April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۲۸۲۹
۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
0
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پروفسور "زاده" در کنار فعالیت‌های علمی، عاشق عکاسی و موسیقی بود، گفت: او تمام اوقات فراغت خود را با کار عکاسی و موسیقی کلاسیک پر می‌کرد.

پول نیوز-  دکتر محمود کمره‌ای، زنده‌یاد لطفعلی‌زاده را شخصیت بسیار برجسته علمی دنیا توصیف کرد و گفت: خانواده پروفسور لطفعلی عسکرزاده معروف به "زاده" قبل از بدنیا آمدن او در ایران زندگی می‌کردند تا اینکه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که به بادکوبه آذربایجان مهاجرت کردند و در ۱۵ بهمن ۱۲۹۹ شمسی (۱۹۲۱ میلادی) پروفسور "زاده" به دنیا آمد. اما به دلیل شرایط شوروی سابق در سال ۱۹۳۱ در ۱۰ سالگی به ایران بازگشت و وارد کالج البرز شد و در سال ۱۳۱۷ تحصیلات متوسطه خود را به اتمام رساند و با رتبه دوم در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه تهران شد و یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی یعنی در سال ۱۳۲۲ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و دوره فوق لیسانس خود را از دانشگاه MIT دریافت و بعد از آن برای تحصیل در دوره دکتری وارد دانشگاه کلمبیا در نیویورک شد؛ در نهایت در سال ۱۹۴۹ فارغ‌التحصیل شد.

عکاسی و موسیقی دو سرگرمی اصلی پروفسور

پروفسور لطفعلی عسکرزاده

وی در ادامه تصریح کرد: پروفسور "زاده" فعالیت‌های تحقیقاتی مختلفی در دانشگاه‌های دنیا انجام داد، اما آخرین جایی که پیوسته کار کرد دانشگاه برکلی آمریکا بود که در این دانشگاه به عنوان استاد و رئیس دانشکده مهندسی برق فعالیت خود را ادامه داد.

این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: پروفسور "زاده" به عنوان پدر منطق فازی در دنیا شناخته می‌شود. در واقع در سال ۱۹۶۲ برای اولین بار واژه "فازی" در مجله معروف آمریکایی مطرح شد و در سال ۱۹۶۵ نظریه‌ای به عنوان فازی به جهان ارائه شد و در حال حاضر بیش از 15 هزار مقاله در جهان در این زمینه منتشر شده است و بیش از ۳۰۰۰ درخواست ثبت اختراع نیز مطرح است. همچنین در کل دنیا ۱۲ مجله متغیر علمی وجود دارد که در عنوان آن کلمه فازی ذکر شده است.

دکتر کمره‌ای خاطرنشان کرد: پروفسور "زاده" از ۲۳ دانشگاه مختلف دنیا درجه دکتری دریافت کرده است، ۹ مدال علمی بین‌المللی از آن خود کرده؛ در واقع ایشان از نظر سوابق افتخارات بسیار بلندمرتبه‌ای داشت، ضمن اینکه در بیش از ۵۰ نشریه عضو هیات تحریریه و مجلات معتبر علمی بوده است.

استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران همچنین یادآور شد: پروفسور "زاده" در زندگی خود عاشق عکاسی و موسیقی بوده است. به طوری که در تمام اوقات فراغت خود عکاسی می‌کردند و در عرصه موسیقی نیز علاقه‌مند بوده‌اند موسیقی کلاسیک را با کیفیت بسیار عالی گوش کنند؛ به طوری که در اتاق نشیمن خود سیستمی را طراحی کرده بودند که این سیستم با ۲۸ بلندگو موسیقی کلاسیک منتشر می‌کرد.

دکتر کمره‌ای در پایان با تاکید بر اینکه پروفسور "زاده" همواره به فارغ‌التحصیلی خود در دانشگاه تهران افتخار می‌کرد، گفت: ۱۸ اسفند ۹۴ مراسم نکوداشتی از طریق دانشگاه تهران به منظور بزرگداشت پروفسور "زاده" برگزار شد که اگرچه بیشتر به دلیل شرایط سنی نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند؛ اما خوشحال هستیم که قبل از درگذشت چنین مراسمی را برای او برگزار و مدال دکترای دانشگاه تهران را به وی اهدا کردیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: