April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۱۳۷۱
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
0
بانكها اگر بتوانند سپرده ارزان قيمت در اختيار كار آفرينان قرار دهند آنها كارگاهي توليد مي كنند و چند نفر را مشغول به كار مي كنند ولي وقتي نرخ سود خود بانكها بالاست نمي شود.
تجربه جهانی بانکداری اسلامی
پول‌نیوز - توسعه بانک های بدون ربا در کشورهای مسلمان از جهت کمی و کیفی سال ها مورد توجه قرار گرفته است بطوری که امروزه در غالب کشورهای اسلامی الگوهای مختلفی از بانکهای بدون ربا فعالیت می کنند.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، محسن زرندی مقدم کارشناس بانکی با اشاره به افزايش نرخ سپرده بانکي گفت: مردم بدنبال درآمد آسان هستند و بانكها به واسطه اينكه سهم بازار را از دست ندهند ناگريز مجبورند نرخ سود را بالا ببرند چون اگر نرخ سود بانك پايين بيايد بانك ديگر اين سپرده را جذب مي كند، بانک ها اگر سهم بازار را از دست بدهند 34 درصد جريمه نزد بانك مركزي بايد بپردازند.

وي افزود : از طرفي اين 34 درصد را سازمان امور مالياتي به عنوان هزينه قبول ندارد و بايد ماليات اين پول را بدهند يعني نزديك40 درصد براي بانكها هزينه بر است و اين باعث مي شود بانك نرخ سود سپرده خود را بالا ببرد.

زرندی مقدم گفت:  حال سوال اين است كه آيا بانك با اين 26 درصد درآمدي مي تواند براي خود كسب كند يا خير، معمولا عموم بانك ها نمي توانند و اين سودي كه پرداخته مي شود مي تواند شبهه دار باشد و از آن مهمتر نزديك 1300 هزار ميليارد تومان نقدينگي كشور هست که ‌اين سودهاي كاذب نقدينگي را بالا مي برد .

وي درباره موسسات پولي با رشد قارچي افزود: چيزي كه در دهه ها  ايجاد شده نمي شود در كوتاه مدت مديريت شود، اين موضوع اشكال نظام پولي ما بوده است. تعاوني ها به خاطر سپرده ها سود بالايي مي دادند تا سپرده را جذب کنند و مردم هم ريسک را پذيرفتند اما اگر اين پول در امور توليدي مي رفت حتما به اقتصاد كمك مي كرد پس حتما بايد اين موضوع مديريت شود و بحث مديريت آن هم اين است كه استقلال كامل بانك مركزي مي تواند يك راهكار باشد.


زرندی مقدم گفت: اگر تعاوني ها به معناي واقعي راه بيفتد قطعا به توليد كشور كمك ميكند و اقتصاد حركت مي كند و مشكل اشتغال را حل مي كند. بانكها اگر بتوانند سپرده ارزان قيمت در اختيار كار آفرينان قرار دهند آنها كارگاهي توليد مي كنند و چند نفر را مشغول به كار مي كنند ولي وقتي نرخ سود خود بانكها بالاست نمي شود.

وي عنوان کرد: اين حجم نقدينگي در اقتصاد ما مسئله ساز نيست و قابل مديريت است، اما اگرحجم به صورت كاذب رها شود قطعا تاثير منفي خواهد گذاشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: