های جدیدی مجهز شده که پشتیبانی و حمایت بیشتری از بدن به عمل می‌آورند.

زیر کاپوت
M5 به خودرویی مشهور است که می‌تواند با سرعت‌های بالا حرکت کند درعین‌حالی که برای سرنشینان خود راحتی بالایی فراهم می‌آورد.

 نسل جدید این سدان عملکردی همچنان از همان پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 بای‌توربو استفاده می‌کند اما قدرت آن از 560 اسب بخار به 600 اسب بخار افزایش پیدا کرده درحالی‌که گشتاورش نیز از 680 نیوتن متر به 750 نیوتن متر رسیده است. برای رسیدن به این افزایش خروجی، مهندسان ب‌ام‌و توربوشارژرهای جدیدی را در موتور بکار برده‌اند درحالی‌که سیستم خنک‌کننده هم ارتقاء پیدا کرده و فشار تزریق سوخت نیز افزایش یافته است.

علاوه بر این، برای حصول اطمینان از اینکه روان کاری موتور حتی در هنگام رانندگی‌های سخت و خشن هم به‌خوبی صورت گیرد، یک پمپ روغن متغیر نیز برای پیشرانه در نظر گرفته شده است. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید هم جایگزین نمونهٔ هفت سرعتهٔ قبلی شده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات فنی نسل جدید M5 نیز تجهیز آن به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive است.

قدرت بیشتر موتور و دنده‌های بیشتر گیربکس در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک موجب شده شتاب M5 جدید تا حد چشمگیری سریع‌تر شود به‌نحوی‌که بجای 4.2 ثانیهٔ نسل قبلی، هم‌اکنون ظرف تنها 3.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ اما علیرغم وجود سامانهٔ XDrive در این خودرو، به لطف حالات مختلف این سیستم هنوز هم می‌توان M5 را به سدانی دیفرانسیل عقب تبدیل نمود.

این سیستم علاوه بر ارائهٔ حالت تمام محور عقب، به دو حالت استاندارد و اسپرت هم مجهز است درحالی‌که با احتساب دیگر حالات قابل‌تغییر خودرو، راننده می‌تواند از میان پنج ترکیب مختلف یکی را برگزیند.

 احتمالاً سریع‌ترین لپ تایم‌ها از ترکیب حالت M داینامیک و 4WD اسپرت به دست می‌آید اما بااین‌حال راننده می‌تواند با استفاده از حالت دیفرانسیل عقب، لذت رانندگی را افزایش دهد.

سخن پایانی
نسل جدید ب‌ام‌و M5 به‌طور رسمی و برای اولین بار طی هفته‌های آینده در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درخواهد آمد اما تحویل آن تا پیش از بهار سال آینده انجام نخواهد گرفت. قیمت M5 جدید در اروپا 117,900 یورو اعلام شده اما قیمت آن در ایالات‌متحده هنوز مشخص نیست. در تصاویر زیر نیز می‌توانید سیر تکامل این سوپرسدان آلمانی را مشاهده کنید.



منبع:پدال
برچسب ها: بی ام و ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: