May 2024 08 / چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۹۶۹۲
۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
0
دلایل شکست برخی تولیدکنندگان قارچپول‌نیوز -گرچه تولید قارچ ممکن است درنگاه ابتدایی راحت به نظر برسد ولی به دلیل نیازمندی های فراوان تولید این محصول از نظر تامین نور، دما، خاک، مواد اولیه و ...شاهد ورشکستگی برخی از واحدهای تولیدی قارچ هستیم.

این مشکل را درحاشیه بازدید خبرنگاران از بزرگ ترین مجتمع تولید کننده قارچ کشور درملارد درگفت وگو با حبیب ا... عظیمی ،دبیر انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی ایران بررسی کردیم که درادامه می خوانید:
چرا گاهی شاهد هستیم که نمی شود از قارچ به عنوان یک صنعت خانگی یا کوچک استفاده کرد و دوام ندارد یا با شکست مواجه می شود؟

-نه متاسفانه به دلیل وضعیت بازار و تاسیساتی که این صنعت دارد کسانی که می خواهند وارد این کار شوند، آموزش درست نمی بینند، برای این کارحداقل شش ماه یعنی سه دوره تولید باید درکارخانه ها باشند، با سه ،چهار روز آموزش دیدن و بعد گرفتن یک وام 50 میلیونی و یک یا دوسالن زدن، افراد محکوم به ورشکستگی هستند، اگر بگوییم که صنایع کوچک نباید وارد این کار شوند ممکن است باعث سوء تفاهم هایی شود درصورتی که اگر اصولی وارد شوند به صرفه است.

برای اصولی کار کردن یکی دو سالن با وضعیت بازار الان صرفه اقتصادی ندارد؛ شاید چندسال پیش می شد این کار را کرد ولی الان با توجه به شرکت های بزرگی که دراین کار هستند هرکسی بخواهد بیاید باید اصولی بیاید و مجوز از جهادکشاورزی بگیرد و از 200تن درسال شروع به کار کند.

این هایی که کوچک هستند شاید لحظه ای سود داشته باشند ولی گرفتن تجهیزات برای جای کوچک صرفه اقتصادی ندارد به عنوان مثال کسی که دوسالن دارد، سرمایش اش را چه کار می خواهد بکند، اگر چیلر بخواهد بگیرد که گران می شود و اگر بخواهد ازکارهای کاتالیزوری و ابزارهای موقت استفاده کند که پویا و اصولی نیست و چون پشتوانه کافی ندارد نمی تواند ادامه حیات بدهد.ما نمی گوییم که کار نکنند ولی الان ازنظر علمی و اصولی طبق مجوزهایی که وزارت جهادکشاورزی می دهد کارخانه هایی که بالای 200 تن درسال کار می کنند می توانند سرپا باشند و آن هایی که زیر 200 تن یا کوچک تر باشند، صرفه اقتصادی ندارد.

الان وضعیت سرانه مصرف قارچ درکشور چگونه است؟
-درکشور ما طبق آمارهایی که می دهند، یک کیلو و200تا300 گرم ، دراروپا تا چهار کیلو ولی درجهان به طور میانگین بین دو کیلو تا2200 گرم است ولی ما هنوز جا داریم که به این رقم برسیم.
چرا سرانه مصرف ما پایین تر از دنیاست؟
- به خاطر فرهنگ مصرف است، باید فرهنگ سازی کنیم، اگر مردم مزایای آن را بدانند، آن را درسفره و سبد خانوار می گذارند چون مزایای زیادی دارد و می توانند آن را جایگزین گوشت کنند ولی تا ذائقه و سلیقه خانوارها تغییر کند و درسبد خانوار بیاید نیازمند رسانه ها و صداوسیما هستیم.



منبع:خراسان

برچسب ها: قارچ ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: