May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تصمیمات جدید درباره صادرات زعفران در راه استپول‌نیوز - سازمان متولی توسعه صادرات با اعلام یک سری دستورالعمل ها درباره تولید و صادرات زعفران تصمیم گرفته است که میز ملی زعفران دراتاق بازرگانی مشهد برگزارشود و تصمیمات نهایی درباره توسعه صادرات این محصول درآن جا دریافت شود.دراین باره گفت وگویی داشتیم با محمود بازاری مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران که درادامه می خوانید:

شما اعلام کرده اید که بخش دولتی نمی تواند درخرید تضمینی و توافقی زعفران ورود کند؛ یعنی ممنوع است؟

-نه، پیشنهاد ما این است که به دلیل آسیبی که در کشاورزی از خرید تضمینی دیده ایم (فارغ از خرید تضمینی گندم که راهبردی است) اما درمحصولاتی که سهم صادرات درآن ها خیلی بالا است، مثل زعفران، خرما، کشمش، پسته و غیره؛ هرگونه مداخله دولت و دستگاه دولتی در امر خرید و فروش موجب آسیب می شود. ضمن این که در حوزه زعفران یک تجربه تلخ در سال 85 داریم که قیمت های آن به شدت کاهش یافت.

 درآن سال در واقع حجم تولید نسبتا بالا و قیمت پایین بود. حمایت از تولید خوب است اما به شرطی که سازوکار منطقی برای آن بگذاریم که اثربخش باشد.الان باید 70 تا 80 درصد محصول زعفران کشور صادرشود، بازاریابی، بسته بندی خوب و برندسازی موجب شده است که قیمت آن بالا برود. تصمیم گیری دراین زمینه را در جلسه میز (صادرات زعفران )انجام خواهیم داد.

این پیشنهادها باید در میز ملی زعفران به تصویب برسد؟
-بله،این پیشنهادها را به شورای ملی زعفران ارائه کرده ایم و مقداری روی آن چکش کاری شده است و در میز ملی درباره آن بحث خواهد شد.

یکی ازپیشنهادهای دیگر شما آن است که خرید توافقی صرفا توسط بنگاه های صادراتی وصادرکنندگان معتبر انجام شود؛ نظارت شما براین بحث چگونه است؟

البته قانون تجارت، صادرات را برای همه آزاد گذاشته است ولی به دلیل سیاست هایی که دربحث ارتقای محصولات کشاورزی وجود دارد و حضور بنگاه های معتبر ودارای اهلیت وحرفه ای دربازارهای صادراتی، جزو وظایف ما ست که اگر یارانه ای بخواهند مواظبت می کنیم که بنگاه های حرفه ای بیایند، شرکت هایی که توانمند هستند.

 این ها با هدایت و مشارکت شورای ملی زعفران به عنوان محور بخش خصوصی در این صنعت شکل می گیرد یعنی ما این ها را به خود شورای ملی زعفران واگذار کرده ایم که ظاهرا درمورد آن به جمع بندی هم رسیده اند.



منبع:خراسان
برچسب ها: زعفران ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: