May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۸۸۳۱
۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
0
سید جلال ابراهیمی گفت: پیمان پولی توافقی بین دو کشور برای تسهیل مراودات و تبادلات تجاری است در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به ترکیه توافقات جدیدی در زمینه پیمان‌ پولی با ترکیه صورت گرفته است.
دلار از معالات ایران و ترکیه حذف نشده استپول‌نیوز - دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به تشریح آخرین وضعیت پیمان پولی میان ایران و ترکیه پرداخت و تصریح کرد که دلار از مبادلات دو کشور حذف نشده است.

سید جلال ابراهیمی اظهار کرد: پیمان پولی توافقی بین دو کشور برای تسهیل مراودات و تبادلات تجاری است در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به ترکیه توافقات جدیدی در زمینه پیمان‌ پولی با ترکیه صورت گرفته است.

وی افزود: دلار از مبادلات تجاری ایران و ترکیه حذف نشده است اما تجار دو کشور می‌توانند بدون دلارهم معامله کنند و از پول‌های محلی استفاده کنند، یعنی ما می‌توانیم تجارت‌مان با ترکیه را به وسیله پول ملی هم انجام دهیم.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: ما قبل از برقراری پیمان پولی در مواقعی با ترکیه تهاتر انجام می‌دادیم. مثلا گندله صادر می‌کردیم و در ازای آن آهن  وارد می‌کردیم.

ابراهیمی ادامه داد: دلار نمی‌تواند از معاملات بازار جهانی حذف شود. کشورهای اروپایی هم همگی با یورو معامله می‌کنند اما در برخی موارد با پول ملی خود هم کار می‌کنند. پیمان پولی نمی‌تواند ناقض عملیات تجاری جهانی شود.

وی اضافه کرد: ما ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فقط گاز و نفت به ترکیه می‌فروشیم. آیا اگر این را به صورت لیر به ما بدهند ما چگونه می‌توانیم این حجم از لیر را مصرف کنیم؟ طبیعتا بازاری برای مصرف جهانی آن وجود ندارد. اما می‌توان در کنار معامله با دلار با ریال و لیر هم کار کرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: