پول نیوز؛
مازیاردانیالی- حتی اگر کمترین
علاقه ای به دنیای خودرو نداشته باشید قطعا با شنیدن نام جگوار حسی از غرور، تجمل
و تفاوت همراه خواهید داشت که برای کشف علت آن، همه تلاش ها و جستجوها به کشور
انگلیس و شهر کاونتری ختم می شود. جائیکه کمپانی جگوارکارز از سال 1922 میلادی
فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز که زیرمجموعه ای از کمپانی تاتاموتورز هند
شده، همچنان در مسیر تفاوت ها پیش می رود.
جگوار همواره یکی از فعال ترین کمپانی های جهان در زمینه
طراحی و ساخت خودروهای لوکس سفارشی بوده که بارها برای خاندان سلطنتی انگلستان و
سایر کشورها محصولاتی تک و استثنایی را تولید کرده است. این برند همچنین در زمینه
تولید خودروهای اسپرت از پیست تا خیابان نیز سابقه درخشانی دارد.
یکی از خاص ترین محصولاتی که جگوار در تمام دوران حیات خود
تولید کرده سوپر اسپرت کلکسیونی اکس جی 13 نام دارد که ماجرای تولد آن در نوع خود
شنیدنی است. جگوار طی دهه 50 میلادی یکی از موفق ترین خودروسازان حاضر در مسابقه
24 ساعته لمانز بود؛ 5 پیروزی طی
7 سال رکوردی چشمگیر برای این کمپانی انگلیسی محسوب می شد که به لطف بهره گیری از
خانواده موتورهای 6 سیلندر اکس کی محقق شده بود. اما از سال 1958 تغییرات در
قوانین مسابقه محدودیت هایی را در برابر جگوار برای استفاده از موتورهای اکس کی قرار
داد. اتفاق مذکور موجب عقب افتادن جگوار مقابل رقبایی مانند فرار و استون مارتین
شد؛ حتی تولید نمونه اسپرت موتور ایی- تایپ نیز نتوانست مانع برتری فراری بر جگوار
شود.
به نظر می رسید روزهای موفقیت جگوار پایان یافته اما مقامات
این کمپانی تلاش خود را روی توسعه موتور و شاسی جدیدی برای بازگشت به روزهای اوج متمرکز
کرده بودند. مهمترین بخش راهبرد جدید جگوار توسعه موتور 6 سیلندر اکس کی به یک
تپنده 12 سیلندر بد که به همین منظور 7 نمونه موتور اولیه تولید شد که از میان
آنها دو نمونه برای مسابقات مورد تایید قرار گرفت. موتورهای جدید از دو بلوک 6
سیلندر با زاویه 60 درجه کنار یکدیگر تشکیل شد که البته تمام نیز از آلومینیوم
تولید شدند. این موتور با تمامی تغییراتی که داشت در مجموع 500 اسب بخار خروجی را
در برابر مهندسان جگوار قرار دارد که البته بنا بر توضیحات آنها امکان افزوده شدن
200 اسب دیگر از طریق تیونینگ نیز فراهم بود.
شاسی یکپارچه و بدنه خودرو نیز زیر نظر طراح برجسته جگوار
مالکوم سایر -که سابقه درخشانی در طراحی هواپیما در رزومه خود داشت – با الهام از
مدل دی- تایپ و همچنین ماجراجویی های ذهنی طراح، شکل گرفت. برای ساخت شاسی نیز
آلومنیوم به انتخاب اول تبدیل شد که در مجموع دستیابی به وزنی کمتر از 1000
کیلوگرم را برای اکس جی 13 ممکن ساخت. بدین ترتیب در سال 1966 اکس جی 13 رونمایی
شد.
موتور خودرو درون محفظه ای پوشیده در قسمت میانی بدنه
جانمایی شده است. این طراحی بویژه در نمای جلویی شباهت زیادی با محصولات فراری یا
آلفارومئو در دهه های گذشته دارد که البته این به مفهوم تقلید و کپی کاری نیست
زیرا در آن زمان زبان طراحی خودروهای اسپرت از اصولی مشترک تبعیت می کرده است.
داخل کابین هم آمپرها که با زاویه در سمن چپ راننده قرار دارند مهمترین چیزی است
نظرتان را جلب خواهد کرد.
مشخصات کلی خودرو
تعداد سیلندر: 12
تعداد تولید شده: یک دستگاه
جنس بدنه: آلومنیوم
نوع خودرو: موتور وسط
حجم موتور: 5 لیتر
طراح موتور: کلود بیلی
قدرت: 502 اسب بخار
مشخصات تایرهای جلو: 5.25-10.50 x 15H White Spot D15
مشخصات تایر های عقب: 6.35-13.00 x 15H White Spot D15
ترمزهای جلو و عقب : دیسکی دانلوپ