پول‌نیوز - خرید و فروش خودروهای دست دوم در ایران به دلیل قیمت های مقرون به صرفه و تفاوت ارزش واقعی خودروهای صفر کیلومتر با قیمت اعلام شده آنها همواره رونق خوبی داشته است. با این حال، معامله در بازاری مملو از دلالان که به دنبال پنهان کردن مشکلات خودرو از چشم خریداران هستند چندان آسان به نظر نمی رسد.

کارکرد و سلامت بدنه چه تاثیری بر قیمت خودرو دست دوم می گذارند؟

 اگر شما هم مشتری خودروهای دست دوم هستید احتمالا با این سوال مواجه اید که تعویض و تعمیر بدنه و میزان کارکرد چه تاثیری بر قیمت خودرو می گذارد و تا چه میزان ارزش یک خودرو را کاهش می دهد؟ برای تحلیل دقیق این موضوع سری به نرم افزار محاسبه قیمت شرکت همراه مکانیک میزنیم. نرم افزاری که ضریب تاثیر مهمترین فاکتورهای موثر در قیمت خودرو را محاسبه و در نهایت میزان افت قیمت خودرو را به ازای فاکتروهای مختلف نمایش می دهد. قیمت خودرو در نرم افزار hamrahmechanic  بر اساس کارشناسی های دقیق و مطابق با معاملات انجام شده در بازار خرید و فروش خودرو مشخص می شود.

تاثیر تعویض و رنگ شدگی بدنه بر قیمت خودرو دست دوم

بسیاری از خودروهای دست دوم از ظاهری سالم برخوردارند و بدنه ای صاف و بدون ضرب دیدگی دارند. اما این تنها معیار برای خرید خودرو نیست. جدا از مواردی نظیر آسیب دیدگی شاسی در اثر تصادف که توسط کارشناسان خودرو تشخیص داده می شود، تعویض و رنگ شدگی بدنه نیز بر قیمت خودرو تاثیر زیادی دارد.

برای مثال خودرویی نظیر سراتو سایپا 2000 آپشنال مدل 96 مجهز با کارکردی در حدود 16 هزار کیلومتر هم اکنون قیمتی حدود 95 میلیون تومان دارد. این در حالی است که اگر همین خودرو تنها از ناحیه سمت راست دچار تصادف شود و درب و گلگیر جلو آن به رنگ آمیزی نیاز داشته باشد، قیمت آن تا 91 میلیون تومان افت خواهد کرد و در صورت تعویض این قطعات قیمت خودرو تا 90 میلیون تومان نیز کاهش خواهد یافت.

همچنین در یک تصادف از روبرو که گلگیرهای سمت راست، چپ و کاپوت خودرو درگیر خواهد شد، در صورت رنگ شدگی این قطعات قیمت خودرو تا 87 میلیون در صورت تعویض آنها تا 85 میلیون تومان کاهش می یابد.

همچنین تاثیر تعویض و رنگ آمیزی بر قیمت خودرو دست دوم برای مدل های مختلف یکسان نیست. برای عنوان مثال یک تندر 90 ایران خودرو دنده اتوماتیک مدل سال 96 با همان کارکرد 16 هزار کیلومتر را در نظر بگیرید. این خودرو هم اکنون در بازار دست دوم به قیمت 46 میلیون تومان به فروش می رسد. حال قیمت این خودرو در صورت بروز تصادف از یک سمت و نیاز به رنگ آمیزی درب و گلگیر جلو حدود 45 میلیون تومان خواهد بود و در صورت تعویض این قطعات به 44.5 میلیون تومان افت خواهد کرد.

 افزون بر این، در تصادف از روبرو نیز در صورت رنگ شدگی کاپوت و گلگیرهای جلو، قیمت خودرو به 43.5 میلیون و در صورت تعویض آنها به 43 میلیون تومان کاهش می یابد. در نتیجه می توان گفت که خودروهای اقتصادی و پرفروش بازار به طور معمول افت قیمت کمتری در صورت تعویض و رنگ شدگی بدنه خواهند داشت.

تاثیر میزان کارکرد بر قیمت خودرو دست دوم

به طور معمول برای خودروهای دست دوم به ازای هر سال حدود 20 هزار کیلومتر کارکرد را در نظر می گیرند. بنابراین هرچه میزان کارکرد خودرو از این مقدار بیشتر باشد قیمت آن نیز افت بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال سراتو سایپا 2000 اتوماتیک مدل 95 با کارکرد 20 هزار کیلومتر حدود 83 میلیون تومان است. حال اگر این کارکرد به 30 هزار کیلومتر افزایش یابد قیمت خودرو تا 80 میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

همچنین خودرویی نظیر تندر 90 اتوماتیک ایران خودرو با 20 هزار کیلومتر قیمتی حدود 43 میلیون تومان دارد که اگر کارکرد آن به 30 هزار کیلومتر افزایش یابد قیمت آن حدود 42 میلیون تومان خواهد شد. با این وصف به نظر می رسد که به لحاظ کارکرد نیز خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت وضعیت بهتری نسبت به خودروهای گران قیمت دارند و افت قیمت کمتری را تجربه خواهند کرد.

شما می توانید برای اطلاع از تاثیر دقیق این موارد و همچین سایر عوامل موثر بر قیمت انواع خودو به سایت همراه مکانیک و صفحه www.hamrah-mechanic.com/caprice/ مراجعه کنید و با استفاده از ابزار محاسبه قیمت خودرو دست دوم همراه مکانیک میزان تاثیر کارکرد، تعویض و رنگ شدگی قطعات مختلف بدنه را بر روی قیمت خودرو مشاهده نمایید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: