کد خبر: ۲۴۲۱۳۳
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
0
این روزها بازار زعفران یک جهش 150 هزار تومانی قیمت را به خود دیده. در حال حاضر قیمت این طلای سرخ به کیلویی7 میلیون و 500 هزار تومان هم رسیده که کارشناسان آن را ناشی از قیمت تمام شده بالای زعفران می دانند.
گرانی 150 هزار تومانی طلای سرخپول نیوز؛ مائده امینی- کم کم نزدیک به فصل کشت زعفران می شویم و زمزمه‌های گرانی این طلای سرخ تا کیلویی 150 هزار تومان از روز گذشته آغاز شده است. علی شریعتی مقدم رییس كميسيون كشاورزى و آب اتاق خراسان رضوى ،  ضمن تایید این افزایش قیمت به پول نیوز گفت: نرخ‌گذاری زعفران بستگی به کیفیت محصول تولید کننده دارد. در حال حاضر زعفران، از کیلویی 4 میلیون و 500 تا 7 میلیون 500 هزار بنا به کيفيت و نوع بسته بندى قیمت‌گذاری می‌شود.

برای کنترل قیمت، از تولیدکنندگان زعفران حمایت شود
این توليد كننده و صادر كننده نمونه و ممتاز زعفران، با اشاره به اینکه "قيمت" این محصول محبوب، تابع عرضه و تقاضا است، توضیح داد:  فصل کشت پيازها، در تابستان تا پايان شهریور ماه و  فصل برداشت اوایل آبان ماه است. البته اگر مسئولان از کشت و برداشت زعفران حمایت کرده و تسهیلاتی مناسبى از سوی دولت ارائه شود، می توان به کنترل قیمت این محصول در بازار امیدوار بود.
البته بايد اين نكته را در  نظر بگیرید  که بهای تمام شده زعفران در ايران نسبتاً بالاست  و بايد  انتظار داشته باشيم با سياست هاى عملياتى  راندمان تولید و بهداشت و کیفیت آن افزایش پیدا کند و  منافع تولیدکنندگان و ساير حلقه هاى زنجيره ارزش زعفران  را همه با كمك هم افزايش دهيم .
 
ظرفیت تولید زعفران شکورمان بالاست
به گفته او در حال حاضر متوسط تولید زعفران از هر هکتار، 3.5 کیلو در یک سال است و این در حالی است که ما تولید کنندگانی داریم که از یک هکتار 30 کیلویی برداشت می‌کنند. این نشان می دهد که ظرفیت‌های افزايش تولید ما بسیار بالاست.

دوران اصلاحات؛ دوران طلایی زعفران
اواخر دهه 70 را می‌توان دوران طلایی زعفران دانست. همچنین اوایل دهه 80 هم، حمایت از بخش صادرات بسیار جدی‌تر بود و تسهیلات لازم به تولیدکنندگان داده می‌شد. امروز خشکسالی های گسترده و ثبات نرخ ارز، منافع تولیدکنندگان و صادركنندگان  را در معرض خطر قرار و بهای تمام شده را افزایش داده است.
 
قیمت تمام شده زعفران بین 3 تا 5 میلیون تومان است
برای قیمت تمام شده زعفران نمی‌توان یک عدد دقیق گفت. شریعتی مقدم ادامه داد: بسته به خود تولیدکننده و کیفیت محصول، بهای تمام شده بین 3 تا 5 میلیون برای هر هکتار تولید است. به گفته او محدودیتی در تعیین سود وجود ندارد و تولیدکنندگانی که رسیدگی بیشتری می کنند گاهی تا 2 برابر هم سود می کنند. توليد زعفران با گواهى معتبر ارگانيك نيز مى تواند به ايجاد ارزش افزوده و توسعه بازار كه يك ضرورت مهم است كمك شايانى داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: