May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۱۹۳۴
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
0
چند نماینده مجلس به دنبال تبدیل «سازمان» برنامه و بودجه به یک «وزارتخانه» هستند. اما آیا دستگاهی که خود، تعیین کننده بودجه سایر وزارتخانه هاست، خود، می تواند وزارتخانه باشد؟ احیاناً قدرتش کم نمی شود؟ آیا رئیس جمهور، حاضر است قدرت معاونش کم شود؟

«سازمان» برنامه به «وزارت» تبدیل می شود؟پول نیوز - «سازمان» برنامه بشود «وزارت» برنامه و بودجه؟ استارت این داستان جدید چند ماه پیش زده شد. جایی که طرح، از سوی چند نماینده نوشته و سپس اعلام وصول شد. قرار بود این هفته، طرح در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بررسی شود، اما گویا هنوز این اتفاق نیفتاده است. آیا این اقدام با وجود بررسی های چند باره طی 28 سال گذشته، باز هم توجیهی برای بررسی دوباره دارد؟

طرح، اعلام وصول شد

26 تیر امسال بود که محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که همگام با هفت طرح و دو سوال دیگر، طرح «تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت» اعلام وصول شده است.

طرح در کمیسیون بررسی شد یا نشد؟

با گذشت چند هفته، جمعه هفته گذشته بود که خبر رسید طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه، در هفته آینده یعنی هفته ای که رو به پایان است در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رسیدگی خواهد شد. اما محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز به پول نیوز خبر داد که این طرح در دستور کار کمیسیون قرار ندارد.

نظر مشورتی مرکز پژوهش های مجلس اعلام شد

دیروز مرکز پژوهش های مجلس در یک گزارش 2 صفحه ای، نظر خود را پیرامون تبدیل سازمان برنامه به وزارت را مختصراً اعلام کرد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، استدلال نمايندگان طراح، بر 4 بخش متمرکز بوده است:

1. مجلس، هيچ نظارتي بر سازمان برنامه ندارد.

2. هر سال شاهد تبعيض بودجه بوده ایم.

3. سازمان برنامه برخي از احكام بودجه را اجرا نمي كند.

4. سازمان برنامه جداول بودجه را براساس ديدگاه شخصي يا سياسي اجرا مي كند.

مرکز پژوهش های مجلس در ادمه گزارش خود اما به اصل 126 قانون اساسی اشاره می کند و می گوید: «با بازنگري در قانون اساسي كشور در سال 13۶8، وزارت برنامه و بودجه به سازمان برنامه و بودجه تغيير وضعيت داد.»

کشمکش های مجلس و دولت بر سر «شکل» اداره «برنامه و بودجه» در نهایت منجر به تصویب اصل 126 قانون اساسی شد تا امور برنامه و بودجه، زیر نظر شخص رئیس جمهور قرار بگیرد.

مرکز پژوهش ها در نهایت نظر خود را می دهد: «تفويض اختيار با سازمان خاص بدون اذن رئيس جمهور، خلاف قانون اساسي است، اما مجلس براي انجام اين وظايف مي تواند قانون وضع کند. بنابراين طرح پيشنهادي، مغاير قانون اساسي است.»

دو نماینده: تبدیل سازمان به وزارت، خلاف قانون اساسی است

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه به پول نیوز می گوید: پول نیوزدر صورتی که سازمان برنامه به وزارتخانه تبدیل شود، قاعدتاً قدرت نظارت مجلس بر وزارت بیشتر از سازمان است و وزارت برنامه و بودجه، پاسخگویی بیشتری به مجلس خواهد داشت.»

او به وجه منفی این طرح نیز اشاره می کند: «سازمان برنامه و بودجه، یک سازمان فرابخشی است و در صورت تبدیل شدن به وزارتخانه، بعد حاکمیتی و نظارتی آن بر سایر دستگاه های اجرایی کاهش می یابد.»

نماینده مردم همدان اضافه می کند: «نظر شخصی من در مورد تبدیل سازمان به وزارتخانه منفی است.»

محمد خدابخشی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در گفتگو با پول نیوز تأکید می کند: «بر اساس قانون اساسی، مدیریت امورات برنامه و بودجه در اختیارات رئیس جمهور است و تبدیل آن سازمان به وزارتخانه، با قانون اساسی مغایرت دارد.»

به این ترتیب، می توان نتیجه گرفت سازمان برنامه و بودجه در وضعیت فعلی باقی بماند. به باور ما نیز سازمان برنامه و بودجه که نقش «مُعَیِّن» بودجه وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف اجرایی و عمومی کشور را دارد، نمی تواند خود یک وزارتخانه باشد. بماند که قطعا دولت با این طرح مخالفت خواهد کرد. زیرا از قدرت تعیین کنندگی رئیس جمهور می کاهد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: