کد خبر: ۲۵۵۸۵۶
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
0
پول‌نیوز - به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ایرانی 8.4 سال است در حالی که در برخی کشورها این نرخ بالای 12 سال است.
میانگین تحصیل ایرانیان 8.4 سال است
علی باقرزاده در نشست هم اندیشی مشاوران امور زنان و خانواده وزیران و مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری ها که در سازمان نهضت سواد آموزی برگزار شد، با بیان این که 35 عنوان کتاب مهارتی تولید کرده‌ایم که مشابه آن ها در کشور وجود ندارد افزود: در طول پنج سال گذشته شورای عالی پشتیبانی احیا و بیش از300جلسه برگزار شد که خروجی آن بیش از سه هزار مصوبه برای پیشبرد امر سوادآموزی بود.

همچنین بیش از پنج هزار جلسه در استان برگزار شده است.وی افزود: در کمیته امداد نهضت جدیدی برای توانمندسازی زنان و دختران و دیگر افراد تحت پوشش شکل گرفته است. در سازمان فنی و حرفه ای، جهادکشاورزی و وزارت ارشاد نیز فعالیت هایی برای توانمندسازی جامعه هدف انجام شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این که طبق قواعد و قوانین هرکسی توان خواندن و نوشتن نداشته باشد را بیسواد می خوانیم گفت: در برنامه پنج ساله ما آمده سواد مجموعه ای از دانش‌ها، مهارت ها و قابلیت هاست که کمک می‌کند فرد زندگی باکیفیت تری را تجربه و توان حل مسئله پیدا کند. اگر کسی توان خواندن و نوشتن نداشته باشد به مهارت های اطلاعاتی دیگر که زمینه ارتقای او را فراهم کند دسترسی نمی‌یابد.

باقرزاده ادامه داد: باید شرایطی را فراهم کنیم که هرآن چه فرد نیاز دارد، خودش به دست بیاورد و در اداره خودش خویش فرما شود. خویش فرمایی در امور فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بسیار مهم است.وی با اشاره به یک پیمایش جهانی در حوزه بهداشت گفت: مادرانی که تا دوره ابتدایی آموزش دیده باشند، نرخ مرگ و میر فرزندانشان تا 50 درصد کاهش می یابد و این تاثیر حداقلی سواد را نشان می دهد. سواد آموزی مروج صرفه جویی در مصرف انرژی است و میانگین سوادآموزی افراد با سطح اشتغال و ارتقای بهره وری جامعه رابطه دارد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ما 8.4 سال است در حالی که در برخی کشورها این نرخ بالای 12 سال است.باقرزاده افزود: سوادآموزی با مرتکب نشدن جرایم خشن ارتباط مستقیم دارد، همچنین از منظر دینی سطح تحصیلات با انجام صحیح آداب و مناسک دینی نیز رابطه مستقیم دارد.

وی به وضعیت سواد آموزی بر اساس سرشماری سال 95 اشاره کرد و گفت : طی سال های 86 تا 90 با افزایش بیسوادی مواجه بودیم، اما در سال های 91 تا 95، رشد باسوادی 2.8 درصد بوده و بیش از یک میلیون از شمار بیسوادان کاسته شده است.

باقر زاده افزود: در گروه سنی 45 تا 49 سال باسوادی شهری و روستایی 20 درصد اختلاف دارد و در گروه سنی 40 تا 49 سال، 25 درصد بیسوادی در روستاها داریم.رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این که 4.2 درصد جمعیت 10 تا 49 سال زنان شهری و 13 درصد جمعیت زنان روستایی بیسواد مطلق اند افزود: 63 درصد بیسوادان از جمعیت زنان اند که 44 درصد روستایی و 54 درصد شهری هستند. همچنین 190 هزار بیسواد سرشماری شده در گروه سنی 10 تا 19 سال داریم.وی ادامه داد: 38 درصد اتباع خارجی از نعمت سواد محروم اند.باقرزاده به طرح سوادآموزی اولیای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تا کنون و طی سه سال گذشته 262 هزار نفر از اولیا را باسواد کردیم.

 همچنین توانمندسازی مربیان عشایری را دنبال کردیم و تعدادی از سوادآموزان و آموزش دهندگان با مشارکت معاونت امور زنان وارد برنامه های آموزشی شدند و هزار آموزش دهنده و پنج هزار سوادآموز در این طرح تحت آموزش قرار گرفتند.معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: 45 هزار کودک در سن تحصیل و هشت هزار معلول را زیر پوشش برنامه های سواد برده‌ایم.

امروز بیش از هر چیز دیگری نیازمند حمایت های اجتماعی و مصر به خلق فرصت های جدید و مشارکت با دستگاه‌های دیگر هستیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: تحصیل ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: