کد خبر: ۲۵۵۸۱۸
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
0
پول‌نیوز -مهران مدیری یکی از باسابقه ترین و محبوب ترین طنزپردازان تاریخ تلویزیون است که طی سال های متمادی فعالیتش، هیچ وقت از سطح استاندارد پایین تر نیامده است. او بیش از 25 سال است که برنامه طنز می سازد و هنوز هم جزو بهترین های این حوزه است.
استارت دورهمی با شوخی های سیاسی
قطعاً عوامل موفقیت مستمر مهران مدیری، مجموعه ای از ویژگی های مثبت و حرفه ای او بوده است، اما استفاده او از کنایه ها و زبان گزنده و انتقادی یکی از مهم ترین نقاط قوت همه آثار مدیری، از سریال های داستانی و طنزهای نودشبی گرفته تا برنامه های آیتمی و حتی برنامه های گفت وگومحور، محسوب می شود. مهران مدیری در سری سوم «دورهمی» نیز این خصلت استفاده از کنایه های تندوتیز را حفظ کرده است و راه سابقش را ادامه می دهد.

قسمت اول
مهمان: محمدرضا شریفی نیا
موضوع: شایعه
مهم ترین انتقاد فصل جدید «دورهمی» موضوع زلزله اخیر کرمانشاه و سرپل ذهاب بوده است. مدیری می داند که مردم و مسئولان ایرانی عموماً فراموش کارند و پس از یک دوره که با شور و حرارت به کمک زلزله زدگان می شتابند، مردم مصیبت دیده این خطه را فراموش می کنند. بنابراین «دورهمی» از همان قسمت اول به موضوع کمک به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه پرداخت و مدیری علاوه بر تقدیر از مردم و سلبریتی هایی که به کمک این مردم مظلوم برخاسته اند، توضیح داد که این موضوع را آن قدر تکرار خواهد کرد که مسئولان مردم مناطق زلزله زده را فراموش نکنند؛ وعده ای که تاکنون به آن عمل کرده و تقریباً در همه برنامه های بعدی هم به این موضوع اشاره داشته است. اما به غیر از موضوع زلزله، او در قسمت اول ترجیح داد بیشتر با گروه خودش شوخی کند و به شایعاتی پرداخت که درباره خودش و گروه «دورهمی» ساخته شده بود؛ شایعاتی که به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

قسمت دوم
مهمان: حمید هیراد
موضوع: ممیزی
مدیری در بخش جالبی از دومین قسمت «دورهمی»، در قالبی طنز و جذاب به واکنش ها درباره تولید فصل جدید برنامه اش پرداخت و در این میان، کنایه ریزی هم به وزارت بهداشتی ها زد. او با یک طراحی شیرین از افرادی صحبت کرد که با شنیدن خبر آغاز فصل جدید «دورهمی»، ضمن تبریک به او و ابراز خوشحالی از این اتفاق، خواسته اند که درباره مسائلی مانند دارو، مرگ و میر، هزینه ها و شرایط بد اقتصادی و... سخنی نگوید. این ارائه جالب با پرداخت خوب مدیری به موضوع ممیزی در برنامه همراه شد و او به طور کلی مسئولانی را که با طرح واقعیت ها مشکل دارند و مانع آزادی بیان می شوند مورد انتقاد قرار داد.

قسمت سوم
مهمان: مجید و نیکی مظفری
موضوع: بازنشستگی
یکی از توفانی ترین و شدید اللحن ترین «دورهمی» های این فصل به موضوع داغ قانون ممنوعیت اشتغال بازنشسته ها اختصاص داشت که در آن مدیری از بی توجهی به قانون و دور زدن آن توسط بازنشسته ها پرداخت. او با یک پرداخت جذاب به این موضوع اشاره کرد که بازنشسته ها با استفاده از تبصره ایثارگری به کار در سازمان های دولتی ادامه می دهند، درحالی که مهم ترین ایثارگری های شان انتخاب قسمت کوچک تر ساندویچ و فحش دادن به صدام در زمان جنگ بوده است! پیکان انتقاد مدیری در این برنامه به سمت نبود نظارت صحیح بر اجرای قوانین بود که موجب شده تمام قوانین در کشور استثناهایی هم داشته باشند.

قسمت چهارم
مهمان: گروه موسیقی دال
موضوع: وجدان کاری
مدیری در این قسمت از برنامه با توجه به این که موضوع وجدان کاری را انتخاب کرده بود، سعی کرد به طور کلی فضای کاری در ایران را با نمونه ای از یک کشور پیشرفته مقایسه کند و به همین منظور ژاپن را انتخاب کرد. او که سعی داشت منصفانه به موضوعات وارد شود و مثلاً در بحث کشاورزی به ظرفیت های کشورمان در زمینه تنوع محصولات زراعی و تولید محصولات باکیفیت پرداخت، با لحنی گزنده به بحث حمل ونقل وارد شد.

مدیری به نحوی هنرمندانه به عذرخواهی مسئولان ژاپنی به خاطر 20 دقیقه زودتر حرکت کردن وسیله نقلیه عمومی اشاره کرد و سپس با ربط دادن این موضوع به تأخیرهای عجیب وغریب در حرکت وسایل نقلیه عمومی در ایران و همچنین ناامن بودن این نحوه سفر شمشیر انتقاد را از رو بست. اوج کار مدیری اما اشاره به کشته شدن دانش آموزانی که اتوبوسشان به ته دره سقوط کرده بود که در عین جذابیت، یک طنز تلخ و گزنده بسیار سطح بالا را ارائه داد و مخاطبانش را در عین حال که خنده بر لب داشتند، متاثر کرد.

قسمت پنجم
مهمان: نرگس محمدی و علی اوجی
موضوع: ویژه شب یلدا
این قسمت از برنامه با توجه به فضای خاص شب یلدا حاوی انتقاد مهم و صریحی نبود، چرا که موضوع مشخصی هم نداشت و بیشتر با هدف سرگرم کردن مخاطب و فراهم کردن یک فضای آرام و شاد برای خانواده های ایرانی در بلندترین شب سال تولید شده بود. با این حال مدیری در این قسمت نیز از بحث زلزله اخیر کرمانشاه غافل نشد و تذکرات لازم را به مسئولان برای فراموش نکردن این موضوع مهم و لزوم رسیدگی مستمر به مردم آسیب دیده داد.

قسمت ششم
مهمان: نیوشا ضیغمی
موضوع: ویژه شب یلدا
انتقادات مدیری یک ویژگی بسیار خوب و قابل تقدیر دارد؛ این که فقط درستی یا نادرستی عمل را درنظر می گیرد و کاری ندارد که چه کسی آن را انجام می دهد. کار بد باید مورد انتقاد قرار بگیرد فارغ از این که این رفتار ناشایست کار مردم است یا مسئولان یا حتی خارجی ها. قبلاً هم دیده ایم که مدیری همان قدر که از رسانه های داخلی انتقاد می کرد، شبکه های بی محتوای ماهواره ای را هم به سخره می گرفت و همین نگاه بی طرفانه باعث می شود «دورهمی» در انتقاد کردن از مردم هم تردیدی نداشته باشد و برخلاف برخی برنامه ها که ترجیح می دهند برای خوشامد مخاطب به فرهنگ های نادرست مردمی خرده نگیرند، مدیری مردم را هم مانند مسئولان به چالش می کشد.

مدیری در ویژه برنامه شب یلدا فرهنگ مردم در برخورد با مرگ افراد مشهور و به نوعی مرده پرستی و استفاده از مرگ افراد مشهور برای خودنمایی و عقده گشایی را هدف قرار داد و به انتقاد از شایعه سازی ها در فضای مجازی و فرصت طلبی برای ایجاد سرگرمی پرداخت.بخش دوم این ویژه برنامه اما حاوی یکی از تندترین انتقادات مدیری به موضوع روز آلودگی هوا بود.

 او با اشاره به خطرات آلودگی هوا و جدی بودن و خطرات جانی این واقعه به انتقاد از مسئولانی پرداخت که هیچ تلاشی برای حل این بحران نمی کنند. مدیری به وضوح از رئیس سازمان محیط زیست نام برد و اظهار نظر او مبنی بر این که «دعا کنید باد بیاید» را شدیدا مورد انتقاد و تمسخر قرار داد.



منبع:خراسان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: